کد خبر: 22139 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 10 اسفند 1399 - 09:06
دپو کلینکر، علت کمبود سیمان دراستان بوشهر

نوای جنوب:معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوف مصرف کنندگان سازمان  صمت استان بوشهر می‌گوید: برخی کارخانه‌های تولید سیمان استان با انباشت کلینکر باعث کم شدن تولید سیمان می شوند.

نوای جنوب:

دپو کلینکر علت کمبود سیمان در بوشهر معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوف مصرف کنندگان سازمان  صمت استان بوشهر می‌گوید: برخی کارخانه‌های تولید سیمان استان با انباشت کلینکر باعث کم شدن تولید سیمان می شوند.

 رضا جمالی با اشاره به کمبود سیمان در ماه‌های اخیر در استان بیان کرد: موضوع سیمان دو بخش دارد یکی در حوزه تولید، تحویل و توزیع و بخش دوم در حوزه بخش نظارتی است.
 
وی افزود: در بخش نظارتی از زمانی که سیمان در سطح استان با کمبود روبه رو شد اولین اقدامی که صورت گرفت بازرسانی را در کارخانه‌ها مستقر کردیم که این‌ها مکلفند روزانه میزان فروش کارخانه‌ها را بگیرند و به همه شهرستان‌ها برای رصد و بررسی عاملین توزیع سیمان ارسال می‌کنند.
 
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: در بازدید‌های مشترکی که با همکاران تعزیرات و سایر دستگاه‌های مرتبط از کارخانه‌های تولیدی سیمان در سطح استان داشتیم، آن‌ها را مکلف کردیم که فهرست عاملین و افرادی که سیمان را می‌گیرند به‌روزرسانی کنند و افرادی که به‌واقع فعالیت دارند و دارای اسناد و مدارک مثبت هستند به این‌ها سیمان تحویل داده شود.
 
وی عنوان کرد: در سطح بازار هم به طرق مختلف عوامل را رصد و مورد پایش قرار دادیم، افرادی بودند که مرتکب گرانفروشی شدند و با آن‌ها برخورد قانونی شد. افرادی هم که سیمان را خارج از شبکه عرضه می‌کردند با آن‌ها برخورد قانونی و سهمیه سیمان‌شان قطع شد.
 
مشکل سوخت کارخانه‌های سیمان برطرف شده است
 
جمالی با اشاره به کمبود گاز و سوخت مازوت کارخانه‌های سیمان به علت سرمای هوا و اختصاص گاز مصرفی به بخش خانگی در ماه گذشته افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته تقریبا می‌توان  گفت که مشکل گاز، برق و مازوت این کارخانه‌ها در حد بسیار زیادی حل شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه کارخانه‌های سیمان مکلف هستند به اندازه ظرفیت واقعی تولید‌شان، سیمان را به بازار عرضه کنند عنوان کرد: در همین راستا در بازرسی همکاران بنده در بخش بازرسی و بازرگانی سازمان از کارخانه‌ها مطلع شدیم که برخی از این کارخانه‌ها مقداری از تولید واقعی را به بازار عرضه نمی‌کنند و بخشی هم  تبدیل به کلینکر کرده و در محل کارخانه دپو می‌کنند.
 
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوف مصرف کنندگان سازمان  صمت استان بوشهر گفت: هماهنگی‌های لازم با اداره کل تعزیرات حکومتی استان و هم با ادارات صمت در شهرستان‌هایی که محل استقرار کارخانه‌های سیمان هستند صورت گرفته که بازدید مشترکی صورت  بگیرد و مکلف شوند تمام کلینکری که تولید کرده‌اند را تبدیل به سیمان و در بازار عرضه کنند و در صورتی که این کار  صورت نگیرد به‌قطع برخورد قانونی با آن‌ها صورت می‌گیرد.
 
وی اظهار کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای سیمان در این فصل که ساخت و ساز رونق دارد، این مقدار عرضه سیمان نیاز بازار را تامین نمی‌کند و از سویی با  ظرفیت تولید کارخانه‌ها نیز مطابق نیست، یعنی حجم تولید و ظرفیت کارخانه‌های ما بیشتر است که به کارخانه‌ها تکلیف کردیم با تمام ظرفیتی که دارند سیمان تولید و به بازار عرضه کنند.
 
جمالی تاکید کرد: همانطور که در جلسه تنظیم بازار استان هم مصوب شد در حال حاضر هیچ کارخانه‌ای حق دپو سیمان یا کلینکر تولید شده را برای شرایط ندارد و اگر در بازرسی‌ها تخلفی محرز شود به یقین با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/22139