نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 14 آبان 1399 - 17:37

نوای جنوب:رئیس دفتر تحقیق و توسعه غذا و داروی علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف ویتامین دی برای تقویت سیستم ایمنی مفید است با این حال به طور جدی از مصرف بیش از اندازه این مکمل پرهیز شود.

نوای جنوب:

دکتر داروساز: مردم بیش از اندازه مکمل ویتامین دی مصرف نکنندرئیس دفتر تحقیق و توسعه غذا و داروی علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف ویتامین دی برای تقویت سیستم ایمنی مفید است با این حال به طور جدی از مصرف بیش از اندازه این مکمل پرهیز شود.

سهیل افرازی در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: تحقیقات نشان داده‌است که جذب میزان کافی از ویتامین دی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و رابطه معنا داری بین میزان ویتامین دی بیماران کرونایی و ابتلا به نوع شدید یا خفیف این بیماری مشاهده شده‌است.

وی افزود: پیش از این نقش این ویتامین در بدن برای متابولیسم و جذب کلسیم و فسفر، خود ایمنی و سلامت استخوان به اثبات رسیده و کمبود ویتامین دی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت موثر است.

این داروساز با بیان اینکه همچنان روی ارتباط مصرف ویتامین دی با ابتلا و عدم ابتلا به کرونا بحث وجود دارد، گفت: با این حال مطالعه‌ها نشان می‌دهد که  ویتامین دی با تاثیر مثبت روی ایمنی بدن آن را تقویت می‌کند که در هنگام درگیری فرد با بیماری کرونا نقشی بسیار مهم روی حفظ حیات بیمار دارد و در افراد با کمبود ویتامین دی میزان ابتلا و آسیب دیدگی ناشی از این بیماری بالاتر است.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه غذا و داروی علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: بر اساس این که کمبود ویتامین دی در ایران شایع است، برنامه مکمل‌یاری ویتامین دی در کشور در دست اجرا است که لازم است بوشهری‌ها نیز در قالب همین برنامه دوزهای تعیین شده را مصرف کنند.

وی در باره  برنامه دوزهای مصرفی، بیان کرد: کودکان ۳ روز تا ۲ ساله روزانه یک سی سی قطره ویتامین آ د، نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله در ۹ ماه یک قرص ژله‌ای ۵۰ هزار، بزرگسالان ماهانه یک واحد قرص ژله‌ای ۵۰ هزار و زنان باردار روزانه هزار واحد از این مکمل را مصرف کنند.

افرازی اضافه کرد: با توجه به شیوع کمبود ویتامین دی در کشور، قبل از ارائه دوز پیشگیری (۵۰ هزا واحد در ماه) آزمایش برای تعیین سطح سرمی ویتامین دی لازم نیست.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه غذا و داروی علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: افرادی که بر اساس آزمایش‌ها کمبود شدید ویتامین دی برای آنها تشخیص داده شده‌است، ممکن است بنا به تجویز پزشک نیاز به دوزهای بالاتری داشته باشند که تنها با نظر پزشک تجویز می‌شود.

افرازی اظهار کرد: معمولا با مصرف همین میزان مصوب در برنامه کشوری مکمل‌یاری، ویتامین دی بدن به سطح مطلوبی می‌رسد و سبب ارتقا سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این داروساز بوشهری به ایجاد مسمومیت و عوارض مصرف بیش از اندازه این مکمل اشاره کرد و گفت: مصرف بالا و طولانی مدت ویتامین دی بدون مشورت با پزشک، با افزایش کلسیم در خون سبب بیماری‌های عروقی چون سختی عروق می‌شود.

وی افزود: همچنین ممکن است درصورت مصرف بیش از اندازه این ویتامین عوارضی نظیر تهوع، یبوست، ضعف، خستگی، خواب آلودگی و سردرد می‌تواند بروز کند.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه غذا و داروی علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: اکنون در مراکز بهداشتی کشور به افرادی که دارای پرونده سیب سلامت هستند این مکمل به میزان مورد نیاز ارائه می‌شود و در غیر این صورت افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه و مشورت با پزشک داروساز میزان دوز مشخص را دریافت کنند.

افرازی افزود: جذب ویتامین دی در بدن از ۳ منبع تولید در داخل بدن از طریق در معرض  نور خورشید قرار گرفتن، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی این ویتامین نظیر لبنیات و استفاده از مکمل‌های حاوی آن صورت می‌گیرد.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
ویتامین

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار