کد خبر: 15219 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 30 ارديبهشت 1399 - 15:12
فرمانده انتظامی استان بوشهر
دستگیری کلاهبردار میلیاردی اینترنتی در دشتستان +جزئیات

نوای جنوب:رمانده انتظامی استان بوشهر از دستگیری یک کلاهبردار اینترنتی که بیش از ۶ میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده است، خبر داد.





نوای جنوب:سردار خلیل واعظی فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: با تلاش و اقدامات ویژه افسران سایبری در پلیس فتا شهرستان دشتستان، شخصی که اقدام به تبلیغ فروش و درج آگهی در سایت دیوار با موضوعاتی مانند فروش کود شیمایی، سموم کشاورزی، برنج و … با قیمت مناسب و مقدار زیاد را می‌کرد شناسایی و دستگیر شد.

او افزود: با مراجعه چند نفر مالباخته به پلیس فتا شهرستان دشتستان در خصوص کلاهبرداری اینترنتی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از افسران جرایم سایبری قرار گرفته و تحقیقات پلیسی و علمی آغاز شد.

رئیس پلیس استان بوشهر، ادامه داد:پس از بررسی‌های فنی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد، متهم پس از جلب نظر مشتری اعلام می‌کرد که در صورت تمایل به خرید و نگهداشت اجناس، باید مبلغی بیعانه را به حسابش واریز کند. با موافقت خریدار، به سرعت متهم شماره کارت یکی از صاحبان فروشگاه‌های مختلف استان را برای خریدار ارسال و با واسط قرار دادن حساب مالک فروشگاه به اندازه مبلغ بیعانه واریزی از فروشگاه خرید می‌کرد.

او بیان کرد: متهم پس از دریافت مبلغ بیعانه دیگر پاسخگوی خریدار نبود و با این شیوه از آنان کلاهبرداری می‌کرد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: متهم از روش‌های پنهان سازی هویت، مشخصات واقعی خود را پنهان کرده بود، اما با روش‌های فنی هویت وی شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر شد.

واعظی افزود: متهم ساکن یکی از شهرستان‌های استان است که حداقل ۱۵ سابقه کیفری قبلی دارد و چندین مرحله به دست پلیس دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شده بود.

او تاکید کرد: پس از بازرسی از محل مخفی شدن متهم، دو دستگاه رایانه ثابت و لپ تاپ و چند دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند و ساده وچندین قطعه سیم کارت که در ارتکاب جرم از آن‌ها استفاده می‌کرد، به همراه دو دستگاه خودرو سواری ۲۰۶ و جک s۵، یک قبضه سلاح شکاری وینچستر و یک قبضه سلاح جنگی و ۳۴ فشنگ کشف شد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر با بیان اینکه متهم تا کنون به مبلغ ۶ میلیارد ریال کلاهبرداری اینترنتی اعتراف کرده است، عنوان کرد: ۲۱ حساب بانکی مربوط به نامبرده و افراد مرتبط با او با هماهنگی مرجع قضائی مسدود شد، که با توجه به مدارک و شواهد موجود و استخراج شماره کارت‌های متعدد از مخفیگاه متهم احتمال افزایش تعداد مالبختگان از سراسر کشور با حجم مالی کلاهبرداری‌های بیشتر وجود دارد.

 واعظی با توصیه به شهروندان برای پیشگیری از متضرر شدن در کلاهبرداری اینترنتی تاکید کرد: در هنگام انجام فعالیت‌های اقتصادی اینترنتی، کاربران از رمز دوم یکبار مصرف یا پویا استفاده کنید. همچنین قبل از رویت و تحویل کالا و اجناس مورد معامله در فضای مجازی، از پرداخت هر وجهی تحت عناوین بیعانه و پیش پرداخت خودداری کنید و از سایت یا فروشگاه اینترنتی خرید کنید که خودتان یا بستگان و دوستان نزدیک به صورت ایمن از آن خرید کرده باشید.

او گفت: به تبلیغات فروش کالا‌ها واجناس یا ارائه خدمات با هزینه پایین به عنوان یک فرصت اقتصادی نگاه نکنید و به این موضوع شک کنید و با مطالعه کامل و توجه به توصیه‌های پلیس فتا که از طریق رسانه‌ها در طول سال به صورت مستمر اعلام می‌شود توجه کنید.

فرمانده انتظامی استان بوشهر تاکید کرد: کاربران هوشیاری لازم را داشته باشند و فقط به علت اینکه فروشنده اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی خود را ارائه کرده، دلیل کافی برای اعتماد ما به فروشنده نیست و ممکن است این اطلاعات ارائه شده متعلق به فروشنده نباشد.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15219