کد خبر: 17987 ، سرويس: اخبار ورزشی
تاريخ انتشار: 06 مهر 1399 - 20:12
فوتبال نیمه جان استان بوشهر در کما

نوای جنوب: استان بوشهر در لیگ‌های مختلف فوتبال کشور نمایندگانی دارد که این روزها زیر سایه برخی مشکلات خطر انحلال و فروش امتیاز، برخی از آنها را به صورت جدی تهدید می‌کند.

نوای جنوب:حضور تیم‌های فوتبال شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر در لیگ‌های کشوری در چند سال گذشته بخوبی استعدادها و اشتیاق نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و مردان و زنان این استان را به این رشته ورزشی پرطرفدار اثبات کرده‌است.

فوتبال نیمه جان بوشهر در کما

اما سال ۱۳۹۹ تا به اینجا که نیمی از آن پشت سرگذشته به بدترین شکل ممکن برای فوتبال این دیار رقم خورده است زیرا در مدت ۲ ماه، سه تیم فوتبال لیگ برتری استان بوشهر به دسته پایین‌ تر سقوط کردند.

تیم‌های پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری بوشهر در لیگ برتر فوتبال و دریانوردان بوشهر در لیگ برتر فوتبال ساحلی هر کدام به دلایلی که بیشتر حول مسائل مالی و مدیریتی بود، سقوطی تلخ داشتند آن هم در روزهایی که به واسطه شرایط کرونایی فوتبال تنها دلخوشی مردمان این دیار گرما و شرجی است.

در این بین گرچه کرونا لطماتی از جمله نیامدن سرمربی‌ موفق کروات شاهینی‌ها را رقم زد تا بدین ترتیب سرعت سقوط شاهین به دسته پایین تر شتابان‌تر شود اما از سوی دیگر با تعطیلی لیگ برتر فوتبال بانوان شرایط طوری رقم خورد تا از سقوط چهارمین نماینده بوشهری‌ها در لیگ برتر فوتبال کشور جلوگیری شود.

اکنون نماینده بوشهر در لیگ برتر فوتبال ساحلی نیز در آستانه مسابقات نیمه نهایی این تورنمنت و شانس زیاد برای کسب عنوان قهرمانی، با مشکلات مالی روبرو است.

از شمال استان‌ نیز خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد و تیم امید گناوه‌ای‌ها در آستانه فروش امتیاز قرار گرفته و حتی نامه‌نگاری‌های آن نیز در فضای مجازی استان روزانه رد و بدل می‌شود.

در مرکز استان بوشهر نیز تا به امروز خبری از فعالیت شاهینی‌ها شنیده نشده و این موضوع موجی از نگرانی‌ها را بین هواداران این تیم ایجاد کرده‌است.

شاهین اکنون در دو راهی مالیک شهرداری و واگذاری است که براساس شنیده‌ها از منابع رسمی شهرداری به واسطه مشکلات مالی و حواشی ایجاد شده در شورای شهر (با دستگیری چهار تن از اعضای شورای شهر بوشهر و ۱۳ نفر از کارکنان این شهرداری به دلیل مسائل مالی) تاکنون تن به تیم‌داری در لیگ نداده‌است و از سوی دیگر تحقق این مهم نیز در گرو صدور مجوز تیم‌داری از سوی وزارت کشور است که با پیگیری‌های صورت گرفته تا به امروز این مهم محقق نشده‌است.

ایرانجوان بوشهر دیگر نماینده استان بوشهر نیز وضعیت امیدوارکننده‌ای ندارند زیرا با تکرار مشکلات مالی بازیکنان آنها یکی پس از دیگری از تیم جدا و در تیم‌های جدید مشغول به کار شدند.

در مرکز استان دیگر نماینده بوشهری‌ها تیم بانوان لیگ برتری است که به گفته رئیس هیات فوتبال پیگیری‌هایی برای جذب اسپانسر انجام شده‌ اما تاکنون این مهم رنگ واقعیت به خود نگرفته‌است.

نابسامانی فوتبال استان بوشهر تنها به شمال و مرکز استان بوشهر ختم نشده‌است  زیرا در جوار پایتخت انرژی نیز تیم بحران زده پارس جنوبی جم با وجود اعلام دریافت مجوز کتبی از وزیر نفت برای تیم‌داری در لیگ یک تاکنون خبر خاصی از آنها شنیده نشده و سرمربی آنها نیز با جدایی از این تیم به طلایی پوشان صنعت نفت آبادن پیوسته است.

شاید تنها نقطه روشن فوتبال استان بوشهر تیم روستایی شاهین بندر عامری باشد که با قاطعیت و صلابتی مثال زدنی به لیگ دسته ۲ فوتبال کشور صعود کرد و با توجه به انگیزه مضاعف این تیم همگان چشم انتظار هستند تا با  حمایت مالی مناسب دگر باره شاهد عرض اندام آنها در فوتبال کشور باشیم.

با شرایط کنونی دو دیدگاه آرمان گرایانه و بدبینانه وجود دارد یکی اینکه با توجه به آغاز لیگ‌های کشور در آبان ماه همین روزها شاهد استارت پرقدرت نمایندگان برای حضور در لیگ بوده و دیگری نیز اینکه به شکل و شمایل برخی نمایندگان استان در سال‌های گذشته در فاصله یک هفته مانده به آغاز بازی‌ها شاهد بسته شدن تیم به طور صرف با هدف نگه داشتن سهمیه‌های استان در لیگ باشیم.

استان بوشهر به واسطه منابع متعدد درآمدی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکنون حق خود را تمام و کمال از این منابع دریافت نکرده و این در حالی است که با نگاهی گذرا به تیم‌های لیگ برتر مشاهده می‌شود هر کدام از آنها به نوعی از صنایعی مانند فولاد، خودروسازی و مس مورد حمایت جدی هستند.

با چنین شرایطی می‌طلبد در روزهایی غمبار کرونایی که هر روز شاهد افراشته شدن رخت و بیرق سیاه بر درب منازل هستیم گوشه چشمی نیز به ساحل نشینان و مرزداران همیشگی خلیج فارس شود تا با حال و روز خوش نمایندگان محبوب آنها در رشته فوتبال با دلگرمی و امیدواری بیشتری این روزها را سپری کنند.

جنبه دیگر ماجرا نیز نبود امکان حمایت از نمایندگان فوتبال استان بوشهر است که شایسته است در صورت وجود چنین رویکردی صریح و شفاف به هواداران آنها گفته شود تا بیش از این خون دل نخورند و برای استارت دوباره تیم‌شان بیشتر شاهد امروز و فردا و امیدهای واهی نباشند.

شاهین بوشهر از شعار مکتب خود فاصله گرفته است

پیشکسوت تیم فوتبال شاهین بوشهر گفت: مکتب این تیم براساس سه اصل اساسی درس، تربیت، ورزش بنا شده‌است که در چند سال اخیر این باشگاه اندکی از این رویه فاصله گرفته است.

احمد رزمی افزود: در شرایط مالی امروز نیز اسپانسر براحتی برای حمایت از فوتبال ورود نمی‌کند که این شرایط می‌طلبد تا استفاده از ظرفیت بازیکنان بومی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: بازیکن بومی عمده مزیت آن تعصب بیشتر، نداشتن هزینه اسکان و تحمل بیشتر مشکلات مالی دارد که با این وضعیت باید آنها را مورد استفاده قرار داد.

رزمی افزود: بازیکنان رده سنی امید شاهین بوشهر نیز دارای ظرفیت بسیار خوبی هستند که باید از آنها برای رده سنی بزرگسالان استفاده شود.

وی گفت: مکتب تیم فوتبال شاهین مکتبی است که زندگی و کار با حداقل‌ها را سرلوحه کار خود داشته ولی در شرایط امروز ، رویه به سمت هزینه کرد پول‌های هنگفت تغییر پیدا کرده‌است.

رزمی اظهار داشت: همچنین مکتب شاهین ارج گذاری به پیشکسوتان است ولی در تیم بزرگی مانند شاهین حتی نظرخواهی از پیشکسوتان نیز بخوبی صورت نمی‌گیرد شاید همین موضوع یکی از دلایل سقوط تیم‌های بوشهری در چند سال اخیر باشد.

خطر سقوط ایرانجوان بوشهر را تهدید می‌کند

سرپرست تیم فوتبال ایرانجوان بوشهر گفت: از سوی فدراسیون فوتبال به باشگاه‌های بدهکار اعلام شده تا بدهی‌های خود را ظرف مدت یک ماه پرداخت کنند که مجموع بدهی ایرانجوان اکنون ۱۱ میلیارد ریال است.

عطا وزیری افزود: در این مرحله پرداخت نشدن بدهی‌ها تیم را با سه گزینه کسر ۶ امتیاز، محرومیت از ۲ پنجره نقل و انتقالات و سقوط به دسته پایین‌تر و یا ترکیبی از این گزینه‌ها روبرو می‌کند.

وی اظهار کرد: این رویه به طور کامل جدی است و چنانچه رعایت نشود احتمال سقوط ایرانجوان به دسته پایین‌تر وجود دارد همان طور که این رویه در سال گذشته نیز برای تیم استقلال اهواز رقم خورد.

وزیری ادامه داد: در این ارتباط نشستی سه ساعته با رئیس هیات فوتبال برگزار شد تا مهلت پرداخت بدهی‌ها افزایش و ایرانجوان نیز تضمین‌هایی برای پرداخت بدهی‌ها ارائه کند.

ایرانجوان بوشهر فقیرترین ثروتمند فوتبال ایران

وی در ارتباط با اینکه ایرانجوان بوشهر ثروتمندترین فقیر ایران است، اظهار داشت: ایرانجوان بوشهر در زمان حاضر ۲ زمین با متراژهای ۱۴ هزار و ۸۵۰ متر و چهارهزار و ۲۰۰ متر دارد که هر دو آنها نیز در بهترین جای بوشهر واقع است ولی با این وجود باشگاه ماهانه حتی یک ریال درآمد نیز از آنها ندارد.

وزیری ادامه داد: ارزش زمین‌ها بیش از سه هزار میلیارد ریال است ولی در صورت سرمایه‌گذاری مناسب، ارزش تنها یکی از آنها به چهار هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی یادآور شد: حتی رستوران زیرمجموعه باشگاه نیز درآمدی برای آن ندارد زیرا سال‌های متمادی غذای بازیکنان را تامین کرده و هرماه نیز طلب‌کار می‌شده‌است.

وزیری اظهار کرد: اینکه باشگاه با این همه زمین ارزشمند همواره با مشکلات مالی مواجه است دلیلش انبوه سهامدارانی است که هیچ‌گاه همراه یکدیگر نبودند.

وی گفت: از بهمن ماه سال گذشته بساط سهام  و سهام‌داری در این باشگاه برچیده شد و باشگاه اکنون هیات مدیره‌ای با هشت عضو (پیشکسوتان باشگاه) دارد که تنها در تصمیم‌گیری‌ها دخیل هستند.

وزیری اظهار کرد: مالکیت سهام باشگاه نیز به صورت ۱۰۰درصد به خود باشگاه برگشته و مالکیت باشگاه نیز در معنی واقعی کلمه مردم هستند.

ظرفیت قانونی برای حمایت صنایع استان بوشهر از فوتبال فراهم شود

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر گفت: با توجه به وجود منابع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی در این استان ظرفیت‌های قانونی زیادی برای حمایت از ورزش آن وجود دارد که نمایندگان مجلس باید برای تحقق آن تلاش مجدانه داشته باشند.

امیرحسین محتشم افزود: حساسیت نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از فوتبال افزایش یافته ولی این مهم برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید پررنگ‌تر شود.

وی اضافه کرد: در حوزه فوتبال استان بوشهر با تلاش‌های نماینده شهرستان‌های جنوبی این استان در مجلس مجوز کتبی حضور پارس جنوبی جم در لیگ دسته یک فوتبال کشور از وزیر نفت دریافت شده‌است.

محتشم ادامه داد: در خوزستان یک پتروشیمی ۱۵۰ میلیارد ریال به ورزش این استان کمک کرده که در استان بوشهر نیز با وجود ۲۰ پتروشیمی باید این نوع حمایت‌ با پیگیری نمایندگان و سایر مسئولان این استان محقق شود.

وی اظهارداشت: در استان کرمان صنعت مس در فوتبال به تنهایی هفت تیم دارد که با چنین رویه‌ای بدون شک استان بوشهر نیز باید از ظرفیت خدادادی‌اش برای کمک به ورزش این استان و بویژه فوتبال استفاده کند.

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر در ارتباط با تیم فوتبال شاهین شهرداری بیان کرد: مسائل و مشکلات این تیم به صورت ویژه رصد می‌شود تا زمینه حضور مقتدرانه آن در لیگ دسته یک فراهم شود.

محتشم در ارتباط با وضعیت تیم فوتبال بانوان بوشهر در لیگ برتر اظهار کرد: این تیم با توجه به شیوع کرونا و ناتمام ماندن رقابت‌ها در لیگ ماندگار شد و از هم‌اکنون به فکر جذب اسپانسر برای حضور قدرتمند این تیم در لیگ آینده هستیم.

حل مشکل تیم فوتبال ساحلی پارس جنوبی بوشهر در دست پیگیری است

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر گفت: حل مشکلات مالی تیم فوتبال ساحلی پارس جنوبی بوشهر برای حضور مقتدرانه در مرحله نیمه نهایی لیگ برتر در دست پیگیری است.

احمد بهروزیان‌فر افزود: در این ارتباط صحبت‌هایی با مدیریت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی و استاندار صورت گرفته تا پرداختی بازیکنان و کادر فنی پیش از مسابقات مرحله نیمه نهایی انجام شود.

وی بیان کرد: همیشه مردم و مسئولان از این تیم قهرمانی می‌خواهند که این مهم بدون شک در سایه حمایت بموقع محقق خواهد شد.

آنچه اکنون تیم‌های شاهین شهرداری بوشهر و امید گناوه را تهدید می‌کند خطر انحلال و فروش امتیاز است که مسئولان مرتبط و نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی باید همه تلاش خود را بکار گیرند تا این این تیم‌های پرطرفدار بتوانند به فعالیت ادامه دهند و دوباره با اقتدار در جایگاه خود در لیگ برتر فوتبال کشور قرار گیرند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/17987