کد خبر: 16622 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 06 مرداد 1399 - 12:21
مشاور املاک قلابی در شهر بوشهر ، کلاهبردار از آب درآمد

نوای جنوب:یک مغازه مشاور املاک در بوشهر طی کمتر از ده روز فعالیت، پس از کلاهبرداری گسترده از از شهروندان متواری شد. مشابه همین اتفاق، دو سال پیش هم در بوشهر رخ داده بود که مغازه دار پس از غیب شدن، چراغ ها و کولر محل کار را روشن نگه داشته و با تبدیل پول ها به سکه، ردیابی مبالغ دریافتی از شهروندان را هم دشوار کرد.

نوای جنوب: این فرد با اجاره یک مغازه در یکی از کوچه های فرعی خیابان سنگی بوشهر، با در اختیار گرفتن کلید یک خانه مبله، قیمت های وسوسه انگیز برای رهن آن در فضای مجازی و سایت دیوار درج کرده و توانست مشتریان را جذب کند، سپس به بهانه فرصت جهت تخلیه آن، مبالغ میلیونی به عنوان بیعانه از شهروندان دریافت کرده و پس از مدت کوتاهی متواری شد.

برخی مشتریان این بنگاه قلابی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند، از ترفند وی مبنی بر "پول لازم بودن" صاحبخانه سخن می گویند که به این بهانه توانسته اعتماد درباره قیمت وسوسه انگیزش را جلب کند، طوری که برای رهن خانه ای که 100 میلیون تومانی، قیمت 50 تا 70 میلیون تومانی مطرح می کرده است.

اتفاقی که در اوضاع به هم ریخته اجاره و رهن، مستاجرانی که آگهی های وی را می دیدند به سمت خود جلب کرده است، اما ابتدای این هفته که برخی مشتریان مهلت شان برای تحویل گرفتن ملک و دادن مابقی پول رهن رسیده، وقتی سراغ مغازه می روند، متوجه تعطیلی آن و خاموش بودن شماره تماس مشاور املاک قلابی می شوند.

به تدریج سایر مشتریان از ماجرا و گرفتار شدن در طعمه این فرد باخبر شده و سرمایه چند ده میلیونی شان از دست رفته می بینند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک و اتومبیل بوشهر با تایید این کلاهبرداری گفت: این مغازه فاقد پروانه بوده و در آخرین بازرسی میدانی بازرسان این اتحادیه، اثری از فعالیتش نبوده که بابت این تخلف به وی اخطار داده شود، از این رو کمتر از ده روز به اجاره یک مغازه اقدام کرده و در پوشش مشاور املاک به کلاهبرداری پرداخت.

احسان آستانه  ادامه داد: این فرد با در اختیار گرفتن یک منزل مبله برای مدت محدودی، با ایجاد مغازه مشاور املاک، این منزل را به عنوان سوژه رهن به مشتریان پیبشنهاد می کرده و چون قیمت هایش پایین تر از نرخ متعارف بوده، زمینه ساز فریب شهروندانی شده که دنبال سرپناه بودند. سپس از مشتریان مبلغی بین 30 تا 50 میلیون تومان به عنوان بیعانه جهت نگه داشتن منزل، فرصتی را جهت تخلیه منزل دریافت می کرده و زمانی که موعد تحویل منزل به مشتریان متعدد رسیده، متواری شده است.

آستانه با بیان اینکه فرد موردنظر با اجاره مغازه در محلی که کمتر در دید می باشد و اصطلاحا پاخور کمی دارد به کلاهبرداری پرداخته، خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد این فرد دارای سابقه کیفری بوده و مشابه همین فعالیت را چندی پیش در شهر شیراز هم انجام داده است که امیدواریم با توجه به اطلاعاتی که از هویت وی به دست آمده، دستگاههای مسئول پیگیر موضوع و تعیین تکلیف مبالغ شهروندان باشند.

ماجرایی که تکرار شد

وی با اشاره به اینکه مشابه همین کلاهبرداری حدود دو سال پیش در بوشهر رخ داده، گفت: آن زمان نیز فردی با اجاره مغازه در محلی که کمتر در دید بود، با نشان دادن منزل مبله به عنوان رهن کامل، مبالغ زیادی از شهروندان دریافت کرده و پس از مدت کوتاهی متواری شد، اما برای عادی جلوه دادن موضوع، چراغ و کولر مغازه را روشن نگه داشته و پول ها را هم در یکی از طلافروشی ها به سکه تبدیل کرده تا امکان ردیابی مبالغ دشوار شود.

شناسایی 21 مشاور املاک بدون پروانه در بوشهر

رییس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر با بیان اینکه فعالیت مغازه های املاک بدون پروانه و خانه های مبله به چالشی برای بوشهر مبدل شده، گفت: در آخرین بازرسی این اتحادیه در 18 تیرماه، 21 مشاور املاک فاقد پروانه در بوشهر شناسایی شده که طی نامه ای به اداره اماکن نیروی انتظامی ارسال شده است. طبق قانون مهلت ده روزه برای مراجعه متصدیان این مغازه ها تعیین شده که اگر در این زمان برای دریافت پروانه اقدام نکنند، محل فعالیت شان پلمب می شود.

به گفته آستانه، 90 درصد این مغازه های بدون پروانه برای قانونی کردن فعالیت شان مراجعه داشته اند، اما انتظار می رود اداره اماکن نیروی انتظامی مامورینی در اختیار اتحادیه قرار دهد که در زمان بازرسی و مشاهده این مغازه ها، اقدامات قانونی تسریع شود، نه اینکه برخی افراد در مهلت تعیین شده به کلاهبرداری و فعالیت غیرقانونی پرداخته و پس از آن متواری شوند.

وی همچنین خواستار همکاری شبکه بانکی در خصوص مشاوران املاک بدون پروانه شد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرفتن تعهد، بانک ها به این مغازه ها کارتخوان می دهند که همین موضوع زمینه ساز برخی تخلفات می شود و انتظار می رود وقتی که پروانه کسب گرفته و در چارچوب قانونی وارد شدند، کارتخوان در اختیارشان قرار بگیرد.

مردم مشاوران املاک دارای پروانه را شناسایی کنند

این فعال صنفی با بیان اینکه مشاوران املاک باید پروانه خود را در محل دید مشتریان نصب کنند، از مردم خواست تا به شکل های زیر، مشاوران املاک معتبر و دارای پروانه را شناسایی کنند تا مورد کلاهبرداری واقع نشوند:

تماس با اتحادیه مشاوران املاک بوشهر با شماره 07733330874

ورود به سامانه اینترنتی اصناف ایرانیان (ranianasnaf.ir) و جستجوی شناسه صنفی مغازه که اطلاعات آن را به نمایش می گذارد

وی با اشاره به گرفتار شدن شهروندان در جریان کلاهبرداری این مشاور املاک قلابی، گفت: اطلاعات بدست آمده از هویت این فرد به ضابطان قضایی داده شده که امیدواریم منجر به تعیین تکلیف ماجرا و برگشت پول مردم شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/16622