کد خبر: 16319 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 21 تير 1399 - 11:22
کارشناس تغذیه: برنامه غذایی بهترین راه کنترل ‌وزن در دوران کرونا

نوای جنوب:کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: برنامه غذایی مناسب، یکی از بهترین راه‌ها برای سالم ماندن، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و کنترل اضافه‌وزن و چاقی در دوران شیوع کرونا و قرنطینه خانگی است.

نوای جنوب:محمدصادق موجی اعلام کرد: با اعلام افزایش ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان و تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری، اداری، مدارس، مهدهای کودک و ایجاد قرنطینه خانگی برای شکستن زنجیره کرونا، بیشتر افراد خانواده در خانه به سر می‌برند.

کارشناس تغذیه: برنامه غذایی بهترین راه کنترل ‌وزن در دوران کرونا است

وی ادامه داد: در زمان قرنطینه خانگی ممکن است از یک‌سو برخی خانواده‌ها به مواد غذایی مناسب دسترسی نداشته و از سوی دیگر نیز مصرف مواد غذایی پرکالری حاوی چربی، قند، نمک و مصرف زیاد تنقلات نامناسب افزایش یابد.

موجی اضافه کرد: افزایش دریافت غذاهای چرب و نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری، افزایش اندازه سهم غذاهای آماده، کم‌تحرکی، افزایش مدت‌زمان تماشای تلویزیون و استفاده بیشتر از کامپیوتر، تبلت و موبایل از علت‌های اصلی چاقی در کودکان و نوجوانان است که با پیامدهای زیان‌بار، سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر افزود: قرنطینه خانگی زمان مناسبی برای انتخاب و تهیه غذاهای سالم و باارزش تغذیه‌ای مناسب است که ضمن کاهش هزینه غذای خانواده، می‌تواند در ایجاد عادات غذایی سالم و انتخاب مواد غذایی مناسب، متنوع، مغذی و درنهایت داشتن وزن مطلوب نقش مؤثری داشته باشد. 

 وی راهکارهایی مانند پیروی از یک برنامه غذایی متنوع و متعادل، تنظیم برنامه غذایی کودکان و نوجوانان، اصلاح عادت‌های غذایی، فعالیت بدنی در خانه و خواب منظم و کافی را ازجمله عوامل داشتن شیوه زندگی سالم در دوران قرنطینه و پیشگیری و کنترل اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان خواند.

موجی گفت: در هنگام شیوع بیماری‌های نوپدید ازجمله بیماری کووید-۱۹ احساس اضطراب، غم، استرس و ترس طبیعی است اما تنظیم برنامه غذایی مناسب و منظم می‌تواند به مدیریت برخی از این استرس‌ها کمک کند.

وی افزود: بدین منظور لازم است تعداد و زمان وعده‌های غذایی و میان وعده‌های غذایی تنظیم شود بنابراین بهتر است به جای حجم زیاد غذا در سه وعده اصلی، حجم کمتر غذا در دفعه‌های بیشتر بین  ۵ تا ۶ بار در روز مصرف شود.

موجی ادامه داد: خوردن حجم زیاد غذا در یک وعده مقدار زیادی انرژی تأمین می‌کند که مازاد بر نیاز بدن بوده و به‌صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود این موضوع می‌تواند کمک به کنترل گرسنگی و تامین مواد مغذی کند.

وی اضافه کرد: در بعضی از افرادی که در قرنطینه طولانی‌مدت به سر می‌برند ممکن است استرس برشدت غذا خوردن بیفزاید همچنین ماندن در خانه  برای مدت طولانی تمایل کودکان و نوجوانان را به خوردن تنقلات کم‌ارزش و چاق‌کننده بیشتر می‌کند.

 کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: برخی از رفتارهای غذایی و شیوه‌های تغذیه کودک یا نوجوان یا روش‌هایی که مادر در تغذیه کودک یا نوجوان خود به کار می‌برد مانند اجبار به مصرف مواد غذایی موجب افزایش دریافت مواد غذایی و درنهایت افزایش وزن می‌شود.

وی افزود: بنابراین نکاتی مانند استفاده از بشقاب کوچک‌تر، تقسیم وعده‌های غذایی به وعده‌های کوچک و منظم، عجله نکردن در خوردن غذا و پرهیز از ریزه‌خواری در بین این ساعت‌ها، توجه به بو، مزه و بافت ماده غذایی در هنگام خوردن غذا موردتوجه قرار گیرد.

موجی تاکید کرد: نوجوانان باید سر سفره یا میز ناهارخوری بنشینند و غذا یا میان وعده را مصرف کنند و بعد از اتمام غذا سفره یا میز غذا را ترک کنند و قاشق و چنگال خود را بعد از هر بار در دهان گذاشتن دوباره در کنار بشقاب غذا قرار دهند، این کار از تند غذا خوردن جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: همچنین بهتر است به صورت مستقیم از بسته‌های مواد غذایی یا تنقلات خورده نشود، در هنگام غذا خوردن نسبت به تماشای تلویزیون، موبایل یا هر چیزی که باعث حواس‌پرتی کودک شود می‌بایست خودداری کرد.

لينک خبر:
http://www.navajonob.ir/fa/posts/16319