نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 04 تير 1399 - 11:29

نوای جنوب:پیرمرد در زیر تیغه آفتاب به تعمیر گرگور مشغول است. همینطور گره در گره و با دست‌های توانمند و کهنه کار خود با مهارت و فرزی خاصی سیم‌ها را به هم پیوند می‌زند. رد روزگار بر چهره‌ی سخت اما مهربانش نقش بسته و حرف‌هایی گرم و شنیدنی دارد...

نوای جنوب:«حسن معینی» است، مهربان و صمیمی... می پرسم چند سال است که به بافت و تعمیر گرگور مشغول هستید، می‌گوید: من ۶۰ سال و خورده‌ای سن دارم و همیشه از ۱۵-۱۴ سالگی که نوجوانی بودم کارم همین بوده، بقیه که انجام می دادند ما هم نگاه می‌کردیم و یاد گرفتیم.

«پیرمرد و گرگور»

او درباره شغل پدرش عنوان می کند: پدرم هم شغلش همین بود، البته من اول لنج داشتم. ۲ سالی است که همسرم به رحمت خدا پیوسته و دیگر دریا نرفته ام. بعضی وقت ها اینجا می آیم و می خواهم که مشغول باشم گرگور درست می کنم.

معینی با اشاره به اینکه ۳ پسر و ۲ دختر دارم و با پسر کوچک‌ترش زندگی می‌کند، ادامه می دهد: از ساعت ۵ صبح که به اینجا می آیم تا ساعت ۹ یا ۱۰ که هنوز هوا گرم نشده است بین ۴۵ تا ۵۰ عدد گرگور درست می کنم و عصر هم از ساعت ۶ می آیم و حدود ۳۰ تا... اینها را برای صیادان دانه ای ۸ هزار تومان تعمیر می‌کنیم. البته ساخت اولیه آن با من نیست و من فقط تعمیرات انجام می دهم، البته خودم هم بلدم ولی چون بافت آن سخت است و کمرم هم درد می کند دیگر نمی بافم.

پیرمرد می گوید: آن موقع ها کمتر بود. مثلا با لنج که به دریا میرفتیم ۸۰ گرگور با خود میبردیم الان هر لنجی ۲۵۰۰ تا می برد. زمان شاه با هر لنج ۸۰ تا ۹۰ گرگور می بردیم و ماهی هم زیاد بود. الان لنج ها می روند ۲۵۰۰ تا گرگور دارند و بعد که می آیند ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلو ماهی می آورند. یک سالی اوایل جنگ ما گرگور بردیم و در دریا انداختیم اما موشک زدند و دیگر گرگورها را نیاوردیم و آمدیم. تا سه ماه آنجا گذاشته بود، بعد که رفتیم با ۱۳ گرگور حدود ۲ تن و ۷۰۰ کیلو ماهی صید شد ولی الان بیش از ۲۰۰۰ گرگور می رود و ۱ تن ماهی هم نمی‌گیرد.

از او می پرسم هر گرگور چقدر ظرفیت دارد؟ جواب می دهد: هر گرگور ۸۰ تا ۱۰۰ کیلو یا حتی بیشتر هم می گیرد ولی باید بتوانی آن را بالا بیاری. بعضی وقت ها هم می شود که خوب تعمیر نشده و بندها پاره شود ولی شده که در یک گرگور تا ۱۲۰ کیلو ماهی هم بالا آوردیم. حتی یک بار شمردیم در یک گرگور ۸۰ عدد ماهی سنگسر بین ۲.۵ تا ۳ کیلویی بود. 

وی گفت: این ها را برای صیادها تعمیر می کنم که غریبه هم نیستند. درآمد ما همیشگی نیست و فصلی است؛ از برج ۶ و ۷ (شهریور و مهرماه) تا برج ۱۲ (اسفندماه) شروع می شود. در واقع برج ۵ و ۶ میلگردها را می آوریم و دوباره تعمیر می کنیم تا در آب انداخته شود. هر گرگور بین ۹ ماه تا یک سال قابل استفاده است. اینها قیمتشان گران است و هر کدام ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان درمی‌آید. گرگورها را که درست کردیم قیف ها را در آن کار می گذاریم تا ماهی راحت داخلش برود. بعد حدود ۳۰ گرگور را به هم وصل می کنیم و یک مجموعه می سازیم تا به دریا ببرند. هر لنج ۴۰۰ گرگور می برد و حدود ۱ تن میگو می‌آورد البته بدون ماهی، وقتی لنج‌ها می آیند باید بیایید و ببینید.

معینی درباره درآمد خود از کار بافت و تعمیر گرگورها می‌گوید: از اوایل تابستان که کار را شروع می‌کنیم تا برج ۱۲، اگر ۵ تا ۶ هزار گرگور درست کنیم حدود ۴۰ میلیون در می آوریم. البته من شریک دارم و با هم کار می کنیم و درآمد هم تقسیم می‌شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
پیرمرد و گرگور

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار