کد خبر: 18264 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 20 مهر 1399 - 19:41
تصمیم ستاد مقابله با کرونا
جریمه ۵۰ هزار تا یک میلیون تومانی ،ریز و درشت از جریمه «بی ماسک‌ها»

نوای جنوب:در ضروری‌بودن اجرای این طرح پیشگیرانه تردیدی نیست و به نظر می‌رسد راه دیگری برای مجبورکردن مردم به استفاده از ماسک وجود ندارد. اما باید تجربه‌های قبلی در این زمینه را مرور کرد و مانع از تکرار برخی اشتباهات شد.

وای جنوب:در ضروری‌بودن اجرای این طرح پیشگیرانه تردیدی نیست و به نظر می‌رسد راه دیگری برای مجبورکردن مردم به استفاده از ماسک وجود ندارد. اما باید تجربه‌های قبلی در این زمینه را مرور کرد و مانع از تکرار برخی اشتباهات شد.تهرانی‌ها وارد مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا می‌شوند؛ مرحله‌ای که اگر در آن ماسک بر صورت نداشته باشند یا بیماری خود را کتمان کنند، نتیجه‌اش جریمه نقدی توسط ضابطان انتظامی و بهداشتی است.با شدت‌گرفتن موج کرونا، بسیاری از استان‌های کشور همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار هستند و روند افزایشی آمار مبتلایان و جان‌باختگان نگران‌کننده است.

فعلا تهران...
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، جزئیات جرایم نقدی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران بزرگ را اعلام کرد؛ جرایمی که به گفته روحانی، ممکن است در صورت لزوم به دیگر استان‌های کشور هم تعمیم داده شود/ سخنگوی دولت و معاون وزارت بهداشت جزئیات بیشتری را درباره میزان جریمه‌ها و نحوه اجرای این طرح اعلام کردند که در ادامه می‌خوانید:

جریمه خروج از قرنطینه: 200 هزار تومان
به محض این‌که کسی فهمید مبتلا شده است، باید بلافاصله به محل کار و خانواده‌اش اطلاع دهد و 2 هفته در قرنطینه بماند. بیمار حق ندارد از قرنطینه خارج شود و اگر تخلف کند 200 هزار تومان برای هر نوبت تخلف جریمه می‌شود.

جریمه بدون ماسک‌ها: 50 هزار تومان
همه افراد باید در همان لحظه که از منزل خارج می‌شوند، از ماسک استفاده کنند و اگر کسی استفاده نکرد، 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

جریمه اصناف: از تذکر تا پلمب
صاحبان اصناف موظف‌اند ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تنها به افرادی خدمت ارائه کنند که این دستورالعمل‌ها را رعایت کرده باشند. اصنافی که این دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند در مرحله نخست تذکر دریافت می‌کنند، در مرحله بعد 300 هزار تومان جریمه، در مرحله سوم یک‌میلیون تومان جریمه و در مرحله چهارم پلمب خواهند شد.

جریمه رانندگان تاکسی و اتوبوس
در تاکسی و اتوبوس اگر خود رانندگان رعایت نکنند 100 هزار تومان و اگر مسافران رعایت نکنند به ازای هر مسافر 20 هزار تومان جریمه خواهند شد.
* در ادارات، مسئولان حراست و بخش‌های نگهبانی موظف شده‌اند از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند و چنان‌چه تخلفی دیده شود، نگهبان و رئیس بخش مربوط، جریمه خواهند شد.
* روسای بخش‌ها و ادارات که وظیفه نظارت دارند، اگر به دقت به وظایف‌شان عمل نکنند، خود آن‌ها هم مشمول این مجازات‌ها می‌شوند.
* در صورتی‌که روسای بخش‌ها و ادارات رعایت نکردند، مسئولان حراست اداره موظف‌اند به قسمت مربوط اطلاع دهند، تا آن‌ها را مشمول مجازات‌هایی کند.

شیوه جریمه متخلفان چگونه است؟
* سخنگوی دولت گفته است: نمی‌خواهیم در قبال اجرای این طرح درگیری فیزیکی رخ دهد و شیوه‌هایی اتخاذ خواهد شد که افرادی که رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند:
* نیروی انتظامی، بسیج، ناظران و بازرسان وزارت بهداشت وظیفه دارند مشخصات افراد متخلف را ثبت و به خودش اعلام کنند.
* ممکن است کسی ماسک نداشته باشد و کسی هم با او مواجه نشود اما در عین حال به او ابلاغ و اعلام خواهد شد که فلان روز در فلان خیابان شما بدون ماسک بودی و 50 هزار تومان موظفی پرداخت کنید.
* هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام شده مبتلا به کروناست، از شیوه‌هایی مانند ردیابی موبایل کنترل می‌شود و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی متوجه‌اش خواهد شد.
* آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که وزارت بهداشت نیز آن‌ها را به صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر بازرسان قرار می‌دهد.
* در شبکه حمل و نقل عمومی، مراکز پرجمعیت، پاساژ‌ها و بازار، تیم‌هایی حضور دارند و موظف‌اند بر استفاده مردم از ماسک نظارت کنند.
* درباره تخلفات در وسایل حمل و نقل عمومی، ضابطان و به‌ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی می‌توانند مثل بقیه تخلفات راهنمایی و رانندگی، شماره‌ آن خودرو را یادداشت کنند تا به پلیس ابلاغ شود و طبق آن کد، خاطیان در حمل و نقل عمومی جریمه شوند.
* معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم گفته: می‌‌توان با عکس‌‌گرفتن توسط دوربین‌‌ها، افراد را شناسایی کرد و هویت این افراد، شناسایی و برای آن‌‌ها پیام جریمه ارسال خواهد شد.

2 هفته مهلت برای پرداخت جریمه
طبق اعلام مسئولان، فرد جریمه‌شده باید ظرف 2 هفته مبلغ جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، واریز کند؛ اگر واریز نکرد بدهکار است و از طرق مختلف از حساب او کسر خواهد شد.

یک نکته درباره طرح
به نوشته ایسنا، در ضروری‌بودن اجرای این طرح پیشگیرانه تردیدی نیست و به نظر می‌رسد راه دیگری برای مجبورکردن مردم به استفاده از ماسک وجود ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد لازم است به نکاتی درباره آن توجه بیشتری کرد. مهم‌ترین نکته، نحوه شناسایی متخلفان است. ممکن است ناظران انتظامی و بهداشتی، با مشاهده کارت شناسایی، یک فرد را جریمه کنند که طبیعتا هیچ نقدی به این شیوه وارد نیست و کاملا قابل‌دفاع است. اما در حالت دیگر، اگر قرار به جریمه افراد بر اساس پلاک خودرو، تصاویر دوربین‌های نظارتی یا شماره تلفن همراه باشد، باید تجربه‌های قبلی در این زمینه را مرور کرد و مانع از تکرار برخی اشتباهات شد؛ اشتباهاتی مثل متفاوت‌بودن راننده خودرو با مالک خودرو یا متفاوت‌بودن مالک خط تلفن با فرد مبتلا به کرونا.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/18264