کد خبر: 15218 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 30 ارديبهشت 1399 - 15:10
احمد بارگاهی: بوشهر پایتخت فرهنگی خلیج فارس است

نوای جنوب:این روزها به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و معلّق شدن کلیه فعالیت‌های تجمعی و گروهی، بسیاری از فعالیت‌های هنری و فرهنگی به انزوا کشیده شد. بنابراین با توجه به اهمیت ویژه فرهنگ در این سازمان، تلاش کردیم تا با برگزاری جشنواره‌های ویژه و استفاده از پتانسیل‌های هنری بوشهر، شهروندان عزیز بوشهری بتوانند در ایام قرنطینه از هنر شاعران و هنرمندان بومی بهره‌مند شوند.





نوای جنوب:

گفت‌وگو از غلامرضا ابراهیمی


 *چه‌طور شد که به سراغ "جشنواره استانی شعر" در این ایام ویژه کرونایی رفتید؟*
این روزها به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و معلّق شدن کلیه فعالیت‌های تجمعی و گروهی، بسیاری از فعالیت‌های هنری و فرهنگی به انزوا کشیده شد. بنابراین با توجه به اهمیت ویژه فرهنگ در این سازمان، تلاش کردیم تا با برگزاری جشنواره‌های ویژه و استفاده از پتانسیل‌های هنری بوشهر، شهروندان عزیز بوشهری بتوانند در ایام قرنطینه از هنر شاعران و هنرمندان بومی بهره‌مند شوند.

2️⃣ *و حالا چرا موضوع "خلیج‌فارس" را انتخاب کردید؟*
با توجه به اینکه بوشهر دارای بیشترین مرز آبی با خلیج فارس است، نام بندر و استان بوشهر با این خلیج عجین شده است؛ ضمن اینکه خلیج فارس از دیرباز روزی‌‌‌رسانِ مردم این استان نیز بوده است. متاسفانه در سال جاری، نکوداشت روز و هفته خلیج فارس با دوران شیوع ویروس کرونا همزمان شد و با وجودی که برنامه‌های بسیاری برای این روز تدارک و تعبیه شده بود، عدم امکان برگزاری جشنواره‌ها و مراسمات تجمعی، سبب لغو این برنامه‌ها شد. بنابراین جشنواره استانی شعر با عنوان "خلیج فارس" آغاز به کار کرد.

3️⃣ *عمده‌‌ سوال مخاطبان به این برمی‌گردد که چرا جشنواره، اختصاص به قالب "دوبیتی و رباعی" دارد؟*
اولاً بوشهر در سطح استان و کشور، خاستگاه دوبیتی سرایانی نامی چون فایز و مفتون و باکی و شیدا و... است و همین امر سبب شده چتر گسترده‌ای از دوبیتی، بر سراسر استان گسترده شود.
ثانیاً طی یک تحلیل و کارشناسی، تاکنون رویداد ملی  خلیج‌فارس کمتر در قالب دوبیتی و رباعی (نسبت به غزل و قصیده و مثنوی و نیمایی و آزاد) پژواک و انعکاس داشته است. ثالثاً کوتاه بودن قالب دوبیتی و رباعی، مجال و بستر مناسب‌تر در راستای آفرینش و دریافت آثار و نیز داوری اشعار شاعران هم استانی در کمترین زمان ممکن است.
ان‌شاء‌الله در سال آینده قصد برگزاری این‌جشنواره در سطح ملی، در تمام قالب‌های شعری را داریم.

4️⃣ *اصولاً شعر تا چه اندازه می‌تواند در خلق و شناخت زیبایی‌شناسی پدیده‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی* کمک کند؟
متاسفانه طی سال‌های اخیر برخی از کشورهای همسایه با توطئه و حمایت قدرت‌های جهان و مخارج هنگفت، تلاش می‌کنند تا نام خلیج فارس را مصادره کنند و تغییر دهند. بر همین اساس، یکی از وظایف ما به عنوان سازمانی که داعیه‌دار فرهنگ این استان است، میراث‌داری از هویت ملی یعنی خلیج‌فارس در قالب هنر برای مردمان این دیار است و برای این کار چه هنری بهتر و زیباتر از شعر.
به تعبیر مقام معظم رهبری "شعر یک سرمایه ملی است" که باید از آن در راستای کشف و معرفی سرمایه‌های ملی، معنوی و انسانی بهره‌ ببریم.

5️⃣ *سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با اولویت "فرهنگ وهنر" نامگذاری شده است. با توجه به وسعت دایره فرهنگ و هنر تا چه اندازه این سازمان، اهداف و برنامه‌های خود را بر این موضوع متمرکز کرده‌ است؟*
در بدو ورود بنده به سازمان فرهنگی شهرداری، تماس با هنرمندان و تشکیل جلسات متعدد با انجمن‌های مختلف هنری در دستور کار این سازمان قرار گرفت و تلاش کردیم تا با ایجاد یک ارتباط قوی و صمیمی بین هنرمندان و سازمان فرهنگی، اقدامات بزرگی را برای هنر استان و بندر بوشهر رقم بزنیم. درب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همواره به روی هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری استان، باز است و همیشه برای همکاری با این هنرمندان آماده‌ایم.

6️⃣ *اگر بخواهید استان بوشهر را در یک گفتگوی ویژه خبری در " حوزه ادبیات و هنر" معرفی کنید، چگونه ترسیم می‌فرمایید؟*
بوشهر را شاید در جای جای کشور با نام پایتخت انرژی ایران با معادنی خدادادی از جمله نفت و گاز بشناسند؛ اما همه ایران باید بداند استان بوشهر در حوزه‌های مختلف هنری نظیر شعر، تئاتر، نقاشی، تعزیه ، موسیقی و... حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این سازمان برای نشان‌دادن این پتانسیل‌ها در کنار شاعران و هنرمندان شهر خود قرار گرفته است. امیدواریم بتوانیم استان بوشهر را با زبان هنر، بهتر و باشکوه‌تر از پیش در سطح کشور معرفی کنیم.

7️⃣ *از نظرگاه حضرتعالی سه واژه "شعر ، خلیج‌فارس و بوشهر" چه نسبت و قرابتی با یکدیگر دارند؟*
خلیج‌فارس "شعرِ بلند و موّاج رودکی و فردوسی و خیام و سعدی و حافظ تا فایز و مفتون و آتشی" است که در رگ‌های مردم کهن‌دیار بوشهر جاری است.
"شعر و خلیج فارس و بوشهر" سه همزادِ نجیب‌اند که ریشه در تاریخ و شکوه و غرور ملی دارند. شعر و بوشهر همواره سر بر شانه ی آبی خلیج فارس می‌گذارند و به آرامش می‌رسند. به احترام این سه واژه باید کلاه از سر برداشت و تمام قد ایستاد...

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/15218