کد خبر: 21987 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 04 اسفند 1399 - 12:46
کرونای انگلیسی در کمین استان بوشهر

نوای جنوب:کرونا بیش از یک سال است که شهر به شهر می‌چرخد و نقطه به نقطه قربانی می‌گیرد

نوای جنوب:کرونا بیش از یک سال است که شهر به شهر می‌چرخد و نقطه به نقطه قربانی می‌گیرد. شاید بی‌توجهی، شاید هم انجام ندادن اقدامات لازم و عدم مدیریت باعث شده بحران کرونا مانند جنگ و سیل و یا زلزله‌ای مهیب آدم‌ها را با خود ببرد و تنها چاره باقی مانده هم آه حسرت‌بار بازماندگان باشد با نگاه نگرانی به آینده... کرونا حالا حالاها قصد کوتاه آمدن ندارد، حالا هم نوع انگلیسی‌اش با گردش و چرخش خود قصد جان مردم را کرده است!

ترس و نگرانی از کرونای انگلیسی و انواع دیگر آن در میان مردم سایه وحشتناکی انداخته اما این موضوع باز هم باعث نشده که بیشتر رعایت کنند یا اینکه تمهیدات ویژه‌تری برای شهرها و استان‌های دیگر اندیشیده شود. بنابر تازه‌ترین آمارها آمار جهانیِ مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۱۱۱ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۹۱۲ نفر رسیده و مرگ دو میلیون و ۴۷۸ هزار و ۱۷۳ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده و البته روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۹ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

امکان ممانعت از ورود و شیوع ویروس وجود نخواهد داشت

حالا کرونای جهش یافته در سراسر خوزستان گسترش یافته است و آنطور که رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت به ایسنا می‌گوید قطعا امکان ممانعت از ورود و شیوع ویروس وجود نخواهد داشت. کیانوش جهانپور عنوان می‌کند: «حتی درباره واریانت‌های دیگر ویروس که با منشاء آفریقای جنوبی و برزیل هم هستند، نمی توانیم بگوییم می‌شود یک دیوار بلند بتونی و دائمی در برابر این ویروس ها به عنوان سد دائمی ایجاد کنیم، اما قطعا سرعت‌گیر برای کاهش سرعت شیوع می‌توان ایجاد کرد.»

وی درباره وضعیت ویروس کرونای انگلیسی در کشور عنوان کرد: «مواردی که از کرونای انگلیسی تاکنون اعلام شده، موارد قطعی شناسایی شده است که طبیعتا علاوه بر تست PCR که ابتلای فرد به کرونا را نشان می‌دهد، توالی‌یابی ژنتیکی هم انجام شده باشد. در مواردی که بر اساس شرح حال و علائم بالینی، مشکوک به کرونای انگلیسی در فردی شوند، نمونه تست فرد برای توالی‌یابی به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شود.»

قطعا افراد مبتلا به کرونای انگلیسی بیش از تعداد اعلامی است

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: «تعداد تست‌های توالی‌یابی ژنتیکی و آزمایشگاه‌هایی که می‌توانند آن را انجام دهند، محدود است. بنابراین قطعا افراد مبتلا به کرونای انگلیسی بیش از تعداد اعلامی است که به صورت قطعی شناسایی شده‌اند. ما فقط موارد قطعی شناسایی شده را که توالی‌یابی ژنتیکی برایشان انجام شده را می‌توانیم اعلام کنیم.»

واریانت برزیلی یا آفریقای جنوبی به ایران هم می‌آید

جهانپور تاکید کرد: «قبل از ما حدود ۸۰ کشور واریانت بریتانیایی کرونا را در کشور خودشان گزارش کرده بودند. در عین حال هنوز واریانت برزیلی یا آفریقای جنوبی در کشورمان مشاهده نشده، اما بیش از ده‌ها کشور آن را گزارش کردند و این موضوع گریز ناپذیر است و حتما به سمت کشور ما هم خواهد آمد، اما مهم آن است که همچنان روش‌های پیشگیری همان روش های قبلی است؛ یعنی رعایت پروتکل ها و عدم حضور در تجمعات غیرضروری، پرهیز از هرگونه دورهمی و برگزاری دورهمی‌ها حتی محافل کوچک خانوادگی، فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و حتی استفاده دوبل از ماسک و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی همچنان تنها راه مقابله است.»

به گفته وی «گستره واکسیناسیون هم تا حدی که در مقابل واریانت های جدید موثر باشد، هفته به هفته در کشور رو به گسترش است و این دو به موازات اعمال محدودیت های هوشمند، سه ضلع مثلث پیشگیری و مقابله با کووید-۱۹ از هر جنس و واریانتی در همه ماه های آتی خواهد بود.»

آمار ۳ رقمی موارد مثبت بستری کرونا در بوشهر

متاسفانه با همه اینها آنچه که در محیط‌های شهری و غیرشهری و سطح جامعه می‌بینیم نشان از رعایت پروتکل و یا مقابله با ویروس ندارد. استفاده از ماسک کاهش یافته و دیگر پروتکل‌های بهداشتی چندان جدی گرفته نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز ۲۹ بهمن ماه با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان بوشهر کاهش یافته، گفته است با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مواجه‌ هستیم همچنین تجمع مسافرین و عدم استفاده از ماسک در شهرهای ساحلی مشهود است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان همچنین در مورد وضعیت بیماری کرونا در استان بوشهر شرح داده «با افزایش موارد بستری در کشور خوشبختانه استان بوشهر هنوز وارد سیر صعودی خیلی شتاب‌دهنده نشده است اما در هفته اول بهمن ماه ۱۹۲مورد مثبت شناسایی شده که در این هفته به ۴۴۴ مورد افزایش یافته و در طول این مدت در تعداد موارد بستری یک سیر افزایشی داشته‌ایم که اکنون به عدد ۳ رقمی در موارد مثبت بستری رسیده‌ایم.»

ویروس جهش یافته انگلیسی حادتر از گونه‌های دیگر است

این مسئول در مورد جهش گونه‌های جدید این بیماری اظهار کرده: «تا کنون ۳ گونه مختلف از این ویروس شناسایی شده از جمله برزیلی، آفریقایی و انگلیسی که مورد انگلیسی وارد کشور شده و متاسفانه استان‌های مختلفی درگیر شده‌اند. بیماری ناشی از ویروس جهش یافته انگلیسی حادتر از گونه‌های دیگر است.»

خواجه‌ئیان با بیان اینکه هنوز مورد انگلیسی در استان بوشهر یافت نشده است، خاطرنشان کرد: «عمده نگرانی ما از این بیماری جدید این است که اگر گردش آن سرعت بگیرد و با توجه به تهاجمی تر بودن این ویروس نسبت به سوش (نوع) قبلی اپیدمی ایجاد خواهد شد که متاسفانه بیشتر رده سنی پایین را درگیر می‌کند.»

اظهارات معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نشان می‌دهد در صورت عدم کنترل شرایط کنونی، اپیدمی جدیدی ایجاد خواهد شد و ویروس جدید بسیار تهاجمی تر است. به گفته وی «ضرورت دارد که از انواع تجمعات کاسته شود و همچنین از برگزاری هر نوع مراسم جلوگیری شود زیرا به دلیل همجواری شهرهای شمالی استان بوشهر با استان خوزستان و با توجه به تغییر رنگ‌بندی شهرهای استان خوزستان، می تواند زنگ خطری برای استان بوشهر محسوب شود.»

افزایش آمار مبتلایان زنگ خطری برای استان بوشهر است

طی روزهای گذشته آمار مبتلایان به کرونا روند افزایشی داشته و به گفته سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزایش آمار مبتلایان زنگ خطری برای استان بوشهر است که نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط تمام افراد است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر از مردم خواهش کرده است دورهمی‌ها را به حداقل برسانند و استفاده از ماسک را فراموش نکنند. اما با وجود این توصیه‌ها و تمامی هشدارها و حتی خطراتی که شیوع این بیماری می‌تواند برای مردم داشته باشد باز هم شاهد عروسی و عزا، دورهمی و رعایت نکردن پروتکل‌ها در جمع‌های دوستانه، دورهمی‌ها، ادارات و نشست‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز در نشست با رئیس و اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر با اشاره به وضعیت بحرانی کرونا در استان خوزستان بیان کرد: «با توجه به همسایگی استان بوشهر با خوزستان و تردد زیاد میان دو استان قرار است فرماندار دیلم به مدت یک هفته ورودی‌های این شهرستان را ببندد.» امیدواریم اعمال محدودیت‌ها و بستن ورودی‌ها و کنترل ورود و خروج به استان بوشهر زمینه شیوع کرونای جهش‌یافته در منطقه فراهم نشود.

گسترش بیماری در نقاط مختلف می‌تواند بسیار خطرناک و یک زنگ خطر و هشدار برای استان‌های همجوار باشد اما نکته مهم آمادگی و اقدامات پیشگیرانه سریع است که اگر در خصوص جهش‌های کرونا نیز مانند اولین تجربه دیر عمل کنیم و تصمیمات دیرهنگام به شکل ناهماهنگ و ناقص اجرا شوند دیری نمی‌گذرد که سراسر کشور درگیر شوند و با یک سونامی مرگ و ابتلا روبرو شویم.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/21987