کد خبر: 16318 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 21 تير 1399 - 12:10
در جمعه بازار بوشهر مردم بی‎خیال کرونا شده‎اند! +عکس

نوای جنوب:عرضه مواد غذایی به صورت سر باز و خارج از یخچال، جمع شدن افراد بدون ماسک دور فروشندگان برای پرسیدن قیمت و نبود نظارت بر فروشندگانی که ماسک ندارند حکایت از جدی نگرفتن کرونا در جمعه بازار بوشهر دارد.

نوای جنوب: این بازار از نیمه دوم اسفندماه و همزمان با شیوع کرونا تعطیل شد که منجر به فشار مضاعف مالی به کاسبان و دستفروشان این محل گردید.

اگرچه در هفته های اخیر با تصمیم ستاد استانی کرونا، جمعه بازار بوشهر پس از سه ماه بازگشایی شد، ولی مقرر بود شهرداری درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی بر آن نظارت داشته باشد، از جمله فعالیت با ظرفیت 50 درصدی و عرضه نشدن مواد غذایی و میوه.

با این حال بازدید خبرنگار «خلیج فارس» از این محل حاکی از بی توجهی اغلب فروشندگان و بسیاری از شهروندان نسبت به کرونا داشت.

در شرایطی که برای پیشگیری از خطرات احتمالی، عرضه مواد غذایی در این محل ممنوع گردیده، اما در ورودی بازار، بساط فلافل فروشی با ظرف سس که در دست مشتریان جابجا می شود یا افرادی که با همان دست که پول نقد می گیرند، محتویات ساندویچ را برای مشتری می پیچند، حسابی به ذوق می زند.

علاوه بر آن، بساط فروش سیب زمینی، خیار، گوجه و سایر صیفی جات روی زمین و قبل از ورود به جمعه بازار پهن است و مردمی که اغلب شان ماسک بر چهره ندارند، در کنار هم به سوا کردن این اقلام می پردازند.

در بازار نیز اغلب دستفروشان یا ماسک ندارند، یا در خوشبینانه ترین حالت آن را زیر چانه گذاشته اند، گویا کرونا از چانه منتقل می شود!

با وجود هوای گرم و شرجی جمعه، اما از خودروهای پارک شده در بیرون بازار و شلوغی مسیرهای کاسبان آن از حضور پرشمار مردم حکایت داشت، هرچند اغلب آنها بیشتر به پرس و جوی قیمت ها و بررسی اجناسی می پرداختند.

یکی از دستفروشان جمعه بازار بوشهر که بدون ماسک با مشتریان صحبت می کرد، وقتی دلیل اقدامش را جویا شدم، گفت: من کرونا گرفتم و خوب شدم و فعلا ایمن هستم!

با قیمت گرفتن از یک دستفروش کفش، پای صحبت را با او باز می کنم. وی با اشاره به اینکه در جریان تعطیلی چندماهه، وی و سایر دستفروشان روزگار سختی را گذرانده و اغلب آنها نیز پس انداز قابل توجهی نداشته اند، می گوید: الان هم که مدتی از بازگشایی جمعه بازار بوشهر گذشته، اغلب مردم فقط درباره قیمت ها سوال می پرسند ولی کمتر دست به جیب می شوند. طوری که فروش ما نسبت به دوره قبل از کرونا کمتر از نصف شده است.

وی درباره بی توجهی نسبت به پروتکل های بهداشتی مثل ماسک توسط اغلب کاسبان و مراجعان، گفت: من یک ساعت ماسک زدم، ولی بسیاری از اوقات مشتری متوجه لحن صحبتم نمی شد و باید چندبار تکرار می کردم، روی همین حساب ماسک را در جیبم گذاشتم! البته واقعا در این شلوغی امکان بیمار شدن ما هم بالاست، ولی برای نان زن و بچه چاره ای جز آمدن به اینجا نداریم.

زن و شوهری هم که همراه دختر خود به جمعه بازار بوشهر آمده بودند، وقتی با پرسش خبرنگار «خلیج فارس» درباره نداشتن ماسک مواجه شدند، به این جمله اکتفا کردند که ماسک ها را در خانه جا گذاشته و وقتی به اینجا رسیدند متوجه این موضوع شدند!

قطعا یکی از اهداف بازگشایی جمعه بازار بوشهر کمک به مشکلات معیشتی دستفروشان بوده که تعطیلی فعالیت شان طی ماههای گذشته، روزهای سختی را پیش روی آنها قرار داد، اما ضرورت دارد مرکز بهداشت شهرستان نطارت جدی تری بر رعایت پروتکل های بهداشتی در آن داشته باشد و شهرداری نیز به تعهداتش برای نظارت بر دستورالعمل های ابلاغی بیشتر توجه نماید.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/16318