کد خبر: 22153 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 11 اسفند 1399 - 09:14
راه بهمرد دشتستان، جاده‌ای به نام حادثه +عکس

نوای جنوب:راه کوهستانی روستای "بهمرد" دشتستان استان بوشهر به عنوان یکی از محورهای ارتباطی این شهرستان به بخش بوشکان به عنوان مسیری فرعی و روستایی است که تردد در آن بویژه برای خودروهای سنگین بسیار خطرناک آفرین و به جاده حادثه و مرگ معروف شده‌است.

نوای جنوب:ر کمتر از یک ماه گذشته این مسیر کوهستانی جان سه تن از رانندگان خودروهای سنگین را گرفت و آن هم در شرایطی که با وجود راه اصلی استاندارد هیچ ضرورتی برای تردد خودروهای سنگین در این جاده روستایی کوهستانی وجود ندارد.

راه "بهمرد" دشتستان، جاده‌ای به نام حادثه

در حادثه نخست این محور که چند هفته پیش رخ داد راننده غیربومی تانکر سوخت رسان از روی ناآگاهی و یا میل شخصی برای رفتن به شهرهای بوشکان و "کلمه" ( مرکز بخش بوشکان) مسیر جاده روستایی بهمرد را انتخاب کرده بود که در یکی از پیچ‏‌های با شیب تند این جاده خودرو در سربالایی قادر به ادامه مسیر نبود و به عقب بازگشت و باعث شد تا راننده میان سال آن از ترس واژگونی در دره دچار سکته شود و در دم فوت ‏کند.

در کمتر از ۲ هفته از این حادثه نیز یک دستگاه جرثقیل حامل یک دستگاه تراکتور در مسیر کوهستانی بهمرد واژگون شد و ۲ نفر از سرنشینان آن به علت شدت جراحات وارده فوت کردند.

تفاوت در این ۲ حادثه بومی بودن و غیربومی بودن رانندگان بود که راننده غیربومی در حادثه نخست شاید از روی بی اطلاعی از مسیر اصلی برازجان- اهرم- کلمه برای تردد دچار این سانحه دردناک شد و در حادثه دوم نیز راننده بومی با وجود اطلاع از مسیر اصلی شاید به قصد کوتاه‎تر کردن راه، جاده کوهستانی بهمرد را برای خود انتخاب کرده بود.

اما آنچه که در این بین اهمیت مضاعف دارد، ضرورت ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در این مسیر است زیرا با وجود جاده اصلی و استاندارد هیچگونه ضرورتی برای تردد از مسیر پرمخاطره و خطر آفرین وجود ندارد.

مسیر کوهستانی بهمرد تا ۱۰ سال پیش به عنوان تنها مسیر مورد استفاده برای تردد بین برازجان و شهرها و روستاهای بخش بوشکان بود ولی با افتتاح تونل پیامبر اعظم حدفاصل بخش بوشکان- اهرم- برازجان تردد اهالی منطقه از مسیر به بهمرد به مسیر جدید تغییر کرد.

اما با  این وجود هنوز در خروجی شهر برازجان واقع در تقاطع بنداروز تابلوهای راهنمایی به سمت مسیر کوهستانی بهمرد به بخش بوشکان بهمرد نصب است.

برای اثبات پرمخاطره بودن مسیر کوهستانی بهمرد تنها یادآوری این نکته کافی است که از سوی اهالی بخش بوشکان به واسطه بروز حوادث رانندگی منجر به مرگ در پیچ و خم‏‌های این مسیر هر کدام از آنها را به نام راننده  حادثه دیده در آن محل نام‌گذاری کرده‌اند.

اکنون در چنین شرایطی تنها توجیه ممکن برای تردد در این جاده کوهستانی پر خطر حدفاصل برازجان - بخش بوشکان شاید از لحاظ زمانی است که مسیر را حدود شاید ۱۵ دقیقه برای رانندگان کوتاهتر می‌‎کند ولی با حوادث دلخراش رخ داده در این راه و با استناد به عبارت " دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن" است این صرفه‎ جویی زمانی هیچ توجیهی برای گذر از جاده مرگ نداشته و بهتر است رانندگان برای حفظ جان خود هم که شده مسیر اصلی برازجان-اهرم- بخش بوشکان را برای تردد انتخاب کنند.

اکنون برخی از رانندگان بومی شاید از روی علاقه و میل شخصی هر از گاهی میل به تردد در محور کوهستانی بهمرد کنند اما برای رانندگان ناآشنا به مسیر در تقاطع بنداروز پس از مشاهده تابلو شهرهای بوشکان و کلمه به سمت مسیر بهمرد از روی ناآگاهی مسیر کوهستانی را برمی‌‎گزیند.

مسیر کوهستانی بهمرد برای تردد خوردهای سنگین غیراستاندارد است

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌‎ای شهرستان دشتستان به ایرنا گفت: مسیر کوهستانی جاده فرعی بهمرد به هیچ وجه محور استاندارد برای خودروهای سنگین نیست و رانندگان و بویژه خودروهای سنگین باید از محور اصلی برازجان- اهرم- بخش بوشکان برای تردد استفاده کنند.

صدرالله عبداللهی اضافه کرد: در مقطعی نیز تابلوهایی برای ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در ورودی مسیر بهمرد نصب شد ولی این تابلوها به سرقت رفته است.

وی گفت: با این حال سفارش ساخت تابلوهای جدید ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در این جاده و نصب در محدوده تقاطع بندراروز و روستای نینیزک انجام شده‌است

عبداللهی در ارتباط با تابلوهای تقاطع بنداروز که رانندگان مقصد بخش بوشکان با تابلوهای نصب شده به سمت بهمرد هدایت می‎‌شوند اظهارداشت: این تابلوها  اصلاح خواهد شد و بزودی با نصب تابلوهای جدید رانندگان مقصد یاد شده به سمت مسیر اصلی هدایت می‌شوند.

دیدگاه پلیس راه ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در محور کوهستانی بهمرد است

رئیس پلیس راه استان بوشهر نیز به ایرنا گفت: تصمیم پلیس مبنی بر ممنوع شدن تردد خودروهای سنگین در مسیر کوهستانی بهمرد دشتستان است و برای خودروهای سبک نیز توصیه می‏‌شود رانندگان حتی‌المقدور از محور جایگزین آن استفاده کنند.

سرهنگ جابر پاپری افزود: چنانچه رانندگان خودروهای سبک نیز به اجبار قصد تردد در این مسیر را دارند با توجه به پر پیچ و خم بودن محور باید رعایت سرعت مطمئنه، توجه به جلو، حرکت در مسیر مشخص شده و چک کردن ترمز و ایمنی خودرو قبل از ورود به مسیر را به طور کامل مورد توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چند روستای کوچک در محدوده مسیر کوهستانی بهمرد امکان بستن کامل آن وجود ندارد ولی با این حال فقط برای ممنوعیت تردد خودروهای سنگین تابلوهایی نصب خواهد شد تا آنها از محور جایگزین برازجان - اهرم - بخش بوشکان برای تردد ایمن استفاده کنند.

طول مسیر اصلی جاده برازجان - اهرم - بخش بوشکان  ۹۰ کیلومتر است اما راه روستایی بهمرد به بخش بوشکان ۸۰ کیلومتر است.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/22153