نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 11 بهمن 1399 - 18:24

نوای جنوب:ضرب‌و‌شتم و انداختن معتادان در استخر آب سرد آن هم در سرمای شدید زمستان، تصاویری بود که از روز گذشته از یکی از مراکز کمپ اعتیاد شهر شیراز در فضای مجازی منتشر شد و موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم و افکار عمومی شد که در نگاه نخست، آنچه به ذهن متبادر می‌شود، یادآور زندانی مخوف است.

نوای جنوب:ضرب‌و‌شتم و انداختن معتادان در استخر آب سرد آن هم در سرمای شدید زمستان، تصاویری بود که از روز گذشته از یکی از مراکز کمپ اعتیاد شهر شیراز در فضای مجازی منتشر شد و موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم و افکار عمومی شد که در نگاه نخست، آنچه به ذهن متبادر می‌شود، یادآور زندانی مخوف است.به گفته روانشناسان یکی از رفتارهای نادرست در ارتباط با فرد معتاد استفاده از روش‌های اجباری مانند به‌ اجبار بردن فرد به مرکز ترک اعتیاد است چرا که نه‌ تنها تأثیر معکوس دارد بلکه اوضاع را بدتر می‌کند و ماجرا وقتی بغرنج تر می شود که هم خانواده و هم جامعه با این قشر رفتار نادرست و به دور از انسانیت داشته باشند .

کارشناسان معتقدند نیمی از راه درمان با خود فرد است و نیمی دیگر با اطرافیان، چراکه اگر معتاد احساس کند که رفتارها و شیوه برخورد دیگران با او به وقت ترک، نادرست و تحقیر آمیز است، حتی اگر به ترک اعتیاد نیز ختم شود دوام چندانی نخواهد داشت و فرد معتاد بعد از مدتی دوباره مصرف را شروع می‌کند.

اما امروزه در جامعه شاهد رفتار و برخوردهایی خلاف این گفته ها هستیم، رفتارهایی که نه تنها برای یک فرد معتاد بلکه در نگاه تمام اقشار جامعه نادرست، توهین آمیز و تحقیر کننده است و شاید همین موضوع باعث شده تا طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار افراد مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور باشیم، مساله‌ای که باید تا دیر نشده چاره‌ای برای درمان آن اندیشید.

متاسفانه این گونه برخوردها نه فقط در جامعه و بین مردم کوچه و خیابان مرسوم شده بلکه در مراکز ترک اعتیاد نیز هر روز بیش از گذشته قوت گرفته است تا حدی که برخی از این مراکز به خود اجازه ضرب و شتم و و بی حرمتی به معتادان را می‌دهند و با این عمل هم روح مردم و خانواده های فرد معتاد را جریحه دار می کنند و هم عامل مهمی در راستای بازگشت دوباره معتادان به مصرف مواد مخدر است.

اینجا اردوگاه ترک اعتیاد است یا شکنجه‌گاه مرگ؟

از طرفی نیز این معضل می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به دولت و خانواده ها تحمیل کند و می‌تواند عاملی برای افزایش میزان خشونت، طلاق، بزه اجتماعی و یا مواردی از این دست شود که هر یک از این موارد خود تاثیر بسزایی در به خطر افتادن سلامت افراد جامعه خواهد داشت به همین خاطر از دستگاه های متولی، نظارتی، قضایی و ... انتظار می رود نظارت کامل ، دقیق و مستمر بر فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد صورت گیرد تا شاهد برخورد های نا مناسب با معتادان نباشیم.

آزار و اذیت معتادان، ضرب و شتم و انداختن آنها در استخر آب سرد آن هم در سرمای شدید زمستان، تصاویری بود که از روز گذشته از یکی از مراکز کمپ اعتیاد شهر شیراز در فضای مجازی منتشر شد و موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم و افکار عمومی و پیگیری جدی رسانه‌های این استان شد که در نگاه نخست قبل از شنیدن صداهای موجود در کلیپ، با دیدن شکنجه‌ها و تازیانه‌هایی که بر پیکر معتادان وارد می کنند، آنچه به ذهن متبادر می شود یاد آور زندانی مخوف است.

در همین راستا پایگاه تحیلی خبری شیرازه به منظور پیگیری ماجرا و اقدامات انجام شده در برخورد با این کمپ متخلف به سراغ دادستان شیراز رفته است.

برای افراد خاطی پرونده قضایی تشکیل و سه نفر نیز بازداشت شدند

دادستان کل عمومی و انقلاب شیراز در گفتگو با شیرازه، در خصوص تخلف صورت گرفته در این کمپ ترک اعتیاد، گفت: با بررسی ها و تحقیقاتی که پس از مشاهده کلیپ انجام شد، برای افراد خاطی پرونده قضایی تشکیل و سه نفر نیز بازداشت شدند.

سید مصطفی بحرینی با بیان اینکه این مرکز ترک اعتیاد به طور کل تعطیل و فعالیت آن متوقف شد، افزود: این کمپ کاملا تخلیه شد و دستور لغو مجوز آن نیز صادر شده است.

وی در پاسخ به سوال شیرازه مبنی بر اینکه دادستان به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه چه اقداماتی باید انجام دهد و چه تمهیداتی در این راستا اندیشیده شود تا دیگر شاهد چنین تخلفاتی نباشیم، اظهار کرد: یک اصل کلی داریم که در راستای حفظ کرامت انسانی است و باید توسط کمپ ها نیز به خوبی رعایت شود چون این مراکز وقتی مجوز می گیرند تکلیف دارند که مواردی که مرتبط با حفظ حرمت افراد است را رعایت کنند.

 

دادستان کل عمومی و انقلاب شیراز در ادامه افزود: باید موازین شرعی و قانونی را رعایت کنند و در چارچوب مجوز و محترمانه با معتادان برخورد شود، از هرگونه برخورد فیزیکی باید پرهیز کنند.

بحرینی با اشاره به این که اتهاماتی که به افراد خاطی در این ماجرا وارد شده، توهین و ایراد ضرب و جرح به افراد است، تصریح کرد: مسئولان و افراد شاغل در این مراکز تحت هیچ شرایطی اجازه توهین، برخورد فیزیکی، ضرب و جرح را ندارند و هر گونه مشاهده این گونه رفتار ها تحت تعقیب قانونی قرار گرفته و با آنها بخورد میشود.

دادستان شیراز همچنین تصریح کرد: باید ترتیبی داده شود که با همکاری بهزیستی این افراد هر چه سریع تر سلامتی خود را کسب کرده و به آغوش خانواده ها برگرند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی به عنوان متولی باید نظارت دقیق بر این مراکز داتشه باشند، گفت: اگر قصوری هم متوجه مسئولین مربوطه باشدبه نوبه خود توسط دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.

بهزیستی استان فارس به صورت جدی پیگیری موضوع را انجام داد

معاون توسعه امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس در گفتگو با شیرازه عنوان کرد: در پی انتشار کلیپی از مرکز ترک اعتیاد در قلات، بهزیستی استان فارس به صورت جدی پیگیری موضوع را انجام داد.

محمدرضا هوشیار افزود: در پی انتشار این کلیپ منتسب به یکی از مراکز خصوصی نگهداری و ترک اعتیاد معتادان در مورد برخورد نامناسب و به دور از انسانیت با افراد تحت درمان خود، اداره کل بهزیستی فارس ضمن اعلام انزجار از این اعمال نادرست، که بر خلاف دستورالعمل های اداره و مدیریت مراکز اقامتی صورت گرفته، اقدامات فوری را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: تشکیل جلسه فوق العاده و رؤیت فیلم مذکور، تخلیه، پلمپ و بازداشت متهمان با دستور مقام قضایی، انتقال فوری بیماران مرکز متخلف به سایر مراکز اقامتی میان مدت، برگزاری جلسه اضطراری با حضور معاون محترم دادستان با مسئولین کمپ های خصوصی جهت ارائه تذکرات لازم مبنی بر لزوم رعایت جدی کلیه پروتکل های درمانی در مراکز اقامتی و پیشگیری از بروز حوادث مشابه و پیگیری جدی جهت برخورد قضایی با مسببین و اقدام کنندگان خاطی از جمله این اقدامات است.

هوشیار در پایان تنظیم شکوائیه حقوقی از سوی اداره کل بهزیستی استان فارس در خصوص رفتار نامناسب و غیرقانونی کمپ متخلف را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

حرف آخر، گر چه اقدامات انجام شده به منظور پیشگیری از تکرار اینگونه اقدامات تا حدی ممکن است باز دارنده باشد اما به نظر می رسد عدم نظارت کافی، دقیق و مستمر بر فعالیت این گونه مراکز می تواند در آینده‌های نه چندان دور خسارت جبران ناپذیری هم بر افراد معتاد و هم خانواده آنها و هم جامعه وارد کنند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
شیراز

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار