کد خبر: 16895 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 20 مرداد 1399 - 09:55
پرواز مرغ در بوشهر؛ شوک جدید به مردم، بی‎عملی در مسئولان

نوای جنوب:ضعیت بازار مرغ در بوشهر بار دیگر بی سر و سامان شده و قیمت هرکیلو گوشت مرغ 19 هزار و 500 تومان قیمت خورده و به سوی 20 هزارتومان در حرکت است.

نوای جنوب: وضعیت بازار مرغ در بوشهر بار دیگر بی سر و سامان شده و قیمت هرکیلو گوشت مرغ 19 هزار و 500 تومان قیمت خورده و به سوی 20 هزارتومان در حرکت است. همزمان با گرانی بی سابقه ماهی و میگو در بوشهر که بخشی از آن بخاطر جذابیت قاچاق آبزیان به کشورهای عربی می باشد، گرانی گوشت مرغ هم برای بسیاری از خانوار متوسط به پایین قوز بالا قوز شده است.

نگاهی به بازار بوشهر نشان می دهد قیمت مرغ که هفته پیش روی کانال 16 هزارتومان بود، ناگهان به پرواز درآمده و روزهای اخیر به حوالی 20 هزارتومان رسیده است.

در این شرایط، عملا نرخ ستاد تنظیم بازار کشور برای هر کیلو مرغ یعنی 15 هزارتومان به یک شوخی تلخ می ماند، طوری که به گفته فعالان این حوزه، مرغ زنده هم به دشواری با این قیمت پیدا می شود؛ چه برسد به مرغ آماده طبخ.

ناچاریم با بازار مدار کنیم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر درخصوص پرواز دوباره قیمت مرغ می گوید: واقعیت این است که بخشی از غذای مرغ مثل کنجاله و ذرت از واسطه ها تامین می شود که قیمت تولید مرغ را بالا می برسد، ضمن اینکه نرخی که به عنوان قیمت تنظیم بازار مصوب شده، حتی قیمت مرغ زنده هم نیست و عملا در این شرایط ناچاریم با مدارا و احتیاط با بازار رفتار کنیم، هرچند با عرضه مرغ منجمد که در آینده صورت می گیرد، امیدواریم ثبات قیمت را شاهد باشیم.

حسینی با بیان اینکه ما وظیفه داریم منافع خریدار و تولیدکننده را همزمان ببینیم، اظهار داشت: قانونی برای ممنوعیت خروج مرغ از استان نداریم و براساس مجوزهای دامپزشکی، ورود و خروج مرغ صورت می گیرد.

سختگیری روی قیمت منجر به کاهش مرغ می شود!

در همین حال معاون بازرسی سازمان صنعت و تجارت هم با اشاره به افزایش هزینه های تولید مرغ به دلیل اینکه بخشی از غذای آن از واسطه ها تامین می شود، گفته: از طرفی پس از شیوع کرونا و کاهش مصرف مرغ در مراکز طبخ مثل رستوران ها، بسیاری از مرغداران متضرر شدند و حتی مرغ زنده به کیلویی 5 هزار و 500 تومان رسید. همین موضوع تولیدکنندگان را محتاط کرد و منجر به کاهش تولید در ماههای بعد شد، اما با بازگشایی تدریجی رستوران ها و مراکز مصرف عمده مرغ، کاهش تولید نمایان شد و قیمت مرغ در این شرایط بالا رفت.

جمالی با بیان اینکه در بازار کمبود مرغ نداریم، ادامه داد: اگر درخصوص قیمت مصوب سختگیری کنیم، احتمالا منجر به کاهش عرضه مرغ می شود، از این رو مهمترین راه کوتاه مدت برای تنظیم بازار عرضه مرغ منجمد است، ضمن اینکه در سطح کلان دولت برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان مرغ با نرخ مناسب تدابیری داشته باشد.

بی عملی در مسئولان

توضیحات رییس و معاون سازمان صمت استان بوشهر نشان می دهد برای نشاندن قیمت مرغ همه امیدواری ها روی عرضه مرغ منجمد است که احتمالا با قیمت بالای 15 هزارتومان خواهد بود، نرخی که اگرچه با مرغ گرم فاصله دارد، ولی خرید همان هم برای بسیاری از مردم دشوار است.

شایسته است مسئولان استانی بدون کم و کاست واقعیت های بازار را به مرکز انعکاس داده و تصمیم گیران کشوری هم دست از بی عملی برداشته و برای تنظیم بازار، حمایت های مشخص و با برنامه ای از تولیدکننده و مصرف کننده داشته باشند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/16895