کد خبر: 20858 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 17 دي 1399 - 10:45
آبپخش، شهر ملی حصیر و کپوبافی شد

نوای جنوب:معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: شهر آبپخش شهرستان دشتستان به عنوان شهر حصیر و کپو بافی ثبت ملی شد.

نوای جنوب:لیلا رحیمی افزود: مرغوبت‌ترین مواد اولیه حصیر از نخلستان‌های سرسبز آبپخش به دست می‌آید و هر شهروند در این منطقه یک بافنده حصیر است.

وی گفت: اکنون بیش از ۱۰۰ کارگاه رسمی و بافنده شناخته شده حصیر و کپو در این شهر فعال است و در صورتی که مجوز بدون شرط سنی اعطا شود باید برای همه جوانان و سالمندان آبپخشی کارت صادر کرد.

رحیمی افزود: رونق گرفتن حصیر بافی، فلسفه مقلد بودن را در آبپخش به مولد بودن تغییر داده‌است به گونه‌ای که دست‌بافته‌های این هنر صنعت بسیار کاربردی است و جای خود را در زندگی مردم بازیافته است.

وی گفت: همه این موارد به همراه جایگاه تاریخی و توریست پذیر بودن آبپخش، سبب شد که پرونده این شهر مورد پذیرش شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی قرار گیرد و این شهر بحق شهر ملی حصیر و کپو لقب گیرد.

رحیمی یادآور شد: پیش از این صنعتگران این شهر دو بار موفق به کسب نشان ملی در این رشته شدند و آثار آن‌ها در کاخ موزه سعدآباد به نمایش گذاشته شده‌است.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/20858