کد خبر: 16469 ، سرويس: اخبار ورزشی
تاريخ انتشار: 28 تير 1399 - 09:27
اسطوره شاهین و فوتبال بوشهر هم در گذشت

نوای جنوب:محمد جهان افروزیان نویسنده پیشکسوت بوشهری در یادداشتی به زندگی‌نامه ورزشی عبدالمحمد پوربهی  (تولد ١٣٠٩ - وفات تیرماه ١٣٩٩) پرداخته است.

نوای جنوب:

 

محمد جهان افروزیان نویسنده پیشکسوت بوشهری در یادداشتی به زندگی‌نامه ورزشی عبدالمحمد پوربهی  (تولد ١٣٠٩ - وفات تیرماه ١٣٩٩) پرداخته است.

  در این یادداشت آمده است: عبدالمحمد پوربهی یکی از فرهیختگان و چهره های ورزشی ناب بوشهر است. ورزشکاری که نظم و اخلاق را از کودکی در مکاتبی دنبال می کرد که در راس آن بزرگانی چون دکتر اکرامی ها، دهداری ها، خواجه نوری ها و مهندس بهشتی ها قرار داشتند.

عبدالمحمد پوربهی مخزن اسرار ورزش بوشهر و مخصوصا فوتبال بود که فوتبال خود را از سنه ١٣٢٥ از دسته جات آزاد در بوشهر آغاز کرد.

عشق به فوتبال و ورزش بوشهر در افکار عبدالمحمد فراتر از آن نگاهی بود که ایشان فقط به صورت یک بازیکن در جامعه فوتبال استان بوشهر حضور داشته باشد و به همین خاطر در سال ١٣٢٩ او با دو تن از بازیکنان بنام غلامرضا مقیم و علی توکلی تصمیم به تاسیس باشگاه خلیج (شاهین کنونی) گرفت و در طول زندگی‌اش به عنوان بازیکن، کاپیتان، مربی و سرپرست و مدیر و موسس، سلسله مراتب یک عضو متعصب و شاهینی را رعایت و پشت سر گذاشت.

بدون شک جایگاه عبدالمحمد پوربهی در فوتبال بوشهر بدون در نظر گرفتن  عرق باشگاهی و جانب‌داری نسبت به یک جمعیت خاص، باعث تحولی ماندگار در فوتبال این شهر و استان شده است.

وی در سال ١٣٥٥ در معیت تیم فوتبال ایرانجوان با سمت سرپرستی در مسابقات زیر گروه جام تخت جمشید در کرمانشاه و صعود این تیم برای دسته دوم کشور حضوری فعال داشت. ارتباط او با سران فدراسیون فوتبال و دکتر صدقیانی نماینده فدراسیون در کرمانشاه مشکل گشای بسیاری از کمبودها و نارسایی ها و احقاق حق ایرانجوان شده بود و برای این کار مجبور می شود چندین مسافرت به تهران داشته باشد.

عبدالمحمد در سال ١٣٥٧ نیز با مسئولیت سرپرستی، تیم شاهین را به دسته دوم جام تخت جمشید آورد.

حضور او با تیم های آموزشگاهی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان همیشه با کسب مقام کشور همراه بوده است. فوتبال او از سال ١٣٢٥ با دسته جات آزاد کشور شروع شد و تا سال ١٣٤٣ با تیم شاهین ادامه داشته است.
از خدمات دیگر پوربهی دبیری هیات فوتبال استان از سال ١٣٥١ تا ١٣٥٧ است.

بی جهت نیست اگر عبدالمحمد پوربهی را در ردیف اسوه‌هایی از فوتبال قرار دهیم که تاریخ ورزش بوشهر برای تکرار آن به زحمت خواهد افتاد.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/16469