کد خبر: 20872 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 18 دي 1399 - 09:09
رؤیای خانه‌ دار شدن با وام بی‎مصرف
وام مسکن در بوشهر، فقط برای خرید 10 متر!

نوای جنوب: از آنجا که بین 35 تا 50 درصد هزینه هر خانوار صرف مسکن می‌ شود، خانه‌ دار شدن در ایران یکی از دغدغه های بزرگ مردم است و طی سالیان اخیر نیز طرح های متعددی مثل مسکن مهر یا اخیرا مسکن ملی کلید زده شده است.





 

نوای جنوب:با جهش قیمت مسکن، تسهیلات بانکی برای خرید آن نیز بی ارزش تر از قبل شده تا خانه دار شدن خصوصا برای جوانان رویا شود.

از آنجا که بین 35 تا 50 درصد هزینه هر خانوار صرف مسکن می‌ شود، خانه‌ دار شدن در ایران یکی از دغدغه های بزرگ مردم است و طی سالیان اخیر نیز طرح های متعددی مثل مسکن مهر یا اخیرا مسکن ملی کلید زده شده است.

نگاهی به بازار مسکن در بوشهر نشان می دهد، تسهیلات بانک تنها جوابگوی 10 متر آپارتمان نوساز است.

این درحالی است که تا حوالی سال 94 وام مسکن حدود 50 درصد هزینه خرید آپارتمان را پوشش می داد، اما روند گرانی مسکن طی سالیان اخیر، باعث شد تا قدرت خرید این وام به شدت کاهش یابد.

وامی برای خرید 10 متر

رییس اتحادیه مشاوران املاک و اتومبیل بوشهر با اشاره به اینکه سقف وام خرید مسکن در بوشهر 120 میلیون تومان است، اظهار داشت: قیمت هرمتر مسکن نوساز در بوشهر بین 12 تا 15 میلیون تومان است که وام مذکور فقط 8 تا 10 متر را پوشش می دهد.

احسان آستانه در گفتگو با «خلیج فارس» ادامه داد: اگر آپارتمان های با سن بالاتر مثلا 8 تا 10 سال هم درنظر گرفت، دیگر پایین تر از متری 8 میلیون تومان نیست و عملا تسهیلات خرید مسکن فقط 15 درصد قیمت را پوشش می دهد.

آستانه ادامه داد: در سال های اخیر براساس ضوابط طرح تفصیلی، مجوزهای شهرداری به گونه ای بوده که اغلب واحدهای مسکونی 100 متر به بالاست که با احتساب تخلفات ساختمانی به 120 متر هم می رسد و بزرگ مقیاس بودن آنها، باعث می شود هزینه خرید این واحدها با جیب بسیاری از مستاجران خصوصا جوانان همخوانی نداشته باشد.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه مبلغ وام مسکن نسبت ناچیزی از کل قیمت معامله را پوشش می‌دهد.، همچنین مبلغ اقساط آن زیادتر از توان پرداخت وام گیرنده هایی است که اغلب قشر متوسط با حقوق ثابت هستند، استقبال و کارایی آن زیاد نیست.

به گفته وی، ضروریست مجوزهایی برای ساخت واحدهای کوچک 50 و 60 متری تک خوابه در بوشهر صادر شود تا وام مسکن و آورده جوانان بتواند منجر به خانه دار شدن جوانان شود.

وام ها در خرید مسکن باید پررنگ تر شوند

رییس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته وام مسکن تقریبا بین 70 تا 90 درصد قیمت ملک را پوشش می دهد، اما در ایران اثرات وام پس از نوسانات اقتصادی به شدت کم رنگ است، از این رو باید با افزایش مبلغ آن و کاهش سود تسهیلات، نقش این ابزار در خانه دار شدن را پر رنگ تر کرد.

آستانه در ارزیابی اش از آینده قیمت ملک ها در بوشهر نیز خاطرنشان کرد: نوسانات اقتصادی به سمت مسکن آمده و قیمت ها روند به رشدی دارد، از این رو توصیه ما به مصرف کنندگان واقعی مسکن این است که خرید را به آینده موکول نکنند، چون سوابق نشان داده شاید ثباتی ایجاد شود، ولی قیمت مسکن پایین تر نمی آید.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/20872