کد خبر: 22894 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 18 فروردين 1400 - 15:06
آرزوی ۵۰ ساله تنگستانی‌ها محقق نشد

نوای جنوب:با وجود وعده مسئولان استانی، آبگیری و بهره برداری سد خاییز تنگستان در پایان سال 1390 عملی نشد تا آرزوی حدود نیم قرن کشاورزان اهرم محقق نشود.

نوای جنوب:در سال گذشته و طبق بازدیدهای استاندار، معاون عمرانی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوشهر از پروژه سد خاییز، اعلام شد که این پروژه تا پایان 99 وارد مرحله آبگیری و بهره‌برداری شود؛ اما به نتیجه نرسید.

سد مخزنی خاییز بر روی سرشاخه موسوم به رودخانه شیرین (رودخانه اهرم) احداث می شود که اصلی ترین هدف آن تامین آب نخیلات شهر اهرم می باشد.

این پروژه از مصوبات استانی دولت کنونی در سال ۹۳ بوده که با تاخیر سه ساله، اعتبار اولیه آن مصوب و پروژه کلید خورد، اما سرعت اجرای آن مطلوب نبوده و آخرین وعده بهره برداری آن در پایان سال گذشته محقق نشد.

دلایل تاخیر در سد خاییز به روایت مدیرعامل آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر مهمترین دلیل در تاخیر بهره برداری از سد خاییز را ناشی از گرانی مصالح و تاخیر در تزریق نقدینگی به پیمانکار می داند.

علی محمدی در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: سرعت اجرای این سد از زمانی که تجهیز کارگاه صورت گرفته قابل قبول بوده، به نحوی بوده که در بعضي مواقع برای رعایت شرایط فنی خاکریزی، دستور توقف کار صادر شد چون در پروژه سد سازی به شکل خاکی سرعت خاکریزی باید کنترل شده باشد.

محمدی افزود: با این حال افزایش شدید قیمت مصالح و حمل آن در کنار تعطیلی گاه و بی گاه کارخانه های تولید سیمان و فولاد طی نیمه دوم سال گذشته از چالش های فنی ما در پروژه بود، علاوه بر این تاخیر در پرداخت اسناد خزانه و تبدیل آن به نقدینگی به دلیل نابسامانی بازار بورس طی برخی ماههای سال قبل هم مزید بر علت شد.

محمدی با بیان اینکه با همه مشکلات، سرعت پروژه به شکلی بود که امکان آبگیری سد خاییز در پایان سال فراهم بود، ولی بارش مناسب زمستانی نداشتیم، تصریح کرد: با توجه به روند پیشرفت کار، انتظار می رود سد خاییز تا خردادماه قابل بهره برداری باشد.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/22894