کد خبر: 20961 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 22 دي 1399 - 09:54
تخم مرغ هم دست نیافتنی شد
قیمت شانه تخم‌مرغ معادل یارانه یک ماه!

نوای جنوب:سناریوی تکراری گرانی ها در بازار، مدتیست شامل تخم مرغ شده، طوری که نرخ یک شانه تخم مرغ به حوالی 50 هزارتومان و معادل یارانه یک ماه رسیده است.





 

نوای جنوب:بررسی های میدانی نشان می دهد قیمت هر دانه تخم مرغ در خرده فروشی های بوشهر 1700 تومان است و هر شانه 30 عدی تخم مرغ نیز حدود 48 هزارتومان عرضه می شود.

این درحالیست که قیمت شانه تخم مرغ رشد قیمت 10 هزارتومانی را در یک هفته اخیر تجربه کرده است.

حالا با سقوط هر کیلوگرم مرغ به 20 هزار و 400 تومانی ستاد تنظیم بازار، تخم‌مرغ جور این کاهش قیمت را کشیده است.

همچنین بررسی های میدانی، از داغ شدن عرضه چند نرخی تخم مرغ میان خرده فروشی ها حکایت دارد، طوری که هر شانه تخم مرغ 20 عددی یا 30 عددی قیمت متفاوتی خورده و مغازه داران آن را به خاطر نوع بسته بندی و برندی که دارد توجیه می کنند.

برخی مغازه داران می گویند: همیشه در این موقع از سال با سرمای هوا، قیمت مرغ و تخم مرغ دچار گرانی می شود اما امسال بی سابقه بوده است.

از سویی، تولیدکنندگان نیز کمبود دان را مشکل اصلی خود می دانند و معتقدند تامین آن با قیمت بالاتر از بازار آزاد، دلیل گرانی تخم مرغ شده است.

اخیرا سخنگوی اتحادیه مرغداران گفته: قول پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه نهاده دامی با نرخ مصوب عملی نشده و منجر به نوسان قیمت در تخم مرغ شده است.

ناصر نبی پور ادامه داد: قیمت کنونی متیونین از ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان ابتدای سال به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و مکمل به ۳۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت کارتن و شانه لحظه ای افزایش می یابد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: قیمت نهاده هایی که شامل سهمیه نیست، لحظه ای افزایش می یابد که در نرخ تمام شده تولید اثر گذار است.

به نظر می‌رسد دولت باید در خصوص تامین نهاده های دامی برای تولیدکننده ها شیوه خود را اصلاح کند، چرا که این موضوع ماههاست به گرانی مواد پروتئینی وابسته به نهاده ها دامن زده است.

تامین بخشی از نهاده دامی آزاد و بخشی مصوب موجب چند نرخی شدن تخم مرغ در بازار و در نهایت سودجویی شده و مردم را هم با گرانی های لحظه ای و دشواری در خرید مواجه کرده است.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/20961