نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 27 شهريور 1399 - 13:14
نگرانی از تکرار حوادث مرگبار سال قبل؛

نوای جنوب:باغداران بجای قرص سمی برنج، باید محصول خود را در سردخانه‌ها نگهداری کنند در غیر این صورت فقط تا ۲ ماه نگهداری خرما زیر کولر در خانه امکان پذیر است.

نوای جنوب:

  سال گذشته استفاده از قرص برنج در انبارهای خرمای دشتستان با هدف مقابله با آفت ها، موجب مرگ 4 نفر و مسمومیت 22 نفر شد.

خسرو عمرانی در گفت وگو با ایرنا یادآور شد: قرص فسفید آلومینیوم یک آفت کش قوی است که تا پیش از سال ۱۳۸۴ کشاورزان برای آفت‌زدایی از محصولات خود نظیر خرما و گندم مورد استفاده قرار می‌دادند اما از این سال به بعد با توجه به مشکلات و عوارضی که استفاده از این سم کشنده برای مردم بوجود آورد، خرید و فروش و کاربرد آن از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ممنوع اعلام شد.

عمرانی ادامه داد: با توجه به حوادث پیش آمده در اثر مصرف قرص برنج در سال گذشته، باغداران از مصرف این ماده کشنده و تهیه آن بویژه از مراکز غیر مجاز خودداری کنند.

وی بیان کرد: با برگزاری نشست‌های متعدد با فرمانداری‌ها، دهیاران، نخلداران و بازدید از واحدهای بسته بندی اطلاع رسانی لازم در زمینه استفاده نکردن از این ماده کشنده برای آفت زدایی محصول تاکید شده‌است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: باغداران باید محصول خود را در سردخانه‌ها نگهداری کنند در غیر این صورت فقط تا ۲ ماه نگهداری خرما زیر کولر در خانه امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: نخلداران برای ضد عفونی خرما زیر نظر کارشناسان اقدام کنند.

عمرانی با تاکید براینکه هرگونه مواد ضد عفونی باید از مراکز و فروشگاه‌های مجاز تامین شود گفت: قرص فسفید آلومینیوم به ۲ شکل است که یکی  به شکل شاسه (کیسه‌های کوچک) است که در زمان استفاده از این قرص بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گاز آن آزاد ولی قرص‌های کروی بلافاصله گاز آن آزاد و آسیب می‌رساند.

سال گذشته در شهرستان دشتستان استان بوشهر همزمان با برداشت خرما، ۱۷ نفر بر اثر استنشاق گاز قرص برنج مسموم و چهار نفر جان خود را از دست دادند،این درحالی است  برخی از این افراد خود هیچ انبار محصولی در خانه نداشته‌اند بلکه بر اثر نشت گاز قرص برنج از انبار همسایه و نفوذ به کانال‌ها و لوله‌های برق، کولر و غیره مسموم شده‌اند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
قرص برنج

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار