کد خبر: 21166 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 02 بهمن 1399 - 12:46
جذب نیروهای«اوتی» در دشتستان/ سهمیه 6 بیمارستان استان تقریبا هیچ!+تصویر

نوای جنوب:شهریورماه سال گذشته مخاطبان خبرگزاری فارس سوژه ای را با عنوان «پیگیری تضییع حقوق کارگران بیمارستان گنجی برازجان! 36 ماه بدون بیمه، یکسال بدون حقوق!» در سامانه فارس‌من ثبت کردند و خواستار پیگیری این موضوع  از سوی خبرگزاری فارس شدند.

نوای جنوب:شهریورماه سال گذشته مخاطبان خبرگزاری فارس سوژه ای را با عنوان «پیگیری تضییع حقوق کارگران بیمارستان گنجی برازجان! 36 ماه بدون بیمه، یکسال بدون حقوق!» در سامانه فارس‌من ثبت کردند و خواستار پیگیری این موضوع  از سوی خبرگزاری فارس شدند.

اوایل خردادماه سال گذشته بود که جمعی از کارگران بیمارستان شهید گنجی برازجان موسوم به «اوتی» در اقدامی به‌وسیله پارچه‌نوشته‌ای نسبت به سه سال کار بدون بیمه، ۱۰ ماه حقوق عقب افتاده و. ..، اعتراض کردند و خواستار تحقق مطالبات خود شدند.

پای نیروهای اوتی از کی به بیمارستان‌ها باز شد؟

رویه جذب نیروی کار به‌اصطلاح «اوتی» جهت کار در پست‌های حرفه‌ای مراکز آموزشی درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان خارج از مقررات قانون کار، از دهه هفتاد شکل‌گرفته و در سال‌های بعد به مقررات نانوشته این وزارت‌خانه تبدیل شده است.

این روند در برهه‌ای به میزان زیادی کاهش یافت ولی در چند سال اخیر بیش‌ازپیش شدت گرفت تا جایی که عده‌ی کثیری نیروی کار «اوتی» بدون قرارداد و خارج از سازوکاری قانونی و بدون دریافت حداقل حقوق و مزایای قانون کار، در مراکز درمانی مشغول به کار هستند.

سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز به‌کارگیری نیروهای اوتی را از سر ناچاری خواند و اذعان داشت: به‌خاطر نیاز شدید بیمارستان‌ها از روی ناچاری از این نیروها به‌صورت غیررسمی استفاده کرده‌ایم.

به‌کارگیری ۳۴۰ نیروی اوتی در بیمارستان‌های استان

در حال حاضر حدود ۳۴۰ از کارکنان بیمارستان‌های استان بوشهر نیروهای اوتی هستند. پیگیری‌های خبرنگار فارس در بوشهر نشان می‌دهد که حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای اوتی در بیمارستان‌های استان بوشهر در حال تبدیل عضویت به شرکتی هستند که با این اقدام افزایش حقوق و بیمه شامل این افراد می‌شود. اما وضعیت حدود نیمی دیگر از نیروهای اوتی در استان بوشهر هنوز مبهم است و از طریق دانشگاه علوم پزشکی برای تبدیل وضعیت تأیید نشده‌اند.

وضعیت نیروهای اوتی به تفکیک شهرستان‌ها

بر اساس این گزارش، حدود ۵۰ نفر از بیمارستان گنجی برازجان، ۴۰ نفر از شهدای خلیج‌فارس بوشهر، ۳۰ نفر از بیمارستان امیرالمؤمنین گناوه، ۱۵ نفر از بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان، پنج نفر از بیمارستان زینبیه خورموج و فقط سه نفر از بیمارستان امام هادی (ع) دیر برای تبدیل عضویت تأیید شده‌اند.

تبعیض در تبدیل عضویت کارگران

همین موضوع باعث شده که سهم بیمارستان‌های جنوب استان همچون کنگان، دیر و خورموج نسبت به دیگر بیمارستان‌ها برای تبدیل عضویت نیروهای اوتی بسیار کمتر باشد که این مسئله موجب گلایه‌مندی و اعتراض این نیروها شده است.

یکی از این نیروهای به‌اصطلاح اوتی جنوب استان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: درحالی‌که تقریباً همه نیروهای اوتی بیمارستانی همچون شهید گنجی برازجان در حال تبدیل عضویت هستند اما سهم بیمارستان ما بسیار ناچیز است.

وی افزود: برخی از شهرستان‌ها با رسانه‌ای کردن موضوع و اقناع مسؤولان توانستند، سهمیه کامل جذب نیروها را دریافت کنند اما واقعیت این است که همه نیروهای اوتی مربوط به دو یا سه بیمارستان نمی‌شود و بیمارستان‌های جنوب استان تاکنون رسانه نداشته‌اند.

۲۰۰ کارگر بیمارستان همچنان بدون بیمه!

به گزارش فارس، با گذشت بیش از یک سال از مطالبه نیروهای اوتی در بیمارستان‌های استان بوشهر، حالا فرصتی برای جذب این نیروها فراهم شده اما تکلیف نیم دیگری از نیروهای کارگری موسوم به اوتی در بیمارستان‌های استان بوشهر مشخص نیست و هنوز در ایام شیوع ویروس کرونا نیز با همان دستمزد پایین و بدون بیمه فعالیت می‌کنند که بیشتر این نیروها از شهرستان‌های جنوب استان هستند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/21166