نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 04 ارديبهشت 1399 - 17:18

نوای جنوب:مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: حجم خیلی بالایی از دسته جات ملخ از مرز شرقی عربستان تخلیه می شوند، دسته جات مذکور بسیار بزرگ هستند به طوری که می توانند کل استان‌های جنوبی کشور را پوشش دهند.

نوای جنوب: حمله دسته‌جات بزرگ ملخ به استان‌های جنوبی کشور

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: حجم خیلی بالایی از دسته جات ملخ از مرز شرقی عربستان تخلیه می شوند، دسته جات مذکور بسیار بزرگ هستند به طوری که می توانند کل استان‌های جنوبی کشور را پوشش دهند.

احمد سبحانی با اشاره به آخرین وضعیت ملخ ها در استان بوشهر عنوان کرد: خوشبختانه در کانون هایی که در گذشته در شهرستان های دشتستان، دشتی و تنگستان الان بالغ بر ۹۰ درصد کانون ها کنترل شده است، ۱۰ درصد باقیمانده نیز به دلیل اینکه ممکن است هنوز تخم های باز نشده در خاک وجود داشته باشد که البته با پایش مستمر همکاران ما بلافاصله هر دسته ای از پوره های ملخ که دیده شود کنترل می شود و تا امروز نیز کار ردیابی پایش و لکه گیری در تمامی کانون ها انجام شده است.

وی ادامه داد: در این میان کانونی در منطقه بالاسر دوراهک شهرستان دیّر به نام کوه احمد سلمان که به دلیل شرایط اقلیمی خاص منطقه از سه روز گذشته مبارزه را آغاز کرده ایم و بنابراین پیش‌بینی ما این است که در آن کانون تا اواخر اردیبهشت ماه مبارزه خواهیم داشت. تنها یک کانون دیگر در منطقه دشت پلنگ باقی می ماند که آن هم به دلیل اینکه ریزش در فروردین ماه اتفاق افتاده هنوز پوره ها از خاک بیرون نیامده است و با ردیابی و پایش انجام شده پیش‌بینی این است که بین ۵ تا ۷ روز آینده آغاز خروج پوره ها باشد.

این مسئول تصریح کرد: همچنین پیش‌بینی شده که به خاطر شرایط اقلیمی منطقه و ارتفاع آن از سطح دریا، رطوبت محیط و اینکه ملخ ها در اطراف رودخانه ها و آبراهه ها تخم ریزی کرده اند از زمان خروج تا پایان حداقل ۲۵ روز طول می‌کشد، یعنی اگر حدود ۷ یا ۸ اردیبهشت ماه شروع به خروج نمایند حداقل تا پایان اردیبهشت ماه در آن کانون درگیر هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر اظهار کرد: این وضعیت کانون های موجود و ریزش هایی است که پیش از این و در فروردین ماه اتفاق افتاده که پیش بینی می شود تا پایان اردیبهشت ماه درگیر حملات قبلی باشیم که کاملاً لکه گیری و کنترل شود. هر منطقه بر اساس و به اقتضای شرایط ناهمواری و توپوگرافی آن نوع مبارزه و سمپاشی (تراکتوری، کوله ای، ULV، یا هوایی و...) تصمیم‌گیری می‌شود.

سبحانی خاطرنشان کرد: امسال به دلیل ناهمواری ها و ارتفاعاتی که ریزش در آن اتفاق افتاده برای هیچکدام از کانون ها نتوانسته ایم سمپاشی هوایی انجام دهیم، چون کاملا در مناطق مرتفع و کوهستانی بوده که ناهمواری های آن بسیار زیاد بوده است.

وی در خصوص پیش‌بینی فائو و سازمان حفظ نباتات در خصوص حمله حجم گسترده ای از ملخ ها به کشور طی روزهای آینده گفت: طبیعت این ملخ به گونه ای است که باید در فصل بهار از عربستان و قاره آفریقا خارج شده و به جایگاه بهاره خود، یعنی جنوب کشور ایران از استان خوزستان و بوشهر تا هرمزگان و سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از جنوب فارس بیاید. بنابراین ما همچنان و با توجه به توده های جوی که اتفاق می افتد که معمولاً در این فصل بادهای جنوبی هم داریم پیش‌بینی این است که شاید تا پایان اردیبهشت هم احتمال ورود وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر تاکید کرد: بنابراین ما در حال آماده شدن هستیم که اگر ملخ ها در حمله جدید در دشت ها ریزش کنند امکان مبارزه بیشتری هم با هواپیما و هم سمپاش پشت تراکتوری و ULV پاش فراهم است و به راحتی امکان کنترل داریم. اگر مجددا ریزش ها در مناطق کوهستانی و کانون های قبلی باشد که خوشبختانه راه سازی انجام شده، اما اگر کانون های جدیدی در کوهستان‌ها تشکیل شود باز هم نیاز به ردیابی و پایش و راهسازی دارد.

احمد سبحانی تصریح کرد: با دستور استاندار محترم و به تبع آن فرمانداران، و تا آخرین رده که دهیاری ها هستند در تمامی کانون ها راهسازی ها انجام شده است. ادارات تابعه جهاد کشاورزی و همچنین دستگاه های دیگر نیز کاملا در کنار ما هستند. خوشبختانه از این جهت هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد، و تنها نگرانی ما این است که کانون های جدید و ریزش ها مشخص نیست در کجا اتفاق بیافتد و اینکه با اب و هوای گرم تر مصادف می شود. به هر حال به سمت ماه های بعدی بهار،  تابستان و گرم شدن هوا می رویم که اینها دشواری کار را بیشتر می کند.

این مسئول یادآور شد: با همّت مجموعه دست اندرکاران از اکیپ ردیاب، پایش و مبارزه تا همکاران دیگر در ارگان های درگیر برای دور بعدی ورود و مبارزه نیز آمادگی لازم را داریم زیرا حمله ملخ ها تبدیل به یک تهدید مستمر شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در پاسخ به پیش بینی حجم ورودی در حمله آینده ملخ ها عنوان کرد: در خصوص دسته جاتی که از مرز شرقی عربستان و به نوعی جنوب خلیج فارس به این شکل تخلیه شوند حجم خیلی بالایی خواهد بود، که در جنوب استان توزیع و پخش می‌شود. شاید نتوان پیش‌بینی کرد که چه حجمی از ملخ وارد می شود چون دسته ها تقسیم می شوند و نمی توان گفت چه حجمی از آن به استان ما وارد می شود، ولی به محض اعلام ورود و ریزش، اکیپ‌های پایش و ردیاب در اسرع وقت حجم ریزش را به ما گزارش می کنند تا بتوانیم برای مبارزه تصمیم گیری کنیم.

وی اظهار کرد: آمادگی مبارزه با حجم های بالا را داریم چون سموم و سمپاش ها تأمین شده و مهم تر از هر چیزی تجربه کاری همکاران ما نقطه قوت است و به محض ورود می توانیم با جمعیت های بالا و حتی بیشتر از جمعیتی که در حال حاضر وارد شده مبارزه کنیم تا نگذاریم به عرصه های دامی و کشاورزی و منابع طبیعی خسارتی وارد شود.

سبحانی عنوان کرد: دسته ها بسیار بزرگ هستند به طوری که می تواند کل استان‌های جنوبی کشور را پوشش دهند، ولی بلافاصله حجم دسته ها با اکیپ های ردیاب تشخیص داده شده و به اکیپ  مبارزه گزارش می شود و با توجه به امکانات موجود اعم از سم و سمپاش و ادوات و ابزار و مهمتر از همه نیروی انسانی می توانیم ملخ ها را کنترل کنیم تا به عرصه های کشاورزی خسارت وارد نشود.

منبع :ایسنا

 



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
ملخ

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار