کد خبر: 15733 ، سرويس: اخبار استان فارس
تاريخ انتشار: 21 خرداد 1399 - 11:36
بیم و امیدهای روشن‌شدن چراغ سینماها در شیراز

نوای جنوب:خاموش‌ماندن چراغ سینماها برای حدود چهار ماه، از دست رفتن فرصت اکران نوروزی و فروش گیشه در این زمان طلایی، تمام معادلات امیدوارانه را برای سینما در شروع سال ۹۹ برهم زد؛ اما خبر بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت از ابتدای تیرماه این سال بارقه‌هایی از امید در دل دست‌اندرکاران این حوزه روشن کرد.

نوای جنوب:خاموش‌ماندن چراغ سینماها برای حدود چهار ماه، از دست رفتن فرصت اکران نوروزی و فروش گیشه در این زمان طلایی، تمام معادلات امیدوارانه را برای سینما در شروع سال ۹۹ برهم زد؛ اما خبر بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت از ابتدای تیرماه این سال بارقه‌هایی از امید در دل دست‌اندرکاران این حوزه روشن کرد.

امید به گشایش مجدد سالن‌ها با بیم‌هایی نیز همراه است. اول از همه ضریب اشغال ۵۰درصدی آن‌هاست که خودبه‌خود از تعداد مخاطبان می‌کاهد و دیگر اینکه کرونا همچنان در حال و تاخت‌وتاز است و باید برای رفت‌وآمد مردم به سالن‌ها تدابیر بهداشتی خاصی اندیشیده شود که آن هم با قانون‌مداری شهروندان و رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی در همکاری با سالن‌داران میسر خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توییتی اصل را در بازگشایی سالن‌ها، سلامت عنوان و تاکید کرد که مسوولان اجرایی موظف به اجرای ضوابط بهداشتی هستند.

در استان فارس ۲۲ سالن سینما فعالیت می‌کنند که براساس برآوردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان خسارت‌های وارده به این سالن‌ها تنها در دوماهه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ معادل ۷میلیارد ریال بوده است.

اداره کل ارشاد طرح‌های نظارتی سرزده و نامحسوس را پیش می‌گیرد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به دستورالعمل وزارت ارشاد، عنوان کرد:در آخرین بند این دستورالعمل، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به نظارت دقیق بر رعایت اصول عنوان شده‌اند که قاعدتا شامل رعایت ظرفیت بلیت‌فروشی و ضدعفونی سالن‌هاست.

بهروز مرامی عنوان کرد: این اداره کل در نظر دارد با نظارت‌های غیرمحسوس، سرزده و پیش‌بینی‌نشده و نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روند فعالیت‌ سالن‌های سینما و تئاتر و کنسرت را بررسی کند.

او گفت:اصل قراردادن سلامت در گرو خواست و اراده جمعی مخاطب و سینماداران است،افزون بر اینکه سینماداران ملزم به رعایت اصول و قوانین بهداشتی هستند، مخاطبان نیز باید با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نهایت همکاری را با مجموعه‌های هنری و فرهنگی داشته باشند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: گرچه رعایت این اصول، فشار مالی و روانی بسیاری را به فعالان این عرصه وارد می‌کند، نمی‌توان از آسیب‌های اقتصادی ناشی از تعطیلی سالن‌ها نیز غافل بود به‌هر روی کرونا ظاهراً به این زودی تمام نخواهد شد و باید بتوانیم با آن زندگی کنیم.

مرامی همچنین پیش‌بینی‌کرد: قطعاً بازگشت مخاطبان به سالن‌های هنری به محض بازگشایی روی نخواهد داد و مدت‌زمانی برای جلب اعتماد آن‌ها به طول خواهد انجامید.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس: زیرساخت‌های ایجاد سینماماشین برای شیرازی‌ها درحال فراهم شدن است 

سینما ماشین و شرایط راه اندازی آن

وی با اشاره به اجرای طرح‌هایی همچون سینماماشین و اکران آنلاین که در شیوع کرونا اجرایی شدند، گفت: هم‌اکنون مجموعه فرهنگی، هنری و سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز در صدد ایجاد امکانی برای اجرای طرح سینماماشین در شیراز است؛ البته این طرح در تهران از آن رو به‌سرعت عملیاتی شد که زیرساخت‌هایش از پیش فراهم شده بود؛ اما با طی مراحل و کسب مجوزهای لازم به زودی شاهد اکران فیلم‌ در خودرو نیز خواهیم بود.

تئاتری‌ها مایل به اجرای آنلاین نیستند

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین در خصوص میزان استقبال خانواده نمایش فارس و شیراز از بازگشایی سالن‌ها گفت: پیشنهاد اجرای آنلاین را از طریق طراحی سامانه اختصاصی همراه با فروش بلیت به هنرمندان حوزه نمایش ارائه کردیم؛ اما بیشتر کارگردانان نگران کپی شدن اثرشان بودند و همچنین به بی‌تمایلی مخاطبان تئاتر به اجرای مجازی نیز اشاره شد.

مرامی ادامه داد: با این حال، با اعلام خبر بازگشایی سالن‌ها تاکنون هیچ گروهی متقاضی اجرای صحنه نبوده است، هرچند اولویت را به گروه‌هایی می‌دهیم که در وسط اجرا با تعطیلی سالن‌ها مواجه شدند و گروه‌هایی که در زمان تعطیلی در صف اجرا بودند.

دو کنسرت فضای باز در شیراز، در انتظار مجوز

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین گفت: تقاضای برگزاری دو کنسرت در فضای باز به این اداره کل داده شده که درصورت کسب مجوزهای لازم و تدارک مکانی مناسب برای اجرای کنسرت در فضای باز با این طرح موافقت خواهد شد.

در سوی دیگر بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت، مجموعه‌داران بخش خصوصی قرار دارند که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر به رونق این حوزه کمکی شایان توجه کردند و هم‌اکنون طرح آغاز فعالیت‌ها از ابتدای تیرماه با استقبال آن‌ها مواجه شده است.

مدیر مجموعه فرهنگی، هنری و سینمایی هنرشهر آفتاب در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که این مجموعه همزمان با آغاز کار مجدد سالن‌های هنری از ابتدای تیرماه بازگشایی خواهد شد.

محسن خباز افزود: مجموعه‌های هنری موظف‌اند براساس پروتکل‌ها و الزامات سازمان سینمایی شرایط بهداشتی حضور مخاطبان را در سالن‌های سینما فراهم آورند و ما نیز امیدواریم بتوانیم با رعایت قوانین به‌سرعت میزبان مخاطبان باشیم.

وی درخصوص درنظر گرفتن تمهیدات بهداشتی ویژه عنوان گفت: ویژه‌تر از آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان سینمایی اعلام کند وجود ندارد. به هر روی، الگویی کلی در دنیا برای بازگشایی سینماها مطرح است. ایران نیز همزمان با بازگشایی دیگر مشاغل و تقریباً همزمان با کشورهای اروپایی و آمریکا سالن‌های سینما را بازگشایی می کند و مقرراتی سخت‌گیرانه را نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده است.  

خباز ابراز داشت: گرچه مخاطبان نیز موظف‌اند با رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی به دست‌اندرکاران این حوزه یاری رسانند؛ آنچه مسلم است این که شرایط ضدعفونی و گندزدایی مجموعه‌های سرپوشیده در جهان مشخص است و همه کشورها به آن اهتمام می‌ورزند.

بازگشایی سینماها در کرونا، تجربه‌ای نو در وضعیتی پیش‌بینی‌ناپذیر

این فعال فرهنگی و هنری تجربه سینمارفتن با رعایت ضوابط خاص بهداشتی را بسیار تازه توصیف کرد و گفت: چون این رخداد برای نخستین بار روی می‌دهد هنوز نمی‌توان به‌طور قطع مطمئن بود چه میزان رضایت‌مندی از آن حاصل می‌شود؛ به هر حال باید آرام‌آرام گام برداریم و از مخاطبان به‌صورت مداوم نظرسنجی کنیم.

مجموعه‌های هنری موظف‌اند براساس پروتکل‌ها و الزامات سازمان سینمایی شرایط بهداشتی حضور مخاطبان را در سالن‌های سینما فراهم آورند

وی همچنین درباره ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی سینماماشین در شیراز گفت: این طرح، ممکن است بعد از بازگشایی سینماها نیز مورد توجه مخاطبان علاقه‌مند به سینما باشد؛ از همین روی در حال پیگیری هستیم که محوطه‌ای با مساحت۴هزار متر را در ضلع شمالی مجموعه خلیج فارس به این امر اختصاص دهیم.

خباز همچنین درخصوص احتمال افزایش بهای بلیت سینما گفت: مصوبه افزایش قیمت بلیت در اسفندماه 98 اعلام شد؛ اما با تعطیلی سینماها به مرحله اجرا نرسید؛ هم‌اکنون باید دید آیا سازمان سینمایی برای بازگشایی مجدد سینماها درباره افزایش قیمت بلیت سخنی خواهد گفت یا خیر.

چراغ سینماهای حوزه هنری نیز روشن می‌شود

مدیر امور سینمایی حوزه هنری فارس که هم‌اکنون با ۵ سالن سینما در شیراز فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام استقبال از آغاز به کار مجدد سینماها از ابتدای تیرماه عنوان کرد: صددرصد با رعایت تمام پروتکل‌های اعلامی چراغ سینماها را روشن خواهیم کرد.

رسول شهابیان درباره میزان ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا گفت: تعداد بسیاری همکار  در مجموعه‌های سینمایی تحت نظارت حوزه هنری فعالیت می‌کنند که در این مدت حقوق هیچ‌یک از آن‌ها قطع نشد؛ آن هم در شرایطی که سینماها درآمدی نداشتند.

وی افزود: از سوی دیگر با از دست دادن اکران نوروزی، بهترین فرصت برای کسب درآمد را در دوماهه نخست بهار از دست دادیم.

به گفته شهابیان درصورت بازگشایی سینماها، آن‌ها دوباره به آسانی به چرخه درآمدزایی وارد نخواهند شد و اعتماد مردم به این مجموعه‌ها به آسانی حاصل نمی‌شود.

با اعلام شیوع کرونا سالن های سینما، تئاتر، کنسرت و آموزشگاه‌های هنری از سوم اسفندماه ۱۳۹۸ تعطیل شدند و قرار است پس از چهار ماه تعطیلی با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدای تیرماه بازگشایی شوند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15733