کد خبر: 15975 ، سرويس: اخبار استان فارس
تاريخ انتشار: 02 تير 1399 - 11:54
سهم فراموش نشدنی خبرنگاران فارس در مقابله با کرونا؛

نوای جنوب:خبرنگاران به عنوان قشری که جان خود را کف دست گذاشته و حتی در روزهای قرنطینه هم ناچار برای پوشش برخی اتفاقات در سطح جامعه حاضر بودند هنوز هیچ گونه تست کرونایی رایگانی از آنها گرفته نشده است.

نوای جنوب:فعالان رسانه‌ای استان فارس، سهم قابل توجهی در مقابله با شیوع ویروس کرونا از نخستین روزهای انتشار آن در این استان برای اطلاع‌رسانی و حساس سازی افکار عمومی داشتند که فراموش نشدنی است.

هر چند همه فعالان رسانه‌ای استان اعم از شاغلان در رسانه های مکتوب، آنلاین و  عکاسان به سهم خود برای مقابله با افزایش روند شیوع ویروس کرونا و کنترل آن از طریق ارتقای سطح آگاهی های عمومی کوشیده اند، اما بدون شک در این بین آن دسته از خبرنگارانی که با حضور میدانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی از نزدیک با مبتلایان به کرونا و تلاش کادر بهداشت و درمان برای کمک به حفظ سلامتی همنوعان شان در تماس بوده اند، جایگاه ویژه ای دارند.
مسئولان استان حداقل بخاطر سلامتی خودتان از خبرنگاران تست کرونا بگیرید!/ اصحاب رسانه چشم انتظار نگاه پدرانه نماینده ولی فقیه در فارس
خبرنگاری بحران
خبرنگاری شغل متفاوتی است کهنگی و روزمرگی در این شغل بی‌معناست، خبرنگاری که خلاق است همیشه باید در جریان مسائل باشد و لازمه این در جریان بودن هم کشف حقایق تازه است.
 شیوع کرونا اگرچه بسیاری از حوزه‌ها را به تعطیلی کشاند اما نشان داد که در حوزه خبر کار تعطیل بر نبوده و بخشی از فعالان رسانه‌ای فارس روزهای بسیاری خطرناک و پرکاری را پشت سر گذاشته و هنوز نیز درگیر آن هستند.
کرونا، کار فعالان خبری را نه تنها تعطیل نکرد بلکه بار مضاعف را انهایی به دوش کشیدند که علاوه بر مسائل روزانه و همیشگی، اخبار بحران کرونا هم به کارهایشان اضافه شد.

اطلاع رسانی در شرایطی که بحران ابتلا به ویروس کرونا جامعه ایران را به شدت تهدید می کند، و بسیاری از مردم به نظر ناآگاه می رسند، یا اهمیت لازم را برای مراقبت از سلامتی خود به کار نمی گیرند، یا خطر را جدی نمی گیرند، مهمترین و خطیرترین وظیفه خبرنگاران ایرانی است. 
 خبرنگاران بیش از مسئولان مورد اعتماد مردم
در بسیاری از موارد، به ویژه در ایران، بسیاری از مردم به توصیه های دولت توجه چندانی نمی کنند. یا از این رو که به دولت اعتماد کافی ندارند، یا به این سبب که تصور می کنند دولت ممکن است در مواردی مبالغه کند. در چنین شرایطی، روزنامه نگاران و خبرنگاران می توانند بهترین و موثق ترین منبع اطلاع رسانی برای مردم باشند و واقعیات را به نحوی دقیق و صحیح برایشان به شیوه ای همه فهم بازگو کنند و گزارش هایی از آنچه ممکن است برایشان ایجاد خطر کند، تهیه کنند و در اختیار مردم بگذارند. 
خبرنگاران؛ پل ارتباطی میان مردم و جامعه درمانی 
نقش حساس و حیاتی خبرنگاران در چنین شرایطی می تواند از هر گروه دیگری مهم تر و ضروری تر باشد. این خبرنگاران هستند که می توانند پیام دولت را به مردم منتقل کنند، اما بدون لحن تهدید آمیز یا اطلاعات متناقض، و با برخورداری از دلایل، مستندات، ارقام و آمار، و همه آنچه می تواند به ایجاد درک بیشتر و عمیق تر از اوج بحران و خطرات ناشی از آن کمک کند یا بیانجامد. 
خبرنگاران و روزنامه نگاران هستند که می توانند پیام پزشکان و پرستاران و کادر درمانی مراکز نگهداری بیماران مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا را به مردم برسانند و در زمان لازم توضیحات مناسبی را به آنها ارائه دهند تا از نکات پیچیده ابهام زدایی شود. 
تنها خبرنگارانند که می توانند پرسش های خوانندگان و مردم عادی را به گوش مقام های دولتی و درمانی، و کادر درمانی برسانند. خبرنگاران در شرایط بحران کنونی به معنای واقعی کلمه پلی میان مردم و تصمیم گیرندگان و مسئولان هستند که می توانند بسیاری از امور را تسهیل و تسریع کنند.
دشواری ها، پرسش ها، و تردیدهایی که مردم در موارد گوناگون دارند، به سادگی قابل انتقال به مسئولان نیست و مردم به آسانی نمی توانند پاسخ یا راه حلی برای آنها بیابند. اما گروهی که می توانند به راحتی کمک حال آنها باشد و موانعی را از سر راهشان بردارد، خبرنگاران و روزنامه نگارانند که می توانند به سادگی و طی زمان کوتاه تر، گرهی از مشکلات مردم بگشایند و راه حل های عملی پیش پایشان قرار دهند. 
مسئولان استان حداقل بخاطر سلامتی خودتان از خبرنگاران تست کرونا بگیرید!/ اصحاب رسانه چشم انتظار نگاه پدرانه نماینده ولی فقیه در فارس
نقش حیاتی خبرنگاران در آگاهی رسانی صحیح و مبارزه با شایعات 
با اوج گیری بحران کنونی کرونا، شمار شایعاتی که منتشر می شوند و جامعه را مضطرب و آشفته می کنند، گاه از واقعیات بیشتر است. برخی شایعات هم سبب کاهش میزان توجه جامعه به خطرات و زیان هایی که آنها را تهدید می کند، می شوند.
خبرنگاران گروهی هستند که مناسب ترین و بهترین نیرو را برای ایجاد و حفظ تعادل در اجتماع دارند و می توانند با آگاهی رسانی درست و بهنگام، به گسترش شایعات، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی پایان دهند، و از این راه، چه بسا جان بسیاری را هم از خطر حتمی نجات دهند. 
خبرنگاران؛ افسرانِ رسانه‌ای جبهه مبارزه با کرونا

 شاید بتوان گفت خبرنگاران، هم‌رزم مدافعان سلامت و سربازان خط دوم مقابله با کرونا هستند که علیرغم پروتکل‌های اعلامی و ابلاغی سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر خانه نشینی مردم جامعه، با کار شبانه‌روزی،طی این مدت به دنبال آگاهی بخشی عمومی و اجتماعی بودند. 
این روزها و با آغاز فعالیت های اجتماعی احتمالا دیگر کمتر کسی یادی از افرادی بکند که چندماه در خط مقدم مبارزه با کرونا نقش آفرینی کردند، اما اسمی از آنها برده نشد، جهادگران عرصه خبر که با تمام توان و با حداقل امکانات، اتفاقات و هشدارهای کرونایی را در قالب گزارش خبری، فیلم  و عکس ارائه دادند و برای آگاهی بخشی به مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند.
 
خبرنگاران در این برهه حساس از پیشگامان مبارزه با این ویروس  مانند کادر درمان، پرستاران و سختی هایشان، تلاش مضاعف بخش تولید، دستان خالی کارگران، بازار کساد شب عید و خیلی دیگر از مطالب نوشتند تا به قول خودشان راه خلاصی از دست این بیماری و تبعات آن پیدا شود.
در ایام مبارزه با کرونا، درحالی‌که ارگان‌ها و نهادها از همدیگر و از کادر درمان تجلیل و تقدیر کردند، خبرنگاران، با حضور در صف اول و گاهی جلوتر از پزشکان؛ غریبانه اخبار مربوط به کووید19 را منعکس کردند.
مسئولان استان حداقل بخاطر سلامتی خودتان از خبرنگاران تست کرونا بگیرید!/ اصحاب رسانه چشم انتظار نگاه پدرانه نماینده ولی فقیه در فارس
همین چند وقت پیش به همت معاونت فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس محفلی به مناسبت روز روابط عمومی با حضور اصحاب رسانه و روابط عمومی های استان برای دومین سال متوالی تشکیل شد. ابتکاری قالب ستایش و محفلی پربار و شیرین.
در این محفل آیت الله دژکام طی سخنانی خواستار حمایت از خبرنگاران در حوزه های مختلف خصوصاً معیشتی شدند.
هرچند تا این لحظه آنچنان که باید اتفاق خاصی برای معیشت خبرنگاران رخ نداده اما جز معیشت یک مساله دیگر هم برای خبرنگاران وجود دارد؛ سلامت!

خبرنگاران به عنوان قشری که جان خود را کف دست گذاشته و حتی در روزهای قرنطینه هم ناچار برای پوشش برخی اتفاقات در سطح جامعه حاضر بودند هنوز هیچ گونه تست کرونایی رایگانی از آنها گرفته نشده است.
 و به علت کم بودن دستمزدهای خبری، واقعاً پرداخت هزینه تست کرونا در توان بسیاری از خبرنگاران نیست.
این درحالی است که شرایط انجام تست کرونا وجو داشته و برای مثال بسیاری از کارمندان ادارات دولتی که از دورکاری هم استفاده می کردند به صورت رایگان تست کرونا داده اند.

جا دارد استاندار محترم، مسئولان متولی فرهنگ و سلامت استان، به پاس قدردانی از زحمات اصحاب رسانه، حداقل با انجام تست رایگان کرونا برای آنها موجب دلگرمی شان را فراهم آورند.
هرچند قطعاً خبرنگارانی بایدشامل این تست شوند که حضور میدانی آنها اثبات شده باشد.
 اگرچه بیم آن می رود این درخواست نیز همچون درخواستهای دیگر اصحاب رسانه سهمی جز بایگانی ادارات را نداشته باشد اما از آیت دژکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس تقاضا می کنیم پدرانه این مهم را برای اصحاب رسانه تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.
عنوان این نکته نیز ضروری است بهرحال خبرنگاران به جز مردم، روزانه با مدیران استان نیز در ارتباطند، پس برای سلامتی مدیران هم که شده انجام این تست قطعاً مفید خواهد بود!
لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15975