کد خبر: 15918 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 31 خرداد 1399 - 11:51
سیل زمستان و کم‌آبی تابستان در دشتستان/ سدهایی که ساخته نشد

نوای جنوب:کم آبی یکی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات در استان بوشهر است که خصوصاً در فصل تابستان مشکلات زیادی را برای مردم این شهرستان ایجاد می‌کند.

نوای جنوب: طی سال‌های اخیر شاهد مشکلات بیشتری در زمینه تأمین آب شرب در استان هستیم و شهرستان دشتستان یکی از مناطقی است که بیشترین تأثیر را از این چالش‌ها و تنش‌های آبی پذیرفته است.

وابستگی بیش از ۸۵ درصدی استان بوشهر به استان‌های هم جوار در تأمین آب شرب مورد نیاز یکی از اساسی‌ترین مشکلات حوزه آب است که گاهاً باعث قطعی و افت ورودی آب به استان می‌شود.

در برخی از مناطق شهرستان دشتستان، کم آبی شدت بیشتری دارد و گاهی اوقات در برخی از خانه‌ها حتی تا یک ماه یک قطره آب هم وارد خانه‌ها نمی‌شود و این موضوع به شدت مردم را آزار می‌دهد.

سالانه میلیاردها مترمکعب آب از طریق رودخانه‌ها و مسیل‌ها وارد استان بوشهر می‌شود و بدون اینکه استفاده مناسبی از آنها صورت گیرد، به صورت مستقیم راهی دریا می‌شوند.

ساخت سدهای بزرگ و کوچک در نقاط مختلف استان می‌تواند بخشی از این آب‌های سطحی را کنترل و مهار کند تا هم از سیل در زمستان پیشگیری شود و هم پاسخگوی بخشی از نیازها در تابستان باشد.

دشتستان با بیشترین تنش‌های آبی طی سال‌های اخیر چشم انتظار تحقق وعده‌های مسئولان استان است تا شاید تابستانی را بدون قطعی گسترده و چند روزه آب پشت سر بگذارد و اگر نوبت بندی هم صورت می‌گیرد، منظم باشد و سر نوبت، آبی دریافت شود.

وابستگی آبی به استان‌های همجوار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر وابستگی شدیدی به استان‌های همجوار یعنی کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس دارد و حدود ۸۰ درصد آب مصرفی استان از این استان‌ها تأمین می‌شود.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به تأمین کمتر از ۲۰ درصد منابع آب آشامیدنی از طریق چاه‌های آب و پروژه‌های آب شیرین‌کن استان بوشهر بیان کرد: دشتستان از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های استان است که تأمین آب شرب این شهرستان را به صورت یک اولویت مهم در دستور کار داریم.

وی شیرین سازی آب دریا را یکی از ظرفیت‌های مهم در استان بوشهر دانست و ادامه داد: تکمیل طرح‌های آبشیرین کن در تأمین آب مورد نیاز شهرستان دشتستان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

لزوم تسریع در تکمیل سدها

نماینده مردم دشتستان در مجلس اظهار داشت: یکی از اولویت‌های شهرستان دشتستان تأمین آب پایدار در این شهرستان است به گونه‌ای که شاهد تکرار مشکلات سال‌های قبل نباشیم.

ابراهیم رضایی با اشاره به نقش بسیار مهم تأمین آب آشامیدنی سالم و پایدار در رفاه، آرامش و آسایش مردم در شهرها و روستاها اضافه کرد: با اجرا و تکمیل طرح‌های حوزه آب نگرانی مردم برای تأمین آب در فصل تابستان از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم در فصل گرما نیز مردم کمترین مشکلات را در تأمین آب مورد نیاز داشته باشند، تصریح کرد: انتظار می‌رود سهم دشتستان از تخصیص آب کوثر افزایش یابد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس بر لزوم ساخت مخزن ذخیره آب در شهرها و روستاهای دشتستان ادامه داد: تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن در حال اجرا برای تأمین آب شرب دشتستان باید تسریع شود.

وی یکی از راهکارهای مهم برای تأمین آب در دشتستان را تکمیل سدها دانست و افزود: سدهای مختلفی از جمله سد دالکی، ارغون کلمه و سدهای ذخیره‌ای در دست ساخت است که تکمیل این پروژه‌ها می‌تواند نیاز آبی مناطق را برطرف کند.

توسعه آبشیرین کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اظهار داشت: توسعه و تقویت آبشیرین کن‌ها را به صورت ویژه در دستور کار داریم و ۱۵۰ هزار مترمکعب آبشیرین کن در استان اجرا می‌شود.

حمزه‌پور برنامه راهبردی استان بوشهر در تأمین منابع آب آشامیدنی را کمتر شدن وابستگی به دیگر استان‌ها دانست و گفت: تأمین ۳۰ درصد از آب مورد نیاز استان از طریق شیرین سازی آب دریا را به عنوان اولویت در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب شیرین‌سازی و وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود اضافه کرد: نوسازی و اصلاح شبکه‌های آبرسانی در سطح استان و شهرستان دشتستان از دیگر طرح‌های مد نظر در این راستا است.

جلوگیری از هدررفت آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای جلوگیری از هدررفت آب از شبکه‌های آبرسانی استان افزود: کمبود مخزن ذخیره آب از مشکلات شهرستان دشتستان است که برای رفع آن تلاش ویژه ای داریم.

حمزه‌پور ادامه داد: پس از صدور مجوز اجرای پروژه آب شیرین‌کن ۱۷ هزار مترمکعبی برازجان و اخذ مجوزهای زیست محیطی منابع آب و تأمین زمین در کنار ساحل بوشهر، مناقصه انتخاب پیمانکار و سرمایه‌گذار برگزار شد که پس از تأیید اسناد ارسالی به مرکز به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهرستان دشتستان در تابستان‌های اخیر روزهای سختی را سپری کرده است و انتظار می‌رود با تلاش مسئولان شاهد کاهش این مشکلات و عبور از تابستانی داغ با تأمین آب پایدار برای مردم باشیم.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15918