کد خبر: 20856 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 17 دي 1399 - 10:40
هشدار پلیس بوشهر درباره نگهداری اسلحه در خانه

نوای جنوب:معاون فرماندهی انتظامی بوشهر درباره نگهداری از اسلحه مجاز یا غیرمجاز در خانه‌ها هشدار داد و از خانواده‌ها خواست در این باره دقت بیشتری به خرج دهند.

نوای جنوب:هر از چند گاهی در گوشه‌ای از استان شاهد وقوع حوادثی ناگوار هستیم که عضوی از یک خانواده به ویژه خردسالان، به دلیل استفاده ناصحیح از سلاح‌های مجاز از سوی سایر اعضای خانواده، جان خودشان را از دست می‌دهد.

به عنوان نمونه رسم غلط تیراندازی در مجالس عروسی در بعضی از شهرستان‌های استان بوشهر بارها باعث بروز اتفاقی ناگوار شده است و خانواده‌ای را داغدار می‌کند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت: فردی که با اسلحه مجاز یا غیر مجاز در مراسم شادی و گا‌ه عزا امنیت مردم را به خطر می‌اندازد، علاوه بر مجازات کیفری، مجوز سلاح فرد خاطی لغو و از صدور مجوز مجدد برای او جلوگیری خواهد شد.

سرهنگ طهماسبی بر ضرورت انجام مطالعات علمی درباره چرایی علاقه‌مندی جوانان به سمت خرید و نگهداری سلاح تاکید کرد و در همین حال، از جمله عوامل علاقه‌مندی قشر جوان به استفاده از سلاح را تاثیرات فرهنگی، خانوادگی، ابراز قدرت و خودنمایی، هیجان‌های کاذب و فضای مجازی برشمرد.

او با اشاره به نقش خانواده و تأثیر مستقیم آن بر باور‌ها و رفتار‌های فرد، افزود: وقتی که داشتن سلاح و استفاده از آن در خانواده به عنوان ارزش قلمداد شود این امر می‌تواند نقش بسزایی در انتقال این باور و ارزش به فرزندان باشد و حتی خرید سلاح اسباب بازی در دوران کودکی می‌تواند عاملی در علاقه‌مندی برای نگهداری سلاح واقعی مجاز یا غیرمجاز در بزرگسالی باشد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به کاهش تعامل واقعی بین اعضای خانواده و ایجاد فاصله و کمبود صمیمیت در خانواده، گرایش افراد به فضای مجازی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در خود فرورفتگی، به انزوا رفتن و برآورده نشدن نیاز‌های اساسی افراد در خانواده، آن‌ها را بیشتر به سمت تفریحات ناسالم سوق می‌دهد به نحوی که برخی از نوجوانان با استفاده سلاح‌های مجاز یا غیرمجاز نه تنها حیات وحش را از بین می‌برند، بلکه گا‌ه به اشتباه و یا حتی به دلیل اختلافات جزئی با دوستان خود اقدام به تیراندازی علیه دوستان خود می‌کنند و مرتکب قتل می‌شوند.

طهماسبی ادامه داد: علت اصلی برخی حوادث ناگوار و کشته یا زخمی شدن یکی از اعضای خانواده، نظافت سلاح و یا شوخی با اسلحه به دست عضوی از خانواده بوده که  از نحوه استفاده از سلاح و خطرات ناشی از استفاده نادرست از آن آگاهی نداشته است.

او بیان کرد: تیراندازی و استفاده از اسلحه نمونه واضحی از چرخه معیوبی است که فرد در آن هیجان و خشونت را می‌آموزد، ولی آموزش‌های کافی درباره راهکار‌های صحیح تخلیه هیجان را دریافت نمی‌کند. فضاسازی مناسب برای تخلیه هیجان، نهادینه‌سازی آموزشی، الگو بودن والدین و نظارت آنها، آموزش مهارت‌های زندگی و مدیریت خشم به ویژه در خانواده‌ها و افراد در سنین مختلف، از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بروز حوادث ناگوار است.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/20856