کد خبر: 15428 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 07 خرداد 1399 - 12:48
عبدالحمید عبائی حسنی
آقای روحانی، آیا حضرت‌عالی تاکنون اشک‌های سرازیر شده یک بازنشسته تأمین اجتماعی را مشاهده کرده‌اید+متن نامه

نوای جنوب:رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستان و بازرس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور، در نامه‌ای به رئیس جمهور، به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۹۹ اعتراض کرد.

نوای جنوب:
اعتراض به میزان مدنظر برای افزایش مستمری‌ها/ وضعیت معیشتی بازنشستگان تأمین اجتماعی بسیار نگران‌کننده است

 

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستان و بازرس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور، در نامه‌ای به رئیس جمهور، به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۹۹ اعتراض کرد.

 

به گزارش ایلنا؛  متن نامه «عبدالحمید عبائی حسنی»، به حسن روحانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

موضوع: اعتراض به میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۹۹ بر اساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و تأخیر در اعلام و اعمال آن.

با سلام و عرض تبریک به مناسبت حلول عید سعید فطر و آرزوی توفیق خدمتگزاری جنابعالی به ملت شریف ایران

احتراماً به استحضار حضرت‌عالی می‌رساند تعداد ۲۱۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی در استان خوزستان سکونت دارند. این قشر بازنشسته نقش تعیین‌کننده‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس با کار و تلاش خستگی‌ناپذیر و ایثارگری در سنگر کار و تولید و سازندگی کشور و استان خوزستان ایفا نموده‌اند و جمع کثیری از آن‌ها در دفاع از میهن اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل گشتند. امروز نیز این پیشکسوتان و جوانان دیروز پایبند به‌نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند و در صحنه‌های انقلاب حضوری فعال دارند.

از این قشر آسیب‌پذیر بیش از ۶۵ درصد حداقل بگیرند که میزان مستمری دریافتی آن‌ها از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان است. وضعیت معیشتی این بخش از مستمری‌بگیران بسیار نگران‌کننده و مشقت‌بار است. این حداقل بگیران اکثراً دارای عایله، دانش‌آموز، دانشجو، و اجاره‌نشین هستند و در سخت‌ترین شرایط، زندگی را سپری می‌کنند و صرفاً برای حفظ آبرو با عرق شرم بر پیشانی خود و بغض همیشگی در گلو در مقابل زن و بچه خود زندگی را اداره می‌کنند، اما شرایط موجود اقتصادی و سطح پایین مستمری دریافتی، سفره آن‌ها را روزبه‌روز کوچک‌تر نموده است و صورت خود را در مقابل ناملایمات و فشارهای مضاعف زندگی روحی، روانی با سیلی سرخ نگه داشتند و دیگر رمقی برای تحمل فشار بار سنگین مسئولیت اداره خانواده را ندارند.

جناب آقای رئیس جمهور! آیا حضرت‌عالی تاکنون اشک‌های سرازیر شده یک بازنشسته تأمین اجتماعی را مشاهده کرده‌اید که برای نداشتن خرجی منزل، خوردوخوراک و هزینه‌های درمان خود و یا برای یک وام دو یا سه میلیون تومانی به التماس بیفتد و حاضر باشد دست شما را ببوسد؟

محض اطلاع حضرت‌عالی در ۲۲ کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خوزستان که قطب انباشت سرمایه کشور است و کشور را از لحاظ تأمین منابع مالی اداره می‌کنند، روزانه شاهد این صحنه‌های فلاکت‌بار و دردآور هستیم و هزاران نفر از این افراد به ما مراجعه می‌کنند و به دلیل کمبود منابع و خدمات نمی‌توانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم.

جناب آقای رئیس جمهور! قوانین حمایتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی ازجمله قانون الزام، طرح همسان‌سازی، حق بدی آب‌وهوا برای استان‌های آلاینده و حق جنگی برای استان‌های درگیر با جنگ تحمیلی مثل استان خوزستان برای بازنشستگان تأمین اجتماعی به یک رویا و آرزوی دست‌نیافتنی مبدل شده است.

اجرای قوانین حمایتی، عمل به تعهدات و تصویب قوانین مربوطه در قالب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در قالب یک شعار باقی ماند و به احتمال زیاد ما بازنشستگان تأمین اجتماعی، تحقق این قوانین و وعده‌های حمایتی و آرزوی اجرای آن‌ها را به گور خواهیم برد.

جناب آقای رئیس‌جمهور! تا کی ما باید شاهد بی‌عدالتی و تبعیض ناروا بین صندوق بازنشستگی کشوری که مورد حمایت نهادهای تحت امر جنابعالی یعنی سازمان برنامه‌وبودجه و شخص جناب آقای دکتر نوبخت است با بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی باشیم که نتیجه این تبعیض اجرای طرح همسان‌سازی و اعمال افزایش حقوق حداکثری و پرداخت به‌موقع آن در فروردین سال جاری برای بازنشستگان خدمات کشوری بوده، اما باکمال تأسف باگذشت بیش از دو ماه، نه طرح همسان‌سازی و نه افزایش حقوق سال ۹۹ برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اعمال و اجرایی نگردیده و سر آن‌ها بی‌کلاه ماند!!؟

آیا سایه شوم ویروس کرونا فقط بر سر بازنشستگان مظلوم سازمان تأمین اجتماعی افکنده شده و باعث کسری بودجه و ورشکستگی دولت و سازمان تأمین اجتماعی، این قشر آسیب‌پذیر هستند؟!

جناب آقای رئیس جمهور! همان‌گونه که استحضار دارید، بر اساس ماده ۹۶ سازمان تأمین اجتماعی این سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر سالی یک‌بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و تورم به تصویب هیئت‌وزیران به همان نسبت افزایش دهد. با عنایت به ماده فوق‌الذکر میزان دریافتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران حداقل بگیر و سایر سطوح، تحت هیچ شرایطی با شرایط موجود هزینه‌های زندگی و تورم بالای ۴۲ درصد همخوانی ندارد و به‌هیچ‌عنوان پاسخگوی نیازهای معیشتی بیشمار آن‌ها نیست.

در پایان به استحضار ریاست محترم جمهور و رئیس هیئت‌وزیران می‌رساند کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستان با ۲۱۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل جامعه کارگری استان خوزستان ضمن اعتراض به تأخیر در اعلام افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۹۹ و تبعیض دولت بین بازنشستگان کشوری و سازمان تأمین اجتماعی خواهان تصویب افزایش حقوق حداکثری بر اساس ماده ۹۶ سازمان تأمین اجتماعی توسط هیئت محترم وزیران هستیم و اعتقاد داریم سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بین النسلی است و سرمایه آن حق‌الناس بوده و متعلق به صاحبان اصلی آن یعنی جامعه بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی کشور است و هرگونه دست‌درازی به آن، دارای اشکال شرعی و جرم محسوب می‌گردد و دود بی‌تدبیری مسئولان دولتی، سازمان تأمین اجتماعی و عدم پرداخت بدهی دولت به این سازمان و  کسری بودجه آن نباید به چشم قشر آسیب‌پذیر بازنشسته برود و تاوان این بی‌تدبیری‌ها را بدهند.

توفیق روزافزون حضرت‌عالی و هیئت محترم دولت را در خدمت به محرومین و مستضعفین از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم.

 

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15428