نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 27 آذر 1399 - 09:05
گرانی چراغ خاموش

نوای جنوب: سالهاست شهرداری مرکز استان درخصوص یکی از وظایفش پیرامون احیای میدان میوه و تره بار با کمک تشکل های مرتبط با تولید محصولات کشاورزی تعلل می کند و دستگاههای حاکمیتی نظیر استانداری و مجموعه های نظارتی هم درباره این موضوع بی تفاوت هستند.

نوای جنوب:افزایش روز افزون قیمت ها باعث شده تا بسیاری که میوه را به صورت کیلویی خرید می کردند، این روزها به گذاشتن دانه ای میوه در کیسه ها اقدام کنند.

 با اینکه طبق روال هرساله با نزدیک شدن به شب‌ یلدا انتظار تکاپو و رونق بازار میوه و تره‌بار می رود، ولی بررسی‌ ها میدانی نشان می دهد این شرایط، نه سفره خانوار را پر می کند و نه جیب میوه فروش ها را.

نگاهی به بازار بوشهر از افزایش چشمگیر قیمت میوه نسبت به هفته های گذشته حکایت دارد.

براین اساس، قیمت انار به عنوان یکی از میوه های اصلی شب یلدا، حداقل کیلویی 14 هزارتومان است، درحالی که نرخ آن در شب یلدای پارسال، بین 6 تا 7 هزارتومان بوده است.

همچنین قیمت هندوانه حوالی 5 هزار تومان می باشد که نسبت به چندماه پیش دو برابر شده است.

همچنین قیمت سایر میوه ها نیز رشد زیادی را تجربه کرده‌ است.

بر این اساس پرتقال که در سال گذشته کیلویی 3700 تومان و نارنگی 6600 تومان بود، امسال قیمت این دو به ترتیب به 15 هزار تومان و 11 هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت موز نیز از کیلویی 13 هزار تومان در سال گذشته، امسال به بالای 30 هزار تومان رسیده است.

در گفتگو با برخی خرده فروشان میوه در بوشهر، آنها دلیل گرانی را در افزایش هزینه حمل و نقل می دانند و تایید می کنند که قیمت میوه با نزدیک شدن به شب یلدا، فضایی شده است.

یکی از میوه فروشان در بازار بوشهر می گوید: هرساله در ایامی مثل شب یلدا فروش ما چند برابر بوده، ولی امسال رکود سنگی بر بازار همه مشاغل از جمله ما حاکم است، چون قدرت خرید مردم کمتر شده است. بسیاری از مشتریان ما، مدتهاست دیگر کیسه های بزرگ میوه ندارند و به خرید چند دانه میوه رضایت می دهند.

یک میوه فروش هم با بیان اینکه میوه و تره بار فسادپذیری بالایی دارد و برهمین اساس 30 درصد سود قانونی برای آن لحاظ شده می گوید: ما هم تمایل داریم میوه را ارزان بفروشیم اما وقتی یک نوع میوه از کازرون برای ما 17 هزار تومان فاکتور می شود و هزینه باربری و کارگر دارد، چگونه می توانیم ارزان تر بفروشیم؟

یکی از شهروندان نیز با بیان اینکه قیمت میوه در بوشهر بالاتر از شهرهای همجوار است، می گوید: چند قلم میوه را وقتی به فروشنده می دهیم، هنگام حساب کردن، برق از سرم می پرد، چون برای مقدار کمی باید 100 هزارتومان هزینه کرد. گرانی ها از جمله قیمت های میوه حد و مرزی ندارد و برای ما که حقوق ثابتی داریم، بسیاری از خریدها را حذف کرده ایم.

قدرت خرید مردم پایین آمده

رئیس اتحادیه میوه و تره بار، شیب تند و صعودی قیمت برخی مرکبات را تایید می کند می گوید: متاسفانه قدرت خرید مردم به‌ شدت کاهش پیدا کرده، و به همین دلیل، فروش میوه در بازار به شکل چشمگیری کم شده است.

وی با بیان اینکه در چند قلم میوه مانند پرتقال و انار به‌ دلیل اینکه صادراتی هستند، کمبود پیش می آید و قیمت آنها بالاتر می رود، می گوید: بخش عمده گرانی ناشی از نبود میدان میوه و تره بار در مرکز استان است و همین موضوع وابستگی میوه به بازار کازرون و درنظر گرفتن هزینه حمل و نقل است که منجر به گرانتر شدن میوه در بوشهر و تفاوت قیمت میان مغازه ها می شود.

بی توجهی شهرداری درباره ایجاد بازارچه های محلات

سالهاست شهرداری مرکز استان درخصوص یکی از وظایفش پیرامون احیای میدان میوه و تره بار با کمک تشکل های مرتبط با تولید محصولات کشاورزی تعلل می کند و دستگاههای حاکمیتی نظیر استانداری و مجموعه های نظارتی هم درباره این موضوع بی تفاوت هستند.

از طرفی چندین سال است طرح ایجاد بازارچه های محلات برای عرضه مستقیم میوه و تره بار در مناطق بوشهر روی کاغذ مانده و هربار توسط شهرداران مختلف دست به دست می شود و خبری از اجرای آن نیست.

اتفاقی که دود آن به چشم مردم می رود...

 



کانال خبری نوای جنوب

مرتبط:
» داغ بازار میوه بر جیب مردم! [بيش از 3 سال قبل]
برچسب ها:
گرانی میوه

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار