کد خبر: 21893 ، سرويس: مقالات
تاريخ انتشار: 29 بهمن 1399 - 20:25
رفراندوم

نوای جنوب:اصلاح طلبان که ید طولانی در فریب افکار عمومی دارند و همواره تلاش دارند با ایجاد چالش‌هایی جامعه را در التهاب قرار دهند تا از این رهگذر اهداف سیاسی خود را جستجو کنند.





نوای جنوب:اصلاح طلبان که ید طولانی در فریب افکار عمومی دارند و همواره تلاش دارند با ایجاد چالش‌هایی جامعه را در التهاب قرار دهند تا از این رهگذر اهداف سیاسی خود را جستجو کنند.
رفراندوم دم دست ترین ابزار آنها محسوب می شود. تا در انجام وظایف باز می‌مانند با طرح پرسش‌هایی یک راست می‌روند سراغ رفراندوم و خوب می‌دانند که این حربه هم فریبنده است و هم فرصت کافی برای فرار از مسئولیت را در اختیار آن ها می‌گذارد.
نظارت استصوابی شورای نگهبان، اصل ولایت فقیه، رابطه با آمریکا، اداره صدا و سیما، دفاع از کشور، حضور زنان در ورزشگاه، حجاب، اصل نظام جمهوری اسلامی، فعالیت موشکی و منطقه ای، نظارت بر انتخابات و ده ها مورد این چنینی که همواره دستخوش بازی های سیاسی آنان برای جهت دهی به افکار عمومی بوده است.

رفراندوم در قانون اساسی

با توجه به اهمیت رفراندوم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی این مهم شده است.
مطابق اصل ۵۹و۱۱وماده۳۶قانون اساسی در مسائل بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیش بینی رفراندوم شده است.
رفراندوم با پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب دوسوم نمایندگان مجلس و تأیید رهبری قابل انجام است.

رفراندوم در ایران

به طور کلی تاکنون پنج بار در ایران رفراندوم انجام شده است.
انحلال دوره هفتم مجلس شورای ملی .
انقلاب سفید شاه و ملت.
رفراندوم تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی.
رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
رفراندوم بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
که متوجه می‌شوید از موارد بسیار مهمی بوده‌اند که ضرورت داشته به آراء عمومی مراجعه کرد.
جمهوری اسلامی ایران تنها حکومتی است که هم موجودیت و هم قانون اساسی خود را به رفراندوم گذاشته است و نمی‌توان کشور دیگری را هم ردیف نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

بایدها و نبایدها
وقتی حسن روحانی در سال ۱۳۹۸ با احساس ناکامی در انجام وظایف و سرخوردگی ناشی از بد عهدی آمریکا و اروپا با طرح برگزاری رفراندوم چند مدتی جامعه را دچار تنش و التهاب کرد صاحب نظران به بررسی موضوع رفراندوم پرداختند و اولین چیزی که محرز گردید ابهام در خواسته رئیس جمهور بود و صاحب نظران به چند سؤال اساسی پاسخ دادند.
آیا ایدئولوژی حکومت را می‌توان به رفراندوم گذاشت که پاسخ منفی است و تا کنون در دنیا چنین اتفاقی نیفتاده است و اصولا هیچ نظامی ایدئولوژی که مبنای عمل و رفتارش است را به رفراندوم نگذاشته و نمی‌گذارد. و ایران نیز چنین است و طرح چنین مسائلی اساسا غلط بوده وجاهت قانونی ندارد.

نوع حکومت _در هیچ قانون اساسی از جمله جمهوری اسلامی چنین چیزی پیش بینی نشده است و اصولا هیچ نظامی جدای از دیدگاه خود، موجودیتش را به آراء عمومی نمی‌گذارد و طرح این مسائل انحرافی و مربوط به براندازان است که تحت عناوینی به آن می‌پردازند.

مقولات تخصصی _ اخیرا که بحث خرید واکسن کرونا پیش آمد در مواردی شاهد طرح همه پرسی برای آن بودیم. مذاکره با آمریکا، یا بحث موشکی و فعالیت های منطقه ای یا روابط با شرق از جمله مواردی است که به دفعات تکرار شده است. .
چون این موارد اموری کاملا تخصصی هستند به دور از عقل و منطق و غیر معمول است که نباید به رفراندوم گذاشته شوند و لازم است باید و نبایدهای آنها توسط متخصصین و صاحب نظران مشخص و اعلام شود و طرح رفراندوم غلط و انحرافی است.
یک نمونه عینی طرح رفراندوم برای رابطه با آمریکا بود که متأسفانه دولتیان و اصلاح طلبان در مواقعی بر طبل آن می کوبیدند که آن هم از نظر کارشناسان غیر عقلانی تشخیص داده شد و البته آسیب‌هایی نیز به دیپلماسی ما وارد کرد.
هر چند رفراندوم امری محتمل است اما اینکه به هر بهانه ای به سراغ آن بروند نه تنها سودی عاید جامعه نمی‌شود بلکه تداعی هرج و مرج طلبی می‌کند و طراحان آن نیز به دنبال چنین فضایی هستند تا جامعه را به سوی امیال خود بکشانند البته به آسیب‌های آن نمی اندیشند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/21893