نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 05 آبان 1399 - 18:12
در یاد داشتی

نوای جنوب: آقای عبدالهی را ندارم چه آنکه معتقدم ایشان در انتخاب تیتر، شیوه تهاجمی ورود به موضوع و استفاده از برخی تعابیر می توانستند روش دوستانه تری اتخاذ کنند حتی معتقدم در برخی جاها با توهین و استفاده از القاب ناشایست نقد خود را از جاده رفتار برادرانه خارج کرده‌اند اما بحث من صرفا پرداختن فنی به نقدهائی است که در یادداشت ایشان در مورد مواضع نماینده دشتستان یعنی آقای دکتر ابراهیم رضائی بیان شده است؛





نوای جنوب:در روزهای گذشته مطلبی انتقادی از سوی عبدالخالق عیدالهی از فعالین رسانه ای دشتستان در خصوص عملکرد دکتر ابراهیم رضایی درج گردید که دکتر اله کرم مشتاقی کارشناس ارشد سیاسی و فعال رسانه ای دشتستان مطلبی را در این خصوص به رسانه خبری نوای جنوب ارسال نموده است:

✒️الله کرم مشتاقی؛ دانشجوی دکتری روابط بین الملل

🔶 دوست و برادر عزیزم آقای عبدالخالق عبدالهی یادداشتی با عنوان «این ره که تو می روی به ترکستان است» را در نقد برخی از مواضع نماینده جوان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر نموده اند. ابتدا باید گفت نقد نه تنها نکوهیده نیست بلکه اگر در چارچوب انصاف، صداقت و دلسوزی باشد موجب رشد و تعالی شخص و جامعه می شود. من به شخصه با شناختی که از آقای عبدالهی دارم ایشان را منصف، صادق و دلسوز می دانم اما معتقدم در قضاوت رویکرد نماینده دشتستان دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند، با توجه به تخصص نصف و نیمه ای که در روابط بین الملل دارم و البته بار اصلی انتقادات آقای عبدالهی نیز بر این محور استوار است،  تلاش نموده‌ام به زعم خود به بندهای اصلی انتقادات ایشان پاسخ دهم؛
🔸 لازم به توضیح است در یادداشت خود قصد پرداختن به مسائل شکلی نقد برادر خوبم آقای عبدالهی را ندارم چه آنکه معتقدم ایشان در انتخاب تیتر، شیوه تهاجمی ورود به موضوع و استفاده از برخی تعابیر می توانستند روش دوستانه تری اتخاذ کنند حتی معتقدم در برخی جاها با توهین و استفاده از القاب ناشایست نقد خود را از جاده رفتار برادرانه خارج کرده‌اند اما بحث من صرفا پرداختن فنی به نقدهائی است که در یادداشت ایشان در مورد مواضع نماینده دشتستان یعنی آقای دکتر ابراهیم رضائی بیان شده است؛

🔸آقای عبدالهی سه مورد از مواضع نماینده دشتستان را به چالش کشیده‌اند و بیان داشته‌اند که «مردم امروز غم نان دارند و کارد گرانی تا مغز استخوانشان رسیده  به آنها نمی شود گفت در یخچال را باز کنید، شعار بردارید، لای نان بگذارید و گَم بزنید».
آقای عبدالهی همچنین به سه مورد از مواضع نماینده دشتستان انتقاد وارد کنموده و آنرا «جزئیاتی» دانسته‌اند که «دردی از مردم دوا نمی‌کند»، ایشان همچنین توصیه کرده‌اند که «پی و شالوده امور  بر آب است و شما در بند ظاهر و نقش ایوان هستید». به عنوان کارشناس روابط بین الملل به جرات  و با صدای بلند عرض می‌کنم مواضع نماینده دشتستان نه تنها شعار نیست بلکه راهکارهای عملی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و کشور است.
 🔻 *تحریم کره جنوبی*
ایراد گرفته‌اند که چرا نماینده دشتستان گفته: *«از نفوذمان در جهان اسلام برای تحریم کره جنوبی استفاده  می کنیم»* ، شما می‌دانید که حدود ۴۰ میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت جمهوری اسلامی ایران به بهانه تحریم های یکجانبه آمریکا از آبان ۱۳۹۷ نزد چند کشور بلوکه شده است، ۸ میلیارد دلار از این مبلغ، نزد کره جنوبی است! ابراهیم رضائی به عنوان عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و نماینده مجلس شورای اسلامی در اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که شامل ۵۲ کشور می‌شود می‌بایست چه واکنشی برای اخذ طلب ایران کند؟ آیا می‌تواند ساکت بنشیند و بگوید نمایندگان شهرستانها باید به مسائل داخلی حوزه انتخابی خود بپردازند و احقاق حقوق سایر ملت ایران در عرصه بین‌المللی بر عهده نماینده کلان شهرهاست!! اتفاقا اگر رضائی اهل عوامفریبی بود چنین می‌گفت. واقعیت آن است که او به درستی هشدار داده است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از نفوذ خود برای فشار به کره جنوبی استفاده کند. چه آنکه پیش از او نیز عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی به کره‌ای‌ها هشدار داده بود. علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و شهریار حیدری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز هشدارهای بسیار تندی را متوجه سئول کردند و تحریم لوازم خانگی کره‌ایها را یکی از راه های فشار به این کشور برای آزاد نمودن دارائی‌های ایران اعلام نمودند. به عنوان عضوی از وزارت امور خارجه عرض می‌کنم در جلسات مختلفی که مقامات این وزارتخانه به کره‌ای‌ها داشته‌اند؛ از «مواضع نمایندگان مجلس» به عنوان یکی از ابزارهای فشار به کره‌ای‌ها استفاده شده است. شاید به همین جهت بود که محمود واعظی در اوایل مهر ماه گفت: «اخیراً شاهد علامت‌های مثبتی از سوی کره جنوبی هستیم و منتظریم تا به آنچه گفته‌اند عمل کنند ».

🔻 *گره زدن رفع مشکلات داخلی به انتخابات آمریکا*
برادر خوش‌قلم و عزیز ما آقای عبدالهی نسبت به این موضع نماینده دشتستان که گفته است: *«گره زدن رفع مشکلات داخلی به انتخابات دیگر کشورها توهین به ملت ایران است»* ، نیز موضع منفی اتخاذ کرده است. از این برادر بزرگوار سوال می‌کنم که  آیا مفهوم بیان دکتر رضائی غیر از آن است که دولت باید به توانمندی‌های داخلی توجه کند؟ غیر از آن است که دولت باید به داشته های خود متکی باشد؟ غیر از آن است که باید به شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها، بنگاه‌های تولیدی، کشاورزی، صنعت و معدن و منابع داخلی توجه نماید؟ امور رسانه ای یکی از تخصص های ابراهیم رضائی است و خوب می‌داند نباید به دشمن گرای بدهد، اتفاقا از آقای عبدالهی انتظار داشتیم یقه وزیر دولت اصلاحات و استاندار اسبق بوشهر یعنی جناب علی صوفی را بگیرد که گفته است: «اوضاع ما به انتخابات آمریکا وابسته است».
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در مصاحبه‌ای به درستی گفته بود: «اینکه از کلان‌ترین مسائل کشور تا قیمت تخم‌مرغ را به انتخابات آمریکا گره بزنیم اشتباهی بزرگ است». حتی محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس که با وجود انتقادات جدی که به او وارد است معمولا در رسانه‌ها به عنوان کم گوئی و نکته سنجی شهرت دارد در یک مصاحبه گفته است: «اصلا چشممان نباید به نتیجه انتخابات آمریکا باشد. حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به رغم تفاوت در تاکتیک‌ها، اهداف بلندمدت و راهبردی مشابهی را دنبال می‌کنند. بنابراین منطقی نیست سرنوشت کشور را به انتخابات سایر کشورها گره بزنیم».
در واقع تذکر ابراهیم رضائی بازمعنای فرمایشی است که مقام معظم رهبری در تیر ماه ۱۳۹۷ در هیات دولت داشتند و فرمودند: «ما کارهایی در کشور داریم، مقدوراتی در کشور داریم، این مقدورات بایستی تحقّق پیدا کند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است گره نزنید ». مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با هیئت وزیران در شهریور ۱۳۹۹  نیز فرمودند: *"اقتصاد کشور نباید با تحولات خارجی پیوند بخورد."*
 توجه رضائی به این نکته نه تنها نقش به ایوان زدن نیست بلکه نشانگر توجه دقیق او به عوامل اصلی مشکلات مردم است. رضائی به عنوان نماینده ملت می گوید مردم را معطل انتخابات آمریکا نکنید، توانمندی جوان ایرانی که در بنگاه های کوچک خود در حال تولد است را به ترامپ و بایدن گره نزنید. رضائی تمام تلاش خود را در مجلس و رسانه ها می‌کند که این دو اتفاق به همدیگر وابسته نشوند، کجای این عمل و بیان اشتباه است؟

🔻 *خرما به جای نفت*
عجیبترین انتقاد برادر عزیزم آقای عبدالهی به دکتر رضائی آنجاست که موضع نماینده جوان دشتستان در مورد لزوم جایگزینی محصولات و تولیدات داخلی از جمله خرما به جای خام‌فروشی و نفت فروشی را به چالش کشیده است! و آنرا «ناپخته، پرت و نامربوط» دانسته است!. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۰۰ در گزارشی مفصل با عنوان مطالعه ای در بازارهای اصلی اروپا برای خرما، ایران را بزرگترین صادرکننده و صاحب بهترین خرماهای جهان دانسته است که به دلیل قیمت ارزان پتانسیل تبدیل شدن به صادرکننده اول خرما به اروپا را دارد. پس از مصر، ایران با تولید سالانه یک میلیون تن خرما در جایگاه دوم بزرگترین صادر کننده خرمای جهان قرار دارد. اما با وجود میزان بالای تولید، تقریبا ۷_ ۱۰% از کل صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. استان عزیزمان بوشهر ۱۴% از تولدی خرمای ایران را در اختیار دارد. قیمت هر کیلو خرما در بازارهای جهانی به طور متوسط ۳ دلار یعنی تقریبا ۱۰۰هزار تومان است! رونق مساله خرما مستقیما به معیشت مردم باز می‌گردد و موجب افزایش اشتغال، رونق بنگاه‌های اقتصادی فراورده‌های خرما و جذب سرمایه گذار می‌شود. جالب آنکه جناب آقای عبدالهی این ایده را «بی ربط ترین» ایده خوانده است! و به نماینده دشتستان توصیه نموده‌اند به فکر معیشت مردم باشد! گوئی آقای عبدالهی عزیز تصورشان این است که نماینده باید هر روز صبح به میدان تره بار بهارستان برود و اقلام خوراکی را با خاور به بوشهر بفرستد!
خرمای جنوب و اهمیت صادرات آن به اندازه‌ای مهم است رهبر معظم انقلاب در دیدار مجازی با هیات دولت حتی نسبت به صادرات آن به صورت خام گلایه کرده اند. رهبر معظم انقلاب بارها به لزوم جلوگیری از تکیه به نفت هشدار داده اند؛ در سخنرانی تلویزیونی عید قربان ۱۳۹۹، پیام به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم و دیدار مجازی با نمایندگان این مجلس در تیر ماه سال جاری، حضرت آقا حتی در سخنرانی به مناسبت سالگرد رحلت امام و البته در چند سخنرانی دیگر ایده اقتصاد بدون نفت را مطرح کرده اند. اگر نفت حذف شود چه جایگزینی بهتر از محصولات تکنولوژیک، پزشکی و مواد کشاورزی است؟

🔻 *رضائی؛ الگوی نمایندگی جوان، مومن و انقلابی*
قضاوت در مورد دکتر ابراهیم رضائی زود است، فراموش نکنیم که ۱ سال اول نمایندگی او مصادف با سال آخر فعالیت دولت است، دولتی که به خودی خود تنبل و فرسوده است چه رسد به سال آخر که مملکت را تقریبا به حال خود رها ساخته است. فراموش نکنیم که او در دوره‌ای به نمایندگی مردم رسید که کرونا در اوج شیوع خود قرار دارد اما رضائی خود را از مردم مخفی نکرده است و بازدیدهای مردمی وی ادامه دارد، فراموش نکنیم که رضائی در دوره ای به نمایندگی انتخاب شده است که وضعیت اقتصادی مردم به دلایل متعدد از جمله بی تدبیری دستگاه اجرائی در یکی از سخت ترین شرایط پس از انقلاب قرار دارد. رضائی نماینده جوان، مومن و انقلابی دشتستان در همین چند ماه نشان داده اهل شفافیت است، تا کنون ۴ گزارش عملکرد ارائه داده است. او وارد حواشی نمی شود و در اموری مانند عزل و نصب ها که اتفاقا نماینده ها علاقه مند به ورد به آن هستند دخالت نمی کند. با وجود انتقاد به دولت اما آراسته به اخلاق و ادب است، همین منطق، ادب و رفتار استدلالی او موجب شد که باسابقه ترینم وزیر تاریخ جمهوری اسلامی ایران یعنی بیژن زنگنه از سوی مجلس کارت زرد بگیرد. رضائی مشکلات را بنیانی میبیند و از رفتارهای عوام فریبانه و گاه عامه پسند خودداری کرده است، مشکلات را به صورت عام می نگرد و صرفا به فکر تجویز قرص آرامبخش نیست از همه مهمتر اینکه خود را اسیر دستگاه ها و متنفذین زر و ثروت نکرده است تا بتواند به نحو بهتر و صادقانه تری به مردم خدمت کند. به نظر می‌رسید آقای عبدالهی عزیز مخاطب خود را اشتباه انتخاب کرده است و اشاره ایشان نه نماینده مجلس که اساساً اختیارات کمی در حل مشکلات مردم به شیوه مورد نظر آقای عبدالهی دارد بلکه باید هیات اجرای و مقامات سیاسی-اقتصادی استان می بود.

اله کرم مشتاقی دکترای روابط بین الملل



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار