کد خبر: 16109 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 09 تير 1399 - 13:20
افزایش بی رویه قیمتها
گرانی مردم را کلافه کرده است ،وعده درمانی مسئولین دوای درد نیست

نوای جنوب:صعودی شدن قیمت اقلام پرمصرف، تنظیم دخل و خرج بسیاری از خانواده ها را دشوارتر از همیشه کرده و در این بین مسئولان نیز گرفتار وعده درمانی شده اند.

نوای جنوب:از بعد ماه رمضان جهش قیمت اقلام پرمصرف غذایی مثل برنج، شکر و اخیرا گوشت و مرغ بیش از انتظار مردم شده و همزمان با کرونا و راکد شدن بسیاری از مشاغل، زندگی را برای قشر متوسط دشوار کرده و اقشار ضعیف هم روزگارشان مشخص است.

گفتگو با برخی خرده فروشی ها و سوپری های محله ای نشان می دهد افرادی که متقاضی حساب دفتری هستند، بیشتر از ماههای گذشته است.

این وضعیت باعث شده خریدهای بسیاری از خانواده ها حتی به نصف کاهش یابد و سفره بسیاری از مردم کوچک تر شود؛ اما مسئولان گرفتار وعده درمانی برای ارزانتر شدن اقلام پرمصرف در آینده می باشند.

یکی از مغازه داران   از کسادی بازار گلایه می کند و می گوید: فروشندگان هم مانند مصرف کنندگان هر روز با نرخ قدیم و جدید مواجه هستند و زمانی که بازاریاب ها مراجعه می کنند، تأکید می کنند اجناس با قیمت قدیم است و دفعه بعد نرخ ها افزایش می یابد.

به گفته وی، با شرایط موجود، بازار اقلام خوراکی هم از رونق افتاده و مصرف کنندگان فقط به اندازه نیاز ضروری شان خرید می کنند و اجناس فروشگاه ها به موقع به فروش نمی رود که بخواهیم اجناس جدید را با قیمت های قدیم خریداری کنیم.

وی اظهار کرد: شرکت ها به منظور افزایش قیمت، به شکل قطره چکانی کالاها را  به بازار تزریق می کنند و هیچ کالایی نیست که افزایش قیمت نداشته باشد. در این بین انواع روغن ها، لبنیات و شکر بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده اند و اخیرا هم با افزایش قیمت رسمی آنها موافقت شده است.همچنین حاکیست قیمت مرغ گرم در بوشهر اگرچه نسبت به اواخر هفته گذشته که به حوالی 20 هزارتومان رسید کاهش یافته و روی رقم 16 تا 17 هزارتومان جا خوش کرده، اما بازهم از نرخ مصوب کشوری که کیلویی 15 هزار و 500 تومان تعیین گردیده همچنان گرانتر به سفره هم استانی ها می رسد.

 

بازار گران برنج وارداتی هم نگفتنی است؛ طوری که با حذف ارز دولتی از این کالا، برنج های پاکساتی و هندی ر مقایسه با قبل از شیوع کرونا رشد دوبرابری قیمت را تجربه کرده اند.

حذف ارز 4200 تومانی از این محصول پرمصرف درحالی که هنوز فصل برداشت تولید داخلی نرسیده، باعث شده تا برنج از سفره افراد کم درآمد حذف شده، سفره هایی که تا پیش از این اقلام بسیاری از جمله گوشت قرمز از آن حذف شده بود.

 

اگرچه بخش عمده گرانی ها ناشی از افزایش تحریم ها، فروش نرفتن نفت و کاهش ذخایر ارزی برای واردات است، اما در همین وضعیت هم مسئولان استانی با اختیاراتی که دارند، می توانند تصمیماتی به سود مردم بگیرند.

به عنوان نمونه، تبدیل شدن بندر بوشهر به مرکز جدید واردات برنج کشور درحالیست که مردم توقع دارند سهمیه استان برای توزیع با نرخ مصوب در همین ابتدا دیده شود.

یا سازمان بازرگانی دولتی با اعتبارات و اختیاراتی که دارد، در فصل های گذشته که قیمت مرغ پایین بوده، با خرید از مرغداران و نگهداری در سردخانه، اکنون این دخایر را وارد بازار کرده تا به تعدیل قیمت ها کمک کند.

مضافا اینکه درخصوص توزیع شکر با نرخ مصوب هم با وجود اعلام مکرر رییس سازمان صنعت و تجارت استان که کمبودی وجود ندارد، اما بررسی های «خلیج فارس» نشان می دهد صرفا یکی از فروشگاههای رفاه در مرکز استان و آن هم هر نفر یک کیلو شکر با نرخ مصوب در برخی روزها عرضه می کند که به هیچ وجه کفاف نیاز خانوار را نمی دهد.

همه این موارد و مدیریت فشل و روزمره سازمان صمت، جهادکشاورزی و درکل کارگروه تنظیم بازار استان باعث شده روز به روز بوشهری ها بیشتر زیر چرخ گرانی ها گرفتار شده و از بهبود شرایط نا امیدتر شوند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/16109