نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 13 آذر 1399 - 08:59
رضی دربندی

نوای جنوب:اگر از فضای خوش بینانه و دلبستگی حیثیتی به برجام و پیوستگی بعضی ها به غرب خارج شویم خواهیم یافت که برجام رفع تحریم ها را در پی نداشته است

نوای جنوب:(رضی دربندی)اگر از فضای خوش بینانه و دلبستگی حیثیتی به برجام و پیوستگی بعضی ها به غرب خارج شویم خواهیم یافت که برجام رفع تحریم ها را در پی نداشته است دیدیم که آمریکا بلافاصله اقدام به وضع تحریم‌هایی نمود که نه اروپا و نه سایر کشورها قادر نبودند با کشورمان رابطه اقتصادی داشته باشند. این اقدامات در زمان اوباما و معاونش بایدن بود که هم در مذاکرات بودند و هم توافق برجام را امضاء کرده بودند.

 

در کشورمان هر کس به فراخور حال و تمایلات سیاسی خود به تحریم ها می‌نگرد و نظر دارد. اما در نقدی منصفانه و خارج از هر رویکرد فکری واقعیت دیگری وجود دارد و اینکه دشمنی آمریکا و قاطبه غرب با جمهوری اسلامی ایران بر می‌گردد به ماهیت نظام ایران و نظام سلطه،
همه می‌دانیم که تحریم ها از سال ۱۳۵۸به وسیله آمریکا و در پی آن کل غرب به کشورمان تحمیل شده است و تا کنون با فراز و نشیب هایی ادامه داشته است تا رسیده ایم به توافق سال ۱۳۹۴ تحت عنوان برجام که تقریبا همه مردم، دیگر با آن آشنایی دارند. همه هم می‌دانند که برجام ماهیتا برای رفع تحریم ها بود و لا غیر. تا جایی که قبل از آن آب خوردن مردم و بارش باران و ازدواج جوانان و معیشت مردم و…… را به زلف این توافق گره زده بودند و هم زمان با توافق، اعلام شد بالمره تمام تحریم ها لغو می‌شود. وزیر خارجه نیز در پاسخ منتقدان گفتند در هیچ کجای برجام تعلیق نیامده و هرچه هست لغو تحریمهاست؟!
البته رقص و پایکوبی و اهداء لوح‌های تقدیر و تبلیغات رسانه ای نیز نوید فتح الفتوح بزرگی می داد که تحریم‌ها را تمام شده تلقی می کرد و صد البته فراوانی نعمت و رونق نیز در پی آن.
در نگاهی واقع گرایانه و با بررسی حوادث و جریانات پس از برجام به راحتی می‌توان کنه واقعیات را در یافت.
اگر از فضای خوش بینانه و دلبستگی حیثیتی به برجام و پیوستگی بعضی ها به غرب خارج شویم خواهیم یافت که برجام رفع تحریم ها را در پی نداشته است. دیدیم که آمریکا بلافاصله اقدام به وضع تحریم‌هایی نمود که نه اروپا و نه سایر کشورها قادر نبودند با کشورمان رابطه اقتصادی داشته باشند. این اقدامات در زمان اوباما و معاونش بایدن بود که هم در مذاکرات بودند و هم توافق برجام را امضاء کرده بودند.
پس در پی برجام هیچگاه نه تحریمی لغو شد نه حتی تعلیق مناسب، بلکه گاهی تحت عناوین دیگر بر تحریم ها افزوده هم شد.
وعده‌های آمریکا و غرب هیچ گاه نمود خارجی و عینی پیدا نکرد بلکه وعده هایی بود که با طرح بهانه هایی غیر ممکن می نمود و کار کردش نیز معطلی طولانی نظام و کشور بوده است.
و آنچه نصیب برجامیان شد ننگ عکس سلفی با موگرینی و هواپیمای کهنه بود و سرقت اطلاعات میدان گازی پارس جنوبی توسط توتال فرانسه و……
به نظر می‌رسد که ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرده است، این عین ساده لوحی است. ترامپ تنها کاری که کرد تابوت مرده در حال فساد برجام را به گورستان فرستاد و در واقع کار ناتمام اوباما را در تحریم بیشتر ایران کامل کرد، همین.
البته چون ترامپ چهره بدون روتوش آمریکا است و پیچیدگی اوباما و بایدن را نداشت در جریان پاره کردن برجام به ظاهر به ایران کمکی هم شده است چون آمریکا بعدها به خاطر خروج از برجام نتوانست از مکانیسم ماشه استفاده کند. متاسفانه با پیروزی بایدن باز ولوله ای توهم گونه در شیفتگان آمریکا افتاده است و همانند سال ۹۲ باطرح معیشت و امنیت و غیره بر طبل مذاکره مجدد با آمریکا می کوبند و بدبختانه از زبان ظریف می‌شنویم که بایدن می‌تواند با صدور فرمانی تمام تحریم ها را لغو کند، که این سخن از بی اطلاع ترین آدم ها بعید است چه رسد به وزیر خارجه.
البته با پاسخ سخت و قاطع وزیر خارجه بایدن روبرو شد که لغو تحریم ها ممکن نیست! و…
حال چرا دولت و اصلاح طلبان همصدا بار دیگر ملتمسانه و فریب کارانه به دنبال مذاکره با آمریکا هستند؟ هیچ آدم واقع گرایی دلیل منطقی را نمی یابد جز این که بگوید بند ناف حضرات به مذاکره بسته است و شیشه عمرشان نیز در ید همین مذاکره است و گرنه کدام آدم عاقلی اجازه می‌دهد دشمنش به کرات زیر تعهداتش بزند و لگد بر سینه اش بکوبد، این ننگ را چگونه بر خودشان هموار می‌کنند؟ البته مجبور و معذورند؛ چون هیچ توشه ای در بساط خود ندارند و مجبورند خود را به طناب پوسیده برجام بیاویزند.
اما واقعیت میدانی آشکار کرده است که تحریم‌های حداکثری، آمریکا را به اهداف واقعی اش نرسانده است و تحریم ها در حال فروپاشی است و باید راه چاره‌ای بجویند تا آبرومند از این جریان خارج شوند.
این را می‌توان در سخنان وندی شرمن به خوبی دید. او می‌گوید ما باید قبل از انتخابات سال ۱۴۰۰ با ایران به توافق برسیم؛ چون پس از آن کار برایمان سخت می‌شود. و تحریم ها در حال فروپاشی است.
شاید باورش حالا سخت باشد؛ اما واقعیت این است که برنامه بایدن این است که کاری که ترامپ نتوانست با تحریمها انجام دهد با کشاندن ایران (با کمک اصلاح طلبان) پای میز مذاکره به سر انجام برساند. (آینده روشن خواهد کرد)
اما راه چاره را پیر و مرشدمان امام خامنه‌ای به خوبی در جلسه سران قوا تبیین نمودند که فرمودند: «برای علاج تحریم ها دو مسیر خنثی سازی تحریم ها و غلبه بر آن‌ها و رفع تحریم ها وجود دارد. ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه نرسید. مسیر غلبه بر تحریم ها و بی اثر کردن آن ها ممکن است در ابتدای کار، سختی ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش عاقبت است…… و اگر طرف مقابل بی اثر شدن تحریم ها را ببیند به تدریج دست از تحریم بر خواهد داشت.
واین همتی والا می‌خواهد که باید دید در حاکمیت فعلی هست؟



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
رضی دربندی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار