کد خبر: 21695 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 21 بهمن 1399 - 07:38
با توجه به اعلام واکسیناسیون
سهم استان بوشهر از مرحله اول توزیع واکسن کرونا چقدر است+جزئیات

نوای جنوب:شروع دیرهنگام واکسناسیون عمومی کرونا در کشور که چشم انداز آن در بهار 1400 است، در شرایطی می باشد که بسیاری از کشورها اولویت های دوم و سوم تزریق واکسن را پیش برده اند، اما کشور ثروتمند ایران باید چندین ماه عقب تر از دیگران باشد.

نوای جنوب:طبق اعلام وزارت بهداشت، با ورود نخستین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی»، واکسیناسیون کرونا در استان ها از سه‌شنبه ۲۱ بهمن آغاز می‌ شود.جدا از بحث هایی که درباره کیفیت واکسن روسی مطرح می باشد، این موضوع بهانه ای شده تا کادر درمان و افراد دارای اولویت واکسن بپرسند سهم استان بوشهر از محموله های وارداتی چقدر است؟

طبق برنامه‌ریزی‌ها واکسن وارداتی در مرحله نخست به گروه‌های در معرض خطر مانند کادر درمان (با اولویت بخش ICU ) تزریق می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه واکسیاسیون کرونا در بوشهر از این هفته آغاز می شود، بدون اشاره به سهمیه استان از محموله اول واکسن روسی که اخیرا وارد کشور شد، می گوید: بوشهر نیز مانند همه نقاط کشور توزیع واکسن طبق برنامه وزارت بهداشت خواهد بود، اما در ابتدا واکسن به کادر بهداشت درمان به خصوص افراد در معرض خطر تزریق خواهد شد، یعنی افرادی که در «آی سی یو» فعالیت دارند از پزشکان تا نیروهای خدماتی.

دکتر کشمیری افزود: سپس افرادی که پرخطر دانسته می شود و بیماری های خاص دارند. اینکه چه زمانی این واکسن به عموم مردم تزریق خواهد شد را دقیق نمی توانم بگویم و تابع برنامه وزارت بهداشت است.

واکسیناسیون عمومی، احتمالا اواخر بهار 1400

اوایل هفته، دکتر رییسی معاون وزیر بهداشت با اشاره به ورود محموله اول واکسن کرونا از روسیه که برای 10 هزار نفر قابل استفاده است، گفت: اولین گروهی که واکسینه می‌شوند، پرسنل بخش کرونا و پرسنل آی سی یو‌هایی هستند که مستقیم با افراد مبتلا به کووید ۱۹ سروکار دارند و از 21 بهمن دوز اول واکسن را دریافت می کنند. بعد از آن به سراغ مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و جانبازان می‌رویم.

وی با بیان اینکه تاکنون اولین محموله واکسن کرونای روسی با عنوان «اسپوتنیک وی» وارد کشور شده و قرار است که محموله‌های بعدی این واکسن و همچنین ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سبد بهداشت جهانی در هفته‌ها و ماه‌های آتی وارد کشور شود افزود: همچنین واکسن‌های ایرانی نیز مراحل پایانی تست بالینی را طی می کند و انتظار می رود افراد دارای اولویت واکسن تا پایان سال مرحله اول را دریافت کنند.

با این توضیح که باید مرحله دوم واکسن 28 روز بعد تززیق شود، این برنامه نشان می دهد باید در اواسط بهار 1400 به واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران امیدوار بود؛ هرچند درباره تامین زیرساخت های حمل واکسن از جمله کانتینرهای بخچال دار اما و اگرهایی مطرح می باشد.

شروع دیرهنگام واکسناسیون عمومی کرونا در کشور که چشم انداز آن در بهار 1400 است، در شرایطی می باشد که بسیاری از کشورها اولویت های دوم و سوم تزریق واکسن را پیش برده و طی ماه آینده به سطح عمومی می رسند، اما کشور ثروتمند ایران باید چندین ماه عقب تر از دیگران باشد.

تاخیری که به قیمت پرپر شدن جان بسیاری از افراد جامعه در کنار خسارت های گسترده اقتصادی به بخش های مختلف جامعه می باشد.

برگرفته از خلیج فارس

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/21695