نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 13 خرداد 1399 - 12:08

نوای جنوب:جلسه علنی شورای شهر بوشهر به مناقشه اعضا و معاون شهردار درباره حادثه اخیر سقوط آلاچیق در پارک سیادت با سه مجروح منجر شد.

نوای جنوب: جلسه علنی شورای شهر بوشهر به مناقشه اعضا و معاون شهردار درباره حادثه اخیر سقوط آلاچیق در پارک سیادت با سه مجروح منجر شد.

پس از پایان بخش نخست جلسه که به ملاقات مردمی اختصاص داشت، رییس شورای شهر بوشهر با اشاره به حادثه هفته گذشته و سقوط آلاچیق اظهار داشت: در 10 دی ماه 96 و ابتدای کار شورای پنجم، طی نامه ای به قاسمی سرپرست وقت شهرداری گزارش بازدید از تجهیزات پارک شورا تا باسیدون جهت رفع مشکلات ارسال شد که یکی از بخش های آن بررسی وضعیت اسکلت فلزی آلاچیق ها از نظر پوسیدگی و بازسازی آنها بود.

ابوذر دهدار با اشاره به پیگیری صورت گرفته درباره خادثه اخیر اظهار داشت: این آلاچیق ها در سال 94 توسط معاونت خدمات شهری شهرداری بدون هیچ قرارداد مالی و جزییات فنی خریداری شده و تنها صورتجلسه تحویل دارد که جای سوال دارد.

وی با بیان اینکه هرچند درباره اتفاق اخیر خود را مسئول می دانیم و باید از اتفاقات مشابه پیشگیری کنیم، ادامه داد: ولی در شورای پنجم در زمینه فرسودگی آلاچیق ها نامه نگاری شده، ولی در شهرداری ترتیب اثر داده نشده است.

بجای مقصریابی، از تکرار حوادث مشابه جلوگیری شود

در ادامه، عبدالخالق برزگرزاده عضو شورا خطاب به دهدار بیان کرد: ظاهرا دنبال مکاتبه ای از گذشته بوده ایم که از خودمان رفع مسئولیت کنیم، اما بجای یک نامه و نظارت مقطعی، نیاز به پیگیری مستمر برای حل مشکل بوده است. امکان دارد الان هم شهرداری نامه ای ارائه کند که وقتی شورا در سال 96 آن نامه را نوشته، بررسی آنها نشان داده که مشکلی نداشته است. در حالی که کمیسیون های شورا باید قوی تر عمل کرده و این موارد را بصورت مستمر پیگیری می کرد.

وی ادامه داد: مثلا در پروژه روزگذر تقاطع میدان آزادی، در حالی دو سال به بهره برداری رسیده که هنوز تابلوی راهنمای مناسبی برای رانندگان ندارد و حادثه آفرین است، حالا اگر قرار باشد حادثه ای رخ دهد و ما در شورا بگوییم که فلان سال نامه ای زده ایم صرفا برای تبرئه خودمان است.

شهرداری به تذکرات شورا بی توجه است

در همین حال، طاهره شمشیری دیگر عضو شورا با بیان اینکه ما میراث دار مشکلات زیادی بوده ایم اظهار داشت: من خود را درباره اتفاقات تبرئه می کنم، چون نامه های بسیاری درباره همین آلاچیق ها به شهرداری ارسال کرده ام ولی توجهی نمی شود. حتی درباره اشکال در چراغ های راهنمایی شهر، وقتی سوال می کنیم، شهردار وقت می گوید چرا سوال می کنید.

در ادامه برزگرزاده هم گفت وقتی شهرداری به تذکرات شورا توجهی نمی کند، جمع کنیم تا بیشتر از این خرج تراشی نکنیم.

در ادامه دهدار رییس شورا گفت: گر قرار بر جمع کردن باشد، شهرداری که عامل اجرایی است باید جمع کند، وگرنه ما که صرفا وظیفه نظارتی داریم. در همین خصوص هم تغییراتی در کارشناسان یا معاونان شهرداری صورت گرفنه یا در این واخر استیضاح شهردار بخاطر همین بی توجهی ها بوده است.

وی افزود: توضیح بنده درباره نامه سال 96 هم در راستای پاسخگویی به افکار عمومی بوده و اینکه از نظر نظارتی، پیگیری شده، اما شهرداری توجه نکرده که بحث جدایی است. درخصوص آلاچیق ها هم شهردار وقت و معاون اجرایی درباره نحوه خرید آن مقصرند و سرپرست وقت شهرداری پیرامون نامه شورا باید پاسخگو باشند.

دهدار از همکارانش خواست تا اپوزیسیون شورا نشوند و به گفته وی، با حرفهایی که خوشایند جامعه است، بنزین روی آتش عصانیت مردم نریزند.

بزرگترین تخلف شهرداری بوشهر را در شورا بایکوت کرده اند

اکبر توسلی عضو شورا نیز با بیان اینکه از شورای دانا، شهرداری توانمند روی کار می آید و خیلی از اشکالات، محصول ناتوانی ما در شوراست، تصریح کرد: سه هفته از نامه من درباره اعلام بدهی شهرداری می گذرد، ولی در شورا بایکوت شده، یا بزرگترین تخلف در تاریخ شهرداری بابت تعهد 11 میلیاردی که در راستگرد میدان غدیر رخ داده و پیمانکار شاکی شهرداری شده و ما هم خاکریزی در ورودی شهر ایجاد کرده ایم، اما سه ماه از سوال بنده می گدرد و شهرداری هنوز پاسخ نداده است.

وی همچنین از پرداخت نشدن سه ماه بیمه تامین اجتماعی نیروهای آتش نشانی شهرداری، درست نشدن ساعت های میادین یا رها شدن صندلی های پیاده روها با وجود خرابی و سرقت انتقاد کرد و گفت: مشخص نیست معاون خدمات شهری و شهرداری چه می کند که این موارد پیگیری نمی شود؟

دهدار: رفتار توسلی متناقض است

در ادامه، رییس شورای شهر با بیان اینکه ایراد توسلی درباره راستگرد خیابان امام علی جزو سوالات استیضاح شهردار سابق بود و اتفاقا وی از پاسخ شهردار قانع نشد، ادامه داد: برایم سوال است که چرا با وجود قانع نشدن، در زمان استیضاح رای مثبت به شهردار دادید؟ قرار نیست برای اهداف انتخاباتی، حرف های بزنیم که خوشایند جامعه باشد و از طرفی رفتارمان متناقض شود که صحن شورا و مردم را سردرگم کنیم.

در مقابل توسلی گفت: رای مخالف من با استیضاح امیری، در راستای مصلحت شهرداری و نیاز به ثبات مدیریت در شرایط کرونایی بود، ولی تخلفات باید پیگیری شود و رییس شورا موظف به ابلاغ تذکرات و نامه های اعضا به شهرداری است. نه اینکه نامه سوال عضو شورا را با گذشت یک هفته، هنوز نگه داشته اید.

در مقابل دهدار گفت: من موظف به ابلاغ هر نامه ای نیستم. شما قوانین را مطالعه کنید. توسلی هم دهدار را به بی اطلاعی متهم کرد.

در ادامه، توسلی از عدم انتشار عمومی گزارش هزینه- درآمد شهرداری طی سه سال گذشته توسط شورا انتقاد کرد که دهدار بیان کرد شما اشتباه می کنید.

توسلی هم پرسید این گزارش در کدام نشریه منتشر شده؟ دهدار هم از وی خواست که نشریات را مطالعه کند تا متوجه شود کجا منتشر شده است!

توسلی در پایان خطاب به رییس شورا گفت: با مردم شفاف باشید، دهدار هم به کنایه گفت: چشم، شما را الگوی شفافیت خود قرار می دهیم.

در ادامه توسلی خواستار ادامه نطق شد که رییس شورا گفت وقت شما به پایان رسیده و درست نیست با شلوغ کاری و بی نظمی، صحبت کنید.

اعلام استعفای معاون شهردار در جلسه شورا

در همین حال، معاون خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه شخصا خود را در حادثه آلاچیق مقصر می دانم، گفت: با حضور در بیمارستان، از خانواده مجروح دلجویی شد و باید شهرداری در زمینه هزینه های درمانی آنها مساعدت کند.

وی در ادامه به انتقاد از توسلی عضو شورا پرداخت و گفت: بی اختیارترین و کم پول ترین معاونت شهرداری هستیم، حال آنکه وقتی پول نباشد کار اجرایی زمین می ماند. حتی برای کوچکترین موارد 30 بار باید نامه نگاری با بخش مالی کرد، آن هم معاونتی که امروز یک نفر است، فردا فرد دیگری سرپرست می شود. عملا دست مان بسته است و در همین راستا طی فروردین ماه درخواست استعفا را به شهردار ارائه کردم، ولی نپذیرفتند، چون می دانند مشکلات از معاونت اجرایی نیست.

عالی پور حطاب به توسلی ادامه داد: شما 9 ماه سابقه معاونت خدمات شهری دارید، آیا درست است از سرنوشت پروژه خط دوچرخه و هزینه ای که دوره شما اجرا شد سخن بگوییم؟ آیا عزل و نصب در شهرداری وظیفه شورا است که از زمان حضور بنده پیگیر تعییر من بودید؟ الان هم می گویم اگر مشکل شهرداری با رفتن من حل می شود، با درخواست استعفایم موافقت شود.

وی در پایان خواستار آن شد که شورای شهر به تحقیق و تفحص از معاونت خدمات شهری بپردازد تا دلایل ناکارآمدی ها مشخص شود.

عالی پور همچنین درباره پرداخت نشدن بیمه نیروهای آتش نشانی اظهار داشت: وقتی این مشکل را پیگیری می کنیم و می گویند پول نیست، آیا می توانم پول شوم؟!

نهایتا دهدار رییس شورا پایان جلسه را اعلام کرد.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار