نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 06 دي 1399 - 08:08
در خصوص بودجه استان

نوای جنوب:انتظار داشتیم این افراد بفرمایند که در این هشت سالی که دولت و مجلس را در اختیار داشتند و مدیریت کردند چرا هر سال در بهترین شرایط ۴۰ درصد اعتبارات استان بوشهر تخصیص یافته است.

نوای جنوب: غلامحسین کرمی با اشاره به لایحه بودجه 1400 و موضوع تغییر ساختار بودجه اظهار داشت: بحثی که اکنون در برخی نقاط مطرح است که بودجه استان بوشهر در سال آینده کاهش می‌یابد خلط مبحث شده که این مهم باید تشریح شود.

غلامحسین کرمی؛ نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی
* با اشاره به تصویب طرح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی ، این مهم ارتباطی با لایحه بودجه سال 1400 ندارد و این لایحه اکنون در کمیسیون برنامه  بودجه مجلس در حال بررسی است و پس از آن در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود.

*لایحه بودجه 1400 پس از بررسی‌ در کمیسیون‌های یاد شده، نمایندگان در صحن علنی مجلس بر روی آن اظهار نظر می‌کنند. پس از اظهار نمایندگان و رای‌گیری در صورتی که تایید شد ابلاغ می‌شود در غیر این صورت فرایندهای اصلاحی مورد توجه قرار می‌گیرد.

* طرح اصلاح ساختار بودجه مربوط به لایحه بودجه 1400 نیست. در این راستا برخی اعلام کردند که بودجه استان بوشهر تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرد این گونه نیست و طرح اصلاح ساختار بودجه ارتباطی با لایحه بودجه 1400 ندارد و اعتبارات استان بوشهر کاهش نمی‌یابد.

* طرح یاد شده اصلاح برخی از احکام ساختار بودجه است. طرح اصلاح ساختار بودجه تغییری در تهیه و تدوین بودجه  ایجاد نمی‌کند بلکه اصلاح برخی از احکام ساختار بودجه است چرا که اصلاح ساختار بودجه زمان زیادی می‌برد و با مشارکت و هم‌اندیشی صاحب‌نظران و کارشناسان دولت و مجلس در زمان تعریف شده ساختار بودجه به‌طور کامل بررسی می‌شود.

* تصویب طرح ساختار بودجه هنوز شورای نگهبان آن را بررسی و تایید نکرده است. فرایند و شاخص‌های مطرح شده در مصوبه اصلاح ساختار بودجه دارای فرایند تخصصی و مهمی است و باید راهکارهای لازم در هر یک از شاخص‌ها ارائه شود تا تاثیر نامطلوبی در اعتبارات سالانه استان‌ها نداشته باشد.

* اصلاح ساختار بودجه دغدغه مقام معظم رهبری است. معظم‌له سال‌های قبل به مجلس و به دولت دستور داده بودند که بودجه و  اصلاح ساختار آن جدی گرفته شود.

* در مجلس فعلی که جهادی و انقلابی است این مهم را به عنوان یک تکلیف برای خودش در نظر گرفته است که بحث ساختار بودجه به طور جدی دنبال کند . کلیات موضوع  توسط نمایندگان در قالب یک طرح به مجلس ارائه شد و با بالاترین رای ممکن تایید و به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

* یکی از بندهای اصلاح ساختار بودجه که بیشتر مورد توجه برخی‌ها قرار گرفته است را بند 7 آن است. در این بند به توزیع اعتبارات استان‌ها اشاره کرده و یکی از شاخص‌ها متوسط درآمد سرانه است.

*در این بند متوجه شدم که حق استان بوشهر ضایع می‌شود که قرار شد بر اساس متوسط درآمد سرانه خانوار، معکوس درآمد سرانه خانوار و یا درآمد سرانه به استثنایی درآمد نفت، گاز و پتروشیمی استان‌ها مورد توجه باشد.

* عمده درآمد کشور از محل نفت، گاز و پتروشیمی تامین می‌شود قرار شد این موارد و شاخص‌ها از درآمد سرانه‌ استان‌ها حذف و یا اصلاح شود . برخی نمایندگان استان‌ها بر ایجاد بند 7 در احکام ساختار بودجه تاکید دارند ولی با رای‌گیری باید اصلاحات لازم در این بند مورد توجه قرار بگیرد.برخی نمایندگان استان‌ها اصلاح این بند را به ضرر استان خود می‌دانند.
*به استناد آمارهای رسمی از مراجع ذی‌ربط 40 درصد خانوارهای دشتی و تنگستان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند. تحت پوشش قرار داشتن 40 درصد خانوارهای شهرستان دشتی و تنگستان گوشه‌ای از وضعیت درآمد خانوارهای استان بوشهر است. اگر درآمد خانوار استان بوشهر بالا است چرا هنوز این استان در تامین آب آشامیدنی خود دارای چالش و مشکل و 40 تا 50 درصد مدارس این استان تخریبی است.

* با اشاره به وضعیت راه‌ها و وجود جاده‌های مرگ در شهرستان‌های دشتی و تنگستان ، اگر درآمد سرانه خانوارهای استان بوشهر بالا است چرا که وضعیت جاده‌ها این‌ گونه است و چرا برای جوانان فرصت‌های شغلی مناسب ایجاد نشده است.

* اینترنت به افغانستان صادر می‌شود ولی استان بوشهر در این موضوع دچار معضل و مشکل است.

*موارد یاد شده واقعیت‌های استان بوشهر در عرصه درآمد سرانه خانوارها است. با این موارد قرار شد معکوس درآمد سرانه در ساختار بودجه حذف و یا اصلاح شود و در این راستا ساختار بودجه بر اساس درآمد خانوار و یا به استثنای نفت، گاز و پتروشیمی تهیه و تنظیم شود.

* پس از ارائه طرح یاد شده در صحن علنی مجلس حذف کل بند 7 ساختار بودجه مورد توجه قرار گرفت. در مجموع موضوع درآمد سرانه خانوارها استان‌ها رای نگرفت و کلیات موضوع با بالای 230 رای تصویب شد و اکنون در شورای نگهبان در حال بررسی است.

*در طرح  اصلاح ساختار بودجه جای هیچ نگرانی و دغدغه نیست . استاندار بوشهر شخصی با تجربه و کاربلدی در این عرصه است ولی انتظار نمی‌رفت بحت اصلاح ساختار بودجه بدون بررسی کارشناسانه در جامعه مطرح کند.
*این افراد بفرمایند که در این هشت سالی که دولت و مجلس را در اختیار داشتند و مدیریت کردند چرا هر سال در بهترین شرایط ۴۰ درصد اعتبارات استان بوشهر تخصیص یافته است

* اگر استاندار بوشهر دغدغه‌ای در مورد کم شدن اعتبارات استان داشت باید با نمایندگان استان مشورت می‌کرد و از ظرفیت‌هایی که داشتیم از جمله آیت‌الله صفایی بوشهری و آیت‌الله حسینی بوشهری برای رفع این مشکلات استفاده می‌کردیم.

* جریانی برای تخریب مجلس راه افتاده است. این مجلس جهادی و انقلابی است و به شکلی تلاش دارند که این مجلس را تخریب کنند. برخی در حال فرار به جلو هستند و واقعیت‌ها را به جامعه منتقل نمی‌کنند و مسائلی را مطرح می‌کنند که با واقعیت فاصله دارد.

*انتظار داشتیم این افراد بفرمایند که در این هشت سالی که دولت و مجلس را در اختیار داشتند و مدیریت کردند چرا هر سال در بهترین شرایط ۴۰ درصد اعتبارات استان بوشهر تخصیص یافته است.

* در این هشت سال سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعتبار استان بوشهر جذب نشده یا تخصیص نیافته است. اینها را باید جواب دهند. با این چهار هزار میلیارد تومان می‌توانستیم استان را به جلو ببریم.

* وضعیت راه‌آهن بوشهر - شیراز چه شد؟ آزاد راه و بزرگراه استان بوشهر به کجا رسید؟ چه اتفاقی در بحث آب و راه ما افتاده است؟ چرا برای تخصیص اعتبارات این پروژه‌ها اقدامی نکردند


کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
غلامحسین کرمی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار