کد خبر: 17958 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 04 مهر 1399 - 22:48
جلوگیری از برداشت غیرمجاز ۱۰ میلیون مترمکعب آب در دشتستان

نوای جنوب:معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با پر کردن ۹۲ حلقه چاه غیرمجاز و  اصلاح و تعدیل ۴۷۲ پروانه حجمی، از برداشت بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

نوای جنوب:عبدالطیف عباسی نژاد بیان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر، صیانت از منابع آب به عنوان انفال عمومی است که از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام در این زمینه، طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.
 
وی افزود: اولویت اصلی این طرح، توقف افت سطح آبخوان‌ها در وهله اول و سپس به تعادل بازگرداندن این منابع ارزشمند است.
 
مصارف آب بیش از تغذیه سفره‌های زیر زمینی
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد میزان سرانه آبی در استان بوشهر در دهه‌های گذشته همواره در حال کاهش بوده است که بیشتر آن به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پیاپی مربوط می‌شود.
 
وی یادآور شد: آورد رودخانه‌های استان بوشهر در پایان اردبیهشت ۱۳۹۸ نسبت به میانگین بلند مدت آن ۵۶ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر کاهش حجم بارش در یک دهه گذشته باعث کمتر شدن تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شده است، این در حالیست که تقاضا برای برداشت از منابع آب زیرزمینی همواره در حال افزایش بوده است.
 
عباسی نژاد تاکید کرد: این مهم باعث بر هم خوردن تعادل میان تغذیه و برداشت از منابع آب زیرزمینی شده است، به‌طوری که سالانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب به منابع آب زیرزمینی استان بدهکار می‌شویم.
 
وی گفت: اگرچه در دو سال گذشته میزان بارندگی به‌نسبت خوبی را پشت سر گذاشته‌ایم، اما حجم برداشت‌ها در دهه‌های گذشته به حدی بوده است که این بارش‌ها حتی کسری مخزن یک سال را نیز جبران نخواهند کرد.
 
مشکلات چاه‌های غیرمجاز
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین علل افت سطح آب‌های زیرزمینی، چاه‌های غیرمجاز است. افرادی بدون توجه به حقوق بهره‌برداران دارای مجوز و اهلیت، دچار تخلفات قانونی و شرعی می‌شوند.
 
وی افزود: بیش از ۳۲۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور به تهدید بزرگی برای منابع آب تبدیل شده است. چاه‌هایی که خطراتی، چون فرونشست زمین، خشکیدن چاه‌های مجاز، شور شدن آب چاه‌ها و در نهایت مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها را منجر می‌شوند.
 
عباسی نژاد یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در سال ۱۳۹۸ موفق به پر کردن ۹۲ حلقه چاه غیرمجاز در سراسر پهنه استان بوشهر شده است که با پر شدن این چاه‌ها بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در برداشت از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.
 
وی با اشاره به ضرورت کنترل برداشت آب از چاه‌های مجاز گفت: نصب نکردن کنتور بر روی چاه‌های مجاز نیز باعث اضافه برداشت این چاه‌ها و مشکلات صحت سنجی آمار مورد نیاز در مدیریت منابع آب می‌شود.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: در همین زمینه پارسال ۵۲ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق، کنتور هوشمند حجمی و کنتور حجمی مکانیکی بر روی چاه‌های مجاز نصب شده است که بیشتر آن از نوع کنتور‌های هوشمند آب و برق است.
 
وی عنوان کرد: با نصب این کنتورها، علاوه بر کنترل برداشت به میزان تعیین شده در پروانه بهره‌برداری، آمار و اطلاعات صحیح و به روز برای مدیریت مصارف آب زیرزمینی در دسترس خواهد بود.
 
لزوم هدفمندی برداشت آب از منابع زیر زمینی
 
عباسی نژاد گفت: برای حفظ منابع آب زیرزمینی، هدفمند کردن برداشت از این منابع اولویت همیشگی است. افزایش تولید با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری، رعایت پهنه‌بندی کشت و افزایش بهره‌وری در واحد سطح به ازای مصرف حجم مشخصی از آب به جای تقاضا برای افزایش سطح زیرکشت، در گرو برداشت‌های هدفمند و مدیریت شده است.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این، ارتقا بازدهی آبیاری و جهت‌گیری به سمت کشت در گلخانه‌ها می‌تواند منجر به مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی شود.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم حوزه احیاء و تعادل بخشی، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری نسبت‌به شرایط موجود دشت‌های استان است.
 
وی تاکید کرد: هیچ کدام از ۱۶ محدوده مطالعاتی در استان بوشهر آزاد نیستند و امکان بارگزاری جدید بر روی آن‌ها وجود ندارد.
 
عباسی نژاد بیان کرد: از این محدوده‌ها، ۸ محدوده ممنوعه، ۴ محدوده ممنوعه بحرانی و ۴ محدوده ساحلی و بدون ظرفیت هستند.
 
وی گفت: با در نظر گرفتن این شرایط، پروانه‌های بهره‌برداری هرسال بازنگری و نسبت‌به وضعیت حاکم بر محدوده، اصلاح و تعدیل می‌شوند.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر یادآور شد: در این زمینه پارسال ۴۷۲ پروانه اصلاح و تعدیل، که حجمی نزدیک‌به ۹.۳ میلیون مترمکعب در برداشت از آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شد.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/17958