کد خبر: 15226 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 31 ارديبهشت 1399 - 00:35
10 درصد مردم استان بوشهر مبتلا به کرونا هستند،پاییز سختی در پیش داریم+جزئیات

نوای جنوب:کشمیری با اشاره به ابتلای 543 نفر به کووید 19 بر اساس نتایج مثبت آزمایش ها در استان بوشهر، افزود: از این تعداد اغلب افراد بهبود یافته و تنها 12 نفر از آن ها فوت کرده اند.





 

نوای جنوب:سعید کشمیری روز سه شنبه در ویدئو کنفرانس با خبرنگاران استان بوشهر، با بیان اینکه نزدیک به هفت هزار نفر به علت بیماری حاد تنفسی به بیمارستان های استان مراجعه کرده اند، اظهار کرد: این افراد ممکن است مبتلا به سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا، سل، آسم و یا آلرژی باشند و لزوما افرادی که با علامت تنگی نفس، سرفه، عطسه و تب مراجعه می کنند، مبتلا به کرونا نیستند.
کشمیری با اشاره به ابتلای 543 نفر به کووید 19 بر اساس نتایج مثبت آزمایش ها در استان بوشهر، افزود: از این تعداد اغلب افراد بهبود یافته و تنها 12 نفر از آن ها فوت کرده اند. وی در خصوص بازگشایی مدارس و فعالیت کسب و کارها تصریح کرد: تخصص ما در حوزه سلامت است و فعالیت های اقتصادی و سایر فعالیت های اجتماعی، متولیان خود را دارد. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی باید با این بیماری مواجه باشیم و با آن زندگی کنیم باید به شیوه ای با آن کنار بیاییم. از دیدگاه حوزه سلامت بهتر است که همه در خانه بمانند و قرنطینه خانگی را رعایت کنند اما جامعه تا چه اندازه توان و تاب آوری داشته باشد و این موضوع تا چه اندازه امکان پذیر باشد در تخصص ما نیست.
کشمیری تاکید کرد: دانش آموزان حتما باید با ماسک و دستکش به مدرسه وارد شوند، امکان ضدعفونی وجود داشته باشد و شرکت در کلاس ها جهت رفع اشکال درسی باشد.
وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد استانی کرونا و تصویب مجدد خودداری از برگزاری جلسات غیرضروری، گفت: باید از برگزاری جلسات غیر ضروری مثل افتتاحیه، تودیع، معارفه، جلساتی که در واقع با یک بخشنامه قابل حل هست خودداری شود و یا تا آن جایی که امکانش هست به صورت ویدئو کنفرانس صورت بگیرد و هیچ استثنایی وجود ندارد و ادارات کل الگوی باقی ادارات هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: از آمار 79 نفره روز دوشنبه 29 اردیبهشت، یک فرد مبتلا یک مهمانی خانوادگی گرفته بود و 11 نفر مبتلا شدند، یا فردی که با خانواده برای شرکت در مراسم عزاداری به خوزستان رفته بودند و مبتلا شده بود، همچنین یک پدر و مادر و کودک در مراسمی که ضروری نبود شرکت کرده و مبتلا شده بودند همچنین مجبور شدیم تمام کارکنان اداره ای که آن فرد در آن کار می کرد را مورد آزمایش قرار دهیم.
وی گفت: اگر به شرایطی برسیم که تعداد مبتلایان به کووید 19 از یک مرز مشخص در استان بیشتر شود یعنی در کنترل آن شکست خورده ایم و باید به شرایط قبل برگردیم و در بازگشایی ها و رفت و آمد ها تجدید نظر کنیم، در حال حاضر  سیاست کشور این است که به تدریج این کارها را جلو ببریم و هر جا احساس کردیم که زیاد جلو رفتیم برگردیم یک قدم عقب تر و با رعایت بیشتری بیماری را کنترل کنیم.
کشمیری با تاکید بر اینکه کشف واکسن و داروی مخصوص این بیماری، حذف بیمار از جامعه، استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله اجتماعی، چهار مولفه شکست کووید 19 است، ادامه داد: در حال حاضر واکسن این بیماری کشف نشده است، پس می‌توان با استفاده از سه مولفه دیگر، یعنی ایزوله کردن بیمار و تجهیز مراکز درمانی، رعایت فاصله اجتماعی در محل کار، محل زندگی، خیابان و بازار و استفاده از ماسک و دستکش در کنترل آن تلاش کنیم. وی با اشاره به راه اندازی 17 مرکز بیماریابی در استان، اظهار کرد: یک سری مقاومت های اجتماعی برای راه اندازی مراکز بیماریابی صورت گرفت که با مداخلات استاندار و مسئولین انجام شد. و با توجه به اینکه تاکنون بیش از چهار هزار تست در استان انجام شده و نیمی از آن ها در بیمارستان و نیمی در مراکز نمونه برداری اتفاق افتاده است بنا داریم که یک مرکز دیگر هم از طرف دانشگاه به عنوان آزمایشگاه راه اندازی کنیم که تعداد نمونه برداری ها را بیشتر کنیم و همچنین یک مرکز آزمایشگاهی در خصوص کووید 19 از طرف سازمان پارس جنوبی در جنوب استان در حال راه اندازی است که در این صورت امکان انجام آزمایش های بیشتر در روز را برای استان بوشهر فراهم می کند.
کشمیری تاکید کرد: هر چه تعداد تست را بالاتر ببریم و افراد ناقل را پیدا کنیم می توانیم هر چه سریعتر با ایزوله کردن افراد ناقل به نقطه ای برسیم که میزان بروز بیماری را به صفر برسانیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: تنها راه برای اینکه در جامعه ای بروز بیماری کرونا وجود نداشته باشد بالا بردن تعداد تست است که در استان ما این اتفاق دارد می افتد و با پیدا کردن هر خانواده یا سازمانی که با افراد مبتلا در تماس بوده اند از آن ها تست می گیریم و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش آن ها را ایزوله می کنیم. بعضی از بیماران علامت خاصی ندارن که در خانه قرنطینه می شوند.کشمیری در خصوص نگرانی هایی که بابت قرنطینه خانگی بیماران وجود دارد گفت: در بعضی موارد انتقادهایی می شود که چرا بیماران در مراکز نگهداری و نقاهتگاه ها، نگهداری نمی شوند، افرادی که علائم کمتری دارند در خانه نگهداری می شوند و این کار باعث بالا رفتن روحیه بیمار و خانواده می شود، همچنین در خانه تغذیه بهتری برای بیمار وجود دارد. اتاق ایزوله، پنجره باز، استفاده از ماسک برای افراد خانواده، کم کردن تعداد افراد خانواده در آن مدت، امکانات و شرایط خوبی است که در خانه امکان انجام آن ها وجود دارد همچنین آموزش های لازم به خانواده داده می شود و پرسنل بهداشت به آن بیمار سرکشی خواهند کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم از بیماران در نقاهتگاه ها مراقبت کنیم، امکان فراهم کردن فضای مناسب وجود ندارد و در شرایطی که در نهایت می توان با تجهیز چند تخت و صندلی در یک سالن نقاهتگاه ها را ایجاد کرد، امکان ابتلای همراهان و پرستاران در این فضا بیشتر می شود. این نقاهتگاه ها در عسلویه وجود دارند که اگر فرد بیماری با علائم کم وجود داشته باشد و از خانواده دور باشد در نقاهتگاه نگهداری شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به خبرنگار اتحاد خبر مبنی بر علت آمار بالای دو شهرستان بوشهر و دشتستان در استان، بیان کرد: یکی از دلایل جمعیت بالای این دو شهرستان نسبت به سایر شهرستان های استان است که به تبع آن تردد و ازدحام بیشتری را بخصوص در بازارها منجر می شود.
کشمیری افزود: ده روز پیش یک سری مراسمات عزاداری و خاکسپاری انجام شد و نسبت به انتقاد ما مقاومت نشان داده شد ولی این انتقادات مبنای علمی دارد. نتیجه بی اهمیتی به توصیه های بهداشتی بعد از چند روز در قالب افزایش آمار نشان داده می شود و شوخی بردار نیست. 
وی تصریح کرد: به دلیل وسعت بیشتر، سه مرکز نمونه برداری در دشتستان ایجاد شد و روزانه بیشترین تعداد نمونه برداری در این شهرستان انجام می شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به شایعاتی در خصوص پایین آمدن قدرت بیماری زایی ویروس کرونا، اعلام کرد: هیچ گونه تغییری در قدرت بیماری زایی ویروس ایجاد نشده است و دلیل افزایش نتایج مثبت آزمایش و کاهش مرگ و میر، بیماریابی زود هنگام است. 20 درصد افراد مبتلا، دارای علائم بیماری هستند و به بیمارستان مراجعه می کنند، اما 80 درصد مبتلایان علامتی ندارند و افرادی هستند که با بیماران مبتلا در تماس بوده اند و ما در حال پیدا کردن آن ها هستیم که از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه داروی بیماری کرونا کشف نشده است و برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری از داروی سایر ویروس ها استفاده می شود، ادامه داد: افراد مبتلا بعد از سه هفته اگر بدون علامت باشند یعنی عاری از ویروس هستند حتی در صورتی که یک هفته از بیماری گذشته باشد اما فرد مبتلا علائم خاصی نداشته باشد دو آزمایش خلط و سواب از بیمار گرفته می شود و در صورت جواب منفی، یعنی عاری از ویروس است اما توصیه می شود همچنان از ماسک استفاده کنند و حاشیه امنیت بیشتری ایجاد کنند چون امکان برگشت بیماری بیشتر است.کشمیری با اعلام اینکه در صورت رعایت یک سری شرایط، استفاده از کولر گازی مشکلی در خصوص بیماری کرونا ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: با رعایت شرایطی مثل اینکه پنجره و در اتاقی که کولر گازی در آن روشن می‌شود کاملا بسته نباشد و درجه حرارت کمتر از 24 نباشد، استفاده از کولر گازی مشکلی ایجاد نمی کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به خبرنگار اتحاد خبر در خصوص فشار افکار عمومی در سرزنش و ملامت افراد مبتلا به ویروس کرونا و خانواده های آن ها، گفت: باید به افکار عمومی کمک کنیم، بیماری کرونا یک انگ یا یک مشکل اجتماعی نیست و فقط یک بیماری است. نه ابتلا به آن سرشکستگی دارد و نه مبتلا نشدن فخرفروشی دارد.
کشمیری ادامه داد: این بیماری وارد جامعه شده و خیلی از راز و رمزها، درمان و واکسن، منشأ و سرانجام آن کشف نشده است و در تمام دنیا وجود دارد. به عبارتی «از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود؟ / به کجا می‌روم آخر؟ ننمایی وطنم» کاملا مصداق این بیماری عجیب است.
وی گفت: یک میلیون و 500 هزار نفر در امریکا به این ویروس دچار شده اند، در کشور ما بالای 100 هزار نفر و در استان بوشهر بیش از 500 نفر مبتلا شده اند، یکی از دلایلی که شیوع این بیماری در خوزستان افزایش پیدا کرده این است که مردم برای انجام آزمایش کرونا مراجعه نمی کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: معتقدیم تا پایان سال 1400 بیش از 60 درصد مردم به این بیماری مبتلا خواهند شد. و در حال حاضر اگر از همه مردم تست گرفته شود 10 درصد مردم استان مبتلا هستند. وی با تاکید بر اینکه از حالا واکسن آنفولانزا را 10 برابر بیشتر از آمار افراد مبتلا به این ویروس در سال گذشته، آماده می کنیم، گفت: از حالا به فکر پروتکل های رفتاری در پاییز هستیم که به چه شکل تجمعات و کنار هم بودن را بتوانیم توجیه و تفسیر کنیم زیرا همیشه در هر سال بیماری آنفولانزا را در پاییز داریم و کرونا بیماری ویروسی تنفسی است که وقتی هوا سرد می شود به علت اینکه افراد مجبورند در فاصله کمتری نسبت به همدیگر قرار بگیرند تعداد بیماران بیشتر خواهد شد بنابراین پاییز سختی در پیش خواهیم داشت.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15226