نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 15 ارديبهشت 1399 - 16:10

نوای جنوب: کمبود و افزایش قیمت برنج وارداتی در بازار استان بوشهر باعث شده قشر‌های متوسط و ضعیف برای تامین آن با مشکل روبه رو شوند.

نوای جنوب:

  کمبود و افزایش قیمت برنج وارداتی در بازار استان بوشهر باعث شده قشر‌های متوسط و ضعیف برای تامین آن با مشکل روبه رو شوند.

 کمیاب شدن و گرانی سرسام‌آور برنج وارداتی در بوشهر و سرگردانی مردم به دنبال آن در حالی که هزاران تن از این کالا در انبار‌های شرکت غله این استان دپو شده، مصداق عینی و واقعی همان حکایت تشنگان لب دریا در این روزگار کرونایی است.

در دو ماه اخیر به علت شیوع ویروس کرونا در کشور و تصمیم ستاد ملی مقابله با این بیماری مبنی بر خانه نشینی مردم و ضرورت رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و هجوم مردمی که توانایی مالی خرید و انبار برخی کالا‌های اساسی مورد نیاز برای ایام خانه نشینی را داشتند به فروشگاه‌ها از یک طرف و فرارسیدن ماه مبارک رمضان از سوی دیگر باعث کمبود و گرانی سرسام آور برنج و برخی اقلام دیگر در بازار استان بوشهر شد.

کمبود و افزایش قیمت برنج در بازار باعث شد تا قشر‌های متوسط و ضعیف جامعه برای تامین آن با مشکل روبه رو شوند و چشم امید به برنج ستاد تنظیم بازار با نرخ دولتی بدوزند، اما توزیع کوتاه مدت این کالا توسط ستاد تنظیم بازار نیز به علت صف کشیدن مردم در محل توزیع کالا و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش احتمال شیوع ویروس کرونا توزیع برنج با نرخ دولتی تعطیل شد که این موضوع بر کمبود و گرانی بیشتر این کالا در بازار این استان دامن زد و قیمت هر کیسه ۱۰ کیلوگرمی آن از ۹۰تا ۱۴۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

این شرایط باعث شده تا مردم استان بوشهر برای تامین برنج مورد نیاز خود در روزگار بحران کرونا به جای در خانه ماندن، سرگردان بازار و خیابان و مغازه‌ها به دنبال خرید یک کیسه برنج وراداتی با قیمت سرسام آور بازار آزاد باشند.

کمیابی و گرانی برنج در بازار استان بوشهر در حالی است که این بندر جزو چند بندر معدود برای واردات کالا‌های اساسی از جمله برنج به کشور است و در ماه‌های اخیر نیز ۴۵ هزار تن برنح از طریق گمرک بوشهر وارد شده و براساس اعلام مسئولان این استان هم اکنون هزاران تن برنج در انبار‌های شرکت غله و خدمات بازرگانی بوشهر دپو است.

افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت برنج

یک شهروند بوشهری گفت: با افزایش سر و سام آور قیمت برنج قدرت خرید آزاد آن را نداریم و برنج ستاد تنطیم بازار با نرخ دولتی نیز به دلیل توزیع گزینشی امکان خرید آن به سختی فراهم می‎شود.

مهران علیپور افزود: گرچه برنج‌‏های دولتی زمان انقضا مصرف آن بین ۲ تا ۳ ماه و کیفیت پایین‌تر نسبت به برنج‎های سطح بازار است، ولی باتوجه به قیمت مناسب می‎تواند نیاز خانواده‏‌های بی بضاعت را تامین کند.

شمار دیگری از شهروندان دیگر شهر‌های استان بوشهر نیز اظهارداشتند: هم اکنون برنج وارداتی در بازار این استان بسیار کمیاب شده و برخی از مغازه‌ها نیز که موجودی دارند با قیمت سرسام آور به مشتریان خود می‌فروشند.

یک فروشنده برنج خارجی گفت: کاهش برنج در مراکز عمده فروشی بوشهر در چند هفته اخیر منجر به افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی این کالا در این شهر شده‌است.

حسین درگویی افزود: یک کیسه برنج هندی که مصرف معمول شهروندان بوشهری است اکنون از ۹۰ هزار تومان به ۱۳۰ تا ۱۴۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی عنوان کرد: در این بین برنج "خاطره طلایی" با درجه کیفیت بالا با قیمت ۱۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود که با توجه به قیمت زیاد آن با استقبال کمتری از مشتریان مواجه است.

درگویی اظهارداشت: در مجموع افزایش چشمگیر قیمت برنج در سایه از رونق افتادن کسب و کار مردم باعث شده تا با کاهش قدرت خرید آن‌ها میل و رغبت کمتری به خرید برنج نشان دهند.

اختصاص نیافتن ارز و توزیع نشدن برنج دولتی باعث افزایش قیمت آن

دیگر فروشنده بوشهری اجناس خارجی در بوشهر گفت: اختصاص نیافتن ارز به برنج وارداتی باعث شده تا این کالای اساسی در بازار کم شود و قیمت آن روند صعودی پیدا کند.

مهدی گورکی افزود: فشار اقتصادی ناشی از بحران کرونا و تحریم‏‌های ظالمانه در تخصیص ارز دولتی به کالای اساسی مانند برنج تاثیرگذاشته است.

وی عنوان کرد: با این حال با توجه به اینکه برنج کالایی با مصرف روزانه بیشتر مردم است باید برای مقابله با نوسان‌های قیمتی آن ساز و کار مطلوب‌تری در پیش گرفته شود.

گورکی اظهارداشت: برای کنترل بازار، عرضه برنج با قیمت دولتی هر کیسه ۱۰ کیلویی ۸۰ هزار تومان پیش بینی شده‌است که به نظر می‏‌رسد نبود ساز و کار مناسب توزیع نتوانسته نیاز شهروندان را تامین کند.

فروشنده یکی از شعبه‎های فروشگاه‏‌های زنجیره‎ای رفاه گفت: اکنون برنج با نرخ دولتی برای عرضه در فروشگاه وجود ندارد و به همین دلیل بیش از یک ماه است که مشتریان این کالا با دستان خالی فروشگاه را ترک می‌کنند.

فروشنده یکی از شعبه‎های فروشگاه‎های افق کوروش در بوشهر اظهارداشت: این مرکز حدود ۲ ماه است که برنج با نرخ دولتی ندارد و این روند پس از آن اتفاق افتاد که با هدف جلوگیری از تجمع‎ مردمی عرضه برنج دولتی در فروشگاه‎ها ممنوع شد.

معاون اتاق اصناف بوشهر گفت: در مقطعی که به دلیل بیماری کرونا و کاهش تردد‌ها برنج در سطح بازار کمیاب شد باید برنج دولتی به میزان مورد نیاز شهروندان توزیع می‌شد تا از این طریق به کنترل قیمت برنج کمک شود.

عباس نامدارزاده افزود: کمبود برنج در بازار ناشی از توزیع نشدن این کالا با نرخ تنظیم بازار است که باعث شد تا برنج با نرخ ارز آزاد منبع تامین نیاز شهروندان شود و اکنون با توجه به آزاد بودن نرخ ارز با قیمت بسیار بالایی دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

وی افزود: با هدف جلوگیری از تجمع و شیوع ویروس کرونا توزیع برنج در مقطعی متوقف شد که باتوجه به تجربه اصناف در موضوع شکر این اتاق آمادگی دارد تا ساز و کار توزیع برنج را مدیریت کند که تاکنون سازمان صمت با این موضوع موافقت نکرده است.

نامدارزاده افزود: باتوجه به اینکه برنج سطح بازار با ارز آزاد تامین شده شاید قدرت خرید آن برای همه قشر‌ها امکان پذیر نباشد و با این شرایط اکنون تنها راهکار این است که با توزیع کافی برنج تنظیم بازار در بین شهروندان از نوسان اخیر قیمت جلوگیری شود.

واردات ۴۵ هزار تن برنج خارجی از گمرک بوشهر

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: نیمه دوم سال گذشته با تلاش استاندار و همکاری دستگاه‌های اجرایی این استان پس از ۶ سال دوباره محموله‌های برنج به عنوان کالای اساسی وارد بندر بوشهر شد.

بهروز قره‎بیگی افزود: نخستین کشتی حامل برنج آذرماه سال گذشته در بندر بوشهر تخلیه و تاکنون نیز در مجموع چهار کشتی با ظرفیت ۴۵ هزار تن برنج وارد گمرک بوشهر شده‌است.

وی ادامه داد: در این ارتباط با تلاش شبانه روزی گمرک بوشهر به منظور تسریع در روند تخلیه محموله کشتی و جلوگیری از توقف آن به صورت حمل یکسره کالا تخلیه و با دستور ویژه رئیس کل و معاون فنی گمرک ایران نسبت به انتقال آن به انبار‌های منطقه ۲ و شرکت غله و خدمات بازرگانی اقدام شده‌است

قره بیگی ادامه داد: محموله‌های یاد شده بیشتر ترخیص شده و تنها حدود ۱۰ هزار تن از این محموله در انبار‌های شرکت غله و خدمات بازرگانی موجود است و نسبت به توزیع آن اقدام نشده‌است

وی یادآور شد: بتازگی نیز مقرر شده یک کشتی ۱۰ هزار تنی حامل برنج بزودی وارد بندر بوشهر شود.

کمبود برنج در بوشهر وجود ندارد

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: از فروردین ماه سال جاری تاکنون یکهزار و ۳۵۰ تن برنج تخلیه شده در بندر بوشهر به این استان اختصاص یافته و این کالا هیچ کمبودی در استان ندارد.

سید محمد هاشمی افزود: این سهم از برنج‌های دولتی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر قرار گرفته تا با رعایت ساز و کار‌های پیش بینی شده در بین شهروندان توزیع شود.

وی یادآورشد: برنج مورد نیاز خرده فروشان سطح بازار نیز توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و شرکت غله و خدمات بازرگانی نقشی در تامین نیاز آن‌ها ندارد.

افزایش سهمیه و توزیع برنج دولتی در بوشهر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: این سازمان در مورد توزیع کالا‌های اساسی طرح تنظیم بازار در استان طبق دستورالعمل کارگروه ستاد تنظیم کشور و متناظر آن کارگروه تنظیم بازار استان در توزیع کالا‌های اساسی با توجه به سهیمه تخصیصی با قیمت‌های مصوب تصمیم گیری می‌کند.

سید حسین حسینی افزود: با توجه به شرایط بیماری کرونا و ضرورت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند برای قطع زنجیره انتقال این ویروس طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان، کالا‌های اساسی ویژه ماه مبارک رمضان ابتدا با اولویت توزیع بین اقشار کم برخوردار و کم درآمد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، پاکبانان و کارگران شهرداری، طرح مواسات (کمک به مستمندان و مشاغل آسیب دیده ناشی از بیماری کرونا) مراکز خیریه، روستائیان، کارکنان دولت، کارگران فصلی و کارگران شاغل در واحد‌های صنفی و مراکز صنعتی، فرهنگیان انجام گرفته است.

وی یادآورشد: سهمیه اختصاص یافته کالا‌های اساسی طرح تنظیم بازار به استان بوشهر در مرحله اول مقدار ۷۱۹ تن برنج، ۷۱۹ تن شکر و ۷۱۹ تن روغن، ۳۶۰تن مرغ منجمد و ۲۱۶ تن گوشت قرمز منجمد به منظور توزیع در ماه مبارک رمضان است که تاکنون مرحله اول برنج توزیع و شکر نیز پس از بسته بندی در بسته‏‌های یک، دو و پنج کیلوگرمی در دست اجرا است که تاکنون بیش از ۱۰۰تن توزیع شده‌است.

حسینی اظهار کرد: با پیگیری صورت گرفته ۹۰۰ تن برنج سهمیه جدید دریافت و در روز‌های آینده توزیع آن انجام خواهد شد این درحالی است که در روز‌های گذشته نیز سهمیه‌ای برای عرضه عمومی به فروشگاه رفاه اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقادیری برنج پاکستانی توسط بخش خصوصی در روز‌های آینده به استان بوشهر وارد و از طریق شبکه‌های منتخب در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

حسینی گفت: باتوجه به شرایط کنونی بیماری کرونا، کارگروه تنظیم بازار استان درصدد است محل‌های توزیع این کالا‌ها را به نحوی برنامه‌ریزی کند که با اجرای رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی مشکلی برای سلامت مردم جامعه پیش نیاید.

وی بیان کرد: به دنبال افزایش قیمت برنج در سطح کشور، این سازمان ضمن بررسی علل و عوامل این افزایش قیمت و انعکاس آن به مراجع ذیصلاح و هماهنگی لازم به منظور جلوگیری از سوء استفاده افراد سود جو و برخورد با متخلفان را در دستور کار قرار داده‌است.

حسینی افزود: سامانه اینترنتی و تلفن ۱۲۴ ستاد خبری این سازمان در ۲۴ ساعت شبانه روز آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی در مورد تخلفات صنفی است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
برنج

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار