کد خبر: 18296 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 22 مهر 1399 - 13:30
وام یا هفت خوان رستم
رتبه آخر بانک‎های استان در تسهیلات بهترين و بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترين بانک‎های بوشهر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر پرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخت وام را بشناسيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نوای جنوب: 29 بانک در استان فعالند كه از اين تعد‌اد‌ 7 بانک د‌ولتي و نیمه د‌ولتي بود‌ه و شامل بانک هاي ملي، صاد‌رات، تجارت، سپه، ملت، رفاه و پست بانک است.

نوای جنوب:بانک های استان بوشهر از نظر مصارف یا همان تسهیلات در مقایسه با منابع و سپرده هایی که جذب می کنند، رتبه آخر کشور دارند.

تنها در یک فقره که مربوط به تسهیلات کرونایی بوده، بانک های استان بعد از گذشت چهار ماه، تنها 8 درصد سهم استان را پرداخت کرده اند که جزو ضعیف ترین استان ها در این خصوص می باشد و انتقاد استاندار را هم در پی داشته است.

براساس یک آمار رسمی، نسبت مصارف به منابع بانک‎ها در استان بوشهر 43 درصد است، این درحالی است این شاخص از نظر بانک مرکزی باید 85 درصد باشد.

بر اساس آمار اعلام شد‌ه، 29 بانک در استان فعالند كه از اين تعد‌اد‌ 7 بانک د‌ولتي و نیمه د‌ولتي بود‌ه و شامل بانک هاي ملي، صاد‌رات، تجارت، سپه، ملت، رفاه و پست بانک است. همچنين دو بانک يعني مهر ايران و رسالت قرض الحسنه بود‌ه و 5 بانک د‌يگر نيز كه شامل بانک هاي كشاورزي، توسعه صاد‌رات، صنعت و معد‌ن‌،‌ توسعه تعاون و مسكن است د‌ر قالب بانک هاي تخصصي و توسعه‌اي فعاليت مي كنند‌. 15 بانک خصوصی هم در استان فعالیت دارند.

رتبه آخر بانک های بوشهر در پرداخت تسهیلات

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر گفت: در سال گذشته و همچنین براساس بررسی صورت گرفته در فروردین و مردادماه امسال، استان بوشهر در نسبت مصارف به منابع بانکی رتبه آخر کشور را کسب کرده‌است.

رسول رستمی در نشست کارگروه اشتغال استان گفته: نسبت مصارف به منابع یکی از شاخص‌های عملکردی بانک‌ها است که پس از کسر سپرده قانونی از خالص مصارف و منابع آنها بدست میآید.

به نوشته ایرنا، وی افزود: هم اکنون نسبت مصارف به منابع بانک‎ها در استان بوشهر 43 درصد است، این درحالیست که میزان درنظرگرفته شده توسط بانک مرکزی 85 درصد است و در این شاخص همه بانک‌های این استان به استثنای بانک صنعت و معدن زیر شاخص بانک مرکزی هستند.

رستمی اظهار کرد: بجز بانک توسعه صادرات استان بوشهر که میزان منابع آن قابل توجه نیست، از سایر بانک‏ها انتظار است نگاه ویژه ‏تری به این استان داشته باشند.

بدترین عملکرد مربوط به بانک صادرات

وی افزود: بالاترین منابع بانکی در استان بوشهر متعلق به بانک صادرات با هشت هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان است که نسبت مصارف به منابع آن در استان بوشهر  ۷ درصد است.

وی اظهار کرد: کل پرداختی این بانک در تسهیلات رونق تولید چهار میلیارد تومان گزارش شده که با این شاخص نقش بانک صادرات در توسعه صنعتی این استان بسیار پایین است.

بانک تجارت و ملت در میان بدها

رستمی یادآور شد: بانک تجارت با بیش از هشت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان منابع به عنوان دومین بانک استان از حیث منابع است که پرداختی آن در تسهیلات تبصره ۱۸ و بند الف تنها ۵۰۰ میلیون تومان بوده‌است.

وی افزود: بانک ملت نیز با بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ و الف هیچگونه پرداختی در زمینه حمایت از صنعت استان بوشهر نداشته و نسبت مصارف به منابع آن ۵۶ درصد است.

هزینه کرد منابع برخی بانک ها زیر 10 درصد

رستمی اظهار داشت: براساس رصد صورت گرفته برخی بانک‏‌ها نسبت منابع به مصارف آنها تا پایان اردیبهشت ۱۰ درصد گزارش شده‌است.

وی عنوان کرد: اما نسبت مصارف به منابع بانک صنعت و معدن استان بوشهر ۹۲۶ درصد است و  یکهزار میلیارد تومان تسهیلات در پروژه‌‏های کلیدی در جهش تولید و اقتصاد مقاومتی پرداخت کرده‌است.

رستمی ادامه داد: این در حالی است که مواردی مشاهده شده که با وجود اینکه سرمایه‎گذاران بومی مجوز سرمایه‏‌گذاری نیز دریافت کرده و پای کار بوده‌اند ولی پس از مذاکره با بانک دست خالی از آنجا خارج می‏‌شوند.

سهم استان از تسهیلات اشتغال

وی افزود: در حوزه اشتغال روستایی نیز استان بوشهر اکنون ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار در اختیار دارد که این میزان تسهیلات باید برای ۹۵۳ نفر ایجاد اشتغال داشته باشد.

رستمی گفت: در تبصره بند ب تبصره ۱۶ که تسهیلات در اختیار کمیته امداد است ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار وجود دارد که پرداخت آنها باید برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر تعهد اشتغال داشته باشد.

وی عنوان کرد: میزان اعتبار استان بوشهر برای تسهیلات عشایری و روستایی اکنون ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که مجموع تعهد اشتغال این استان از این محل یکهزار و ۳۰۰ نفر است.

رستمی ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی نیز میزان تسهیلات موجود استان بوشهر برای پرداخت ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که از این محل در مجموع باید ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/18296