کد خبر: 15893 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 29 خرداد 1399 - 22:12
آبروی مردها را نبرید

نوای جنوب:مصطفی داننده

نوای جنوب:

اشتباه فهمیده‌ای ای مرد. معنای غیرت کشتن و زدن نیست. غیرت یعنی اینکه تو حامی زن و بچه‌ات باشی. غیرت یعنی اینکه دخترت تو را مهم‌ترین پناه زندگی خود بداند نه اینکه از ترس تو زندگی نکند و خانه نشین شود.

 دختری توییت کرده بود که از خانه فرار کردم وقتی برگشتم پدرم مهم‌ترین حامی‌ام بود. به برادرهای‌ام گفته بود اگر نازک‌تر از گل به من بگویند با او طرف هستند. غیرت یعنی این. یعنی پدری که تمام قد پشت خانواده‌اش می‌‌ایستند و می‌گوید «گور پدر حرف مردم»

پدر باید به گونه‌ای رفتار کند که وقتی دختر یا همسر از همه جا برید و تنها میان دنیا ماند، به سمت او بیاید و آغوشش را امن‌ترین جای دنیا بداند.

بعضی از دخترها از اینکه به خانه برگردند می‌ترسند. می‌ترسند چون می‌دانند دنیایی سیاه در خانه منتظر آنهاست. می‌دانند اگر برگردند قربانی خشم پدر می‌‍شوند و مادرانی که در این میان برای حفظ زندگی سکوت می‌کنند و دم نمی‌زنند.

همه ما مردانی که خبرهای قتل‌های ناموسی قلب‌مان را به درد آورد باید سعی کنیم به جای فرهنگ خشم که غیرت تعریف شده است، فرهنگ گفت‌وگو با فرزندان خود را جایگزین کنیم.

هر روز با خود تمرین کنیم که بتوانیم با فرزندهای خود حرف بزنیم. اجازه بدهیم آنها مشکلات خود را به ما بگویند. اجازه ندهیم آنها به جای مشورت با ما به سراغ هم‌سالان خود بروند و با آنها مشورت کنند و دوستان‌شان هم به خاطر کم تجربگی مسیر غلط را در برابر آنها قرار دهند.

پدر غیرتمند کسی است که در برابر حرف مردم بایستد و زندگی خودش، زنش و بچه‌های‌اش را حفظ کند و دوباره از نو بسازد.

پدر غیرتمند کسی است که دخترش می‌تواند راحت با او حرف بزند و از مشکلات‌اش بگوید.

پدر غیرتمند کسی است که به زن‌اش اجازه می‌دهد زندگی کند و او را چون زن است محدود نمی‌کند.

غیرت مساوی با خشونت نیست. لطفا جهل را غیرت تعریف نکینم. همسری که سر زن‌اش را کنار رودخانه می‌برد، پدری که با داس دخترش را به قتل می‌رساند و یا پدری که به خاطر دیر آمدن دخترش او را به کام مرگ می‌کشاند را غیرت‌مند ننامیم. نگوییم مرد است و غیرت‌اش!

به خدا که نام این رفتار غیرت نیست. اشتباه فهمیده‌ایم. اشتباه به ما منتقل  کرده‌اند. برخی مردها به خاطر غیرت آبروی دیگر مردها را هم می‌برند.

دست‌هایی که به خون آلوده می‌شوند، دست‌های یک مردم غیرتی نیست. دست‌های مرد غیرت‌مند برای در آغوش کشیدن دختر و همسرش و در حمایت از آنها باز می‌شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15893