کد خبر: 16607 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 05 مرداد 1399 - 19:22
دست‌هایی که به سختی به دهان می‌رسند
معیشت مردم زیر فشار گرانی روزافزون

نوای جنوب:گرانی 15 درصدی روغن های خوراکی، دوبرابر شدن نرخ برنج‌، افزایش قیمت مرغ تا 18 هزارتومان، رشد سرسام‌ آور اجاره‌ بها و قیمت مسکن تنها بخشی از گرانی‌ هایی است








 

نوای جنوب: گرانی 15 درصدی روغن های خوراکی، دوبرابر شدن نرخ برنج‌، افزایش قیمت مرغ تا 18 هزارتومان، رشد سرسام‌ آور اجاره‌ بها و قیمت مسکن تنها بخشی از گرانی‌ هایی است که در ماههای اخیر به‌ ویژه در هفته‌ های گذشته رقم خورده، گرانی هایی که نه تنها توقفی ندارد بلکه همچنان رو به‌ جلو در حال حرکت است و بصورت لحظه‌ ای قیمت‌ ها جابجا می‌ شوند. این تغییرات قیمتی بی‌ سابقه فقط برای مواد مصرفی رخ نداده بلکه سایر بازارها مثل لوازم خانگی را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

سونامی‌ افزایش قیمت به کوچکتر شدن سفره‌ های مردم منجر شده و بسیاری نمی دانند چطور زندگی‌ شان را از وسط این سونامی ‌نجات دهند.

در این بین برخی هموطنان‌ هم از این بازار گل آلود ماهی خود را صید کرده و تکانه های اقتصادی و گرانی های روز افزون را شدیدتر می کنند.

معشت مردم زیر شلاق گرانی روز افزون

آخرین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن می باشد که در پایان اولین ماه تابستان، نرخ تورم ماهانه و نقطه‌ای با روندی فزاینده مواجه شده‌ اند.

اعداد و ارقام مورد محاسبه این مرکز پژوهشی نشان می‌دهد نرخ تورم روی رقم 4.26 درصد قرار گرفته، ضمن اینکه طی چهارمین ماه سال جاری نرخ، تورم ماهانه رشد 4.6 واحدی داشته، بدین معنا که قیمت کالاهای مورد محاسبه مرکز آمار طی یک‌ماهه‌ تیرماه به‌طور میانگین 4.6 درصد رشد داشته است.

نرخ تورم نقطه به نقطه هم که درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را نمایش می‌دهد، به 9.26 درصد رسیده است. عددی که نشان می‌دهد هزینه خانوار ایرانی در چهارمین ماه سالجاری نسبت به ماه قبل تر (خرداد) حدود 5 درصد افزایش داشته است.

چشم‌انداز روشنی وجود ندارد

رشد فزاینده گراني که در آمارهای رسمی هم قابل کتمان نیست، غيرقابل کنترل شده و روز به روز پول ملي را بی ارزش تر می کند و گروه بیشتری از جامعه را به دهک های پایین تر می بلعد.

هرچند تلخ اما باید گفت چشم انداز روشنی پیش روی مردم نیست و جراحی های مقطعی هم تا امروز دردی را دوا نکرده و تنها مشکلات را به زمان دیگری واگذاشته است.

از این رو به عقیده کارشناسان، اقتصاد کشور نیاز به خانه تکانی اساسی دارد تا بلکه از فشار سنگین تورم و گرانی بر معیشت کاسته شود، وگرنه با این سبک و سیاق، خبری از بهبود نیست.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/16607