کد خبر: 14610 ، سرويس: گزارش‌ها
تاريخ انتشار: 10 ارديبهشت 1399 - 12:49
پیشنهاد فعال سیاسی اجتماعی دشتستان به منتخب دشتستان دکتر ابراهیم رضایی

نوای جنوب:اسماعیل سیاح دانش آموخته حقوق بین الملل و از فعالیون سیاسی و اجتماعی با تاکید بر  نقش دانش بنیان و تحقق اقتصادی دانش بنیان و فناوری و تشکیل کمیسیون اقتصادی دانش بنیان تاکید کرد .





 

نوای جنوب:

تشکیل فراکسیون اقتصاد دانش بنیان و فناوری های داخلی .

اسماعیل سیاح دانش آموخته حقوق بین الملل و از فعالیون سیاسی و اجتماعی با تاکید بر  نقش دانش بنیان و تحقق اقتصادی دانش بنیان و فناوری و تشکیل کمیسیون اقتصادی دانش بنیان تاکید کرد .


سیاح  طی یک یادداشت اقتصادی بر توان و  راهکارهای تحقق اقتصادی
دانش بنیان و اعلام 
 تشکیل "فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان" در مجلس یازدهم به متتخب دشتستان در مجلس شورای اسلامی   تاکید کرد .
 ما در سال جهش تولید هستیم و واژه جهش گویای آن است که ما نیاز به تحرک بیشتری در زمینه تولید داخلی داریم و باید از ظرفیت‌های خود بیش از پیش استفاده کنیم .
حتی تحریم‌ها بستری را فراهم کرده است که ما مجبوریم برای تأمین نیازهای خود به سمت فناوری‌های داخلی حرکت کنیم و از آنجایی که در منطقه جایگاه بسیار خوبی به لحاظ تولید دانش و فناوری داریم باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود .
 دولت باید ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری را بپذیرد و باید به این نکته توجه شود که ما بر اساس شاخص نوآوری جهانی و سهمی که فناوری در کشورمان دارد، وضعیت بسیار خوبی داریم و این قابلیت در اکوسیستم فناوری کشور وجود دارد که پیشرفت بیشتری داشته باشیم.
 نزدیک به ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند، مجلس یازدهم باید اقدامات اساسی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار خود قرار دهد.
 پتانسیل نیروی انسانی ما خوب است و امیدواریم در این حوزه تحرک داشته باشیم و بدانیم که مزیت اقتصاد دانش‌بنیان، اشتغال نیروهای تحصیل‌کرده و جلوگیری از خام فروشی است.
 از همه گرایش‌ها در مجلس در این حوزه استفاده شود چراکه موضوع اقتصاد دانش‌بنیان، به‌هیچ‌عنوان سیاسی؛ حزبی و جریانی نیست و  کارآمدی مهم است و مجلس یازدهم باید تمام قد پشتیبان اقتصاد دانش‌بنیان باشد .»
شركتهای دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و كشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوری كه رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در دیدار با نخبگان و فعالان شركتهای دانش بنیان بر اهمیت نقش این شركتها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاكید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف كردند.
پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاههای اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد كشور به فناوریهای خارجی شده است و این برای كشور ما كه از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یك ضعف مهم به شمار می رود.
شركتهای دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند كه به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید كالا و خدمات را در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام
می دهند.
یکی از اموری که می تواند تولید دانش بنیان را در کشور تسهیل نماید و باعث شود این محصولات با قیمت پایین تری تولید شود، زیرساخت ها و شرایط نهادی موجود در کشور است که مجلس می تواند این مسیر را هموار کند .
 طبق تئوری تجارت
 بین الملل، هر کشور در صورتی می تواند کالایی را ارزان تر تولید نماید که تولید آن کالا بیشتر به نهاده هایی نیاز داشته باشد که آن نهاده ها در آن کشور از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند. تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر «ابتکار» و «خلاقیت» استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی ایفاء می کند. اگرچه ممکن است ایران در برخی شرایط نهادی ضعف داشته باشد، اما از منظر شاخص های نیروی تحصیل کرده و آموزش، در جایگاه مناسبی قرار دارد.

مجلس یازدهم نقش حساس ی در بحث  اقتصادی و حمایت از نخبگان دانش بنیان دارند و توجه به فناوری اقتصادی اولویت کاری مجلس یازدهم باید باشد .

اسماعیل سیاح

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/14610