کد خبر: 13984 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 18 فروردين 1399 - 13:33
در حاشیه سخنان غیرکارشناسی رییس جمهور
اشتباه به عرض‎تان رسیده آقای روحانی؛استان بوشهر سفید نیست!

نوای جنوب: سخنان روز یکشنبه رییس جمهور در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اعلام وضعیت سفید استان بوشهر موجی از شگفتی و انتقادات را از سوی افکار عمومی در پی داشته است.

نوای جنوب:سخنان غیرکارشناسی رییس جمهور موجی از انتقادات را در فضای مجازی استان بوشهر در پی داشت و نگرانی پیرامون تبعات آن را دامن زده است، از این رو، ضروریست رییس جمهور و دولت ابتدا صریح و شفاف این پرسش پاسخ دهد که آیا زنجیره شیوع بیماری قطع شده، آن وقت به سمت عادی سازی شرایط حرکت کرده و وضعیت استانی مثل بوشهر را سفید توصیف کنند!حسن روحانی در این نشست ضمن اشاره به ادامه تعطیلی مدارس تا پایان فروردین ماه، گفته بود: برخی استان ها مثل بوشهر و هرمزگان که شرایط سفید دارند، می توانند توسط مسئولان همان استان ها برای بازگشایی مدارس تصمیم گیری شود.

این اظهارات در شرایطی است که هر روز بر شمار بیماران کرونایی و قربانیان آن در استان بوشهر اضافه می شود و رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در روزهای گذشته از احتمال افزایش بیماران در استان خبر داده بود.

مشخص نیست رییس جمهور براساس کدام مشورت ها و گزاره ها به سفیدی استان بوشهر پی برده، چرا که ساعتی بعد از همین سخنان، سخنگوی وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت و مقابله با این بیماری، تصریح کرد: هیچ استان سفیدی در کشور از نظر بیماری کرونا نداریم و همه مناطق درگیر شده اند.

همچنین دکتر رییسی معاون وزیر بهداشت در گفتگویی که با شبکه خبر داشت؛ تاکید کرد: "استان سفید یا رنگ های دیگر نداریم، بلکه می توان استان ها را به پرمبتلا مثل تهران و قم، متوسط و کم مبتلا تقسیم کرد."

سخنان غیرکارشناسی رییس جمهور موجی از انتقادات را در فضای مجازی استان بوشهر در پی داشت و نگرانی پیرامون تبعات آن را دامن زده است.

مثلا والدین دانش آموزان می پرسند وقتی رییس جمهور و وزرا در جلسات خود با فاصله 7، 8 متری از همدیگر می نشینند، چگونه توقع می رود دانش آموزان به کلاس های پرتراکم 35 و 40 نفره بدون نگرانی از ابتلا به کرونا برگردند؟

البته مدیرکل حوزه استاندار به سرعت درباره شایعه بازگشایی مدارس استان بوشهر زودتر از دیگر مناطق کشور واکنش نشان داد و در استوری اینستاگرامش تاکید کرد "قرار است مدارس بصورت سراسری بازگشایی شود"، اما اگر این توضیح هم منتشر نمی شد، بسیاری از والدین در استان بوشهر مخالف راهی کردن فرزندان خود به مدارس در این شرایط هستند، حتی اگر به قیمت این باشد که یکسال از تحصیل عقب بمانند.

از دیگر تبعات اعلام وضعیت سفید بوشهر این می باشد که بسیاری از مردم نسبت به شیوع بیماری و رعایت نکات بهداشتی بی تفاوت کرده و همه تلاش های کادر پزشکی در این مدت و توصیه ها جهت ماندن در خانه یا فاصله گذاری اجتماعی را به اصطلاح پنبه کند.

تلاش هایی که البته استان بوشهر در زمینه اجرای آن به همت مردم از اوایل اسفند پیشگام بود؛ نظیر تعطیلی بازارهای پرتردد استان به همت کسبه آن هم در ایامی که بهترین زمان برای فروش آنها محسوب می شد، تا کنترل ورودی شهرها و استان توسط نیروهای مردمی.

قطعا اگر بوشهر امروز جزو استان هایی محسوب می شود که کرونا شیوع کمتری دارد، نتیجه همین اقدامات مردمی و البته توجه اکثریت شهروندان به توصیه های بهداشتی است.

حالا نیز در وضعیتی که طبق تاکیدات و توصیه‌های وزارت بهداشت، شرایط به هیچ عنوان برای بازگشت به زندگی عادی مهیا نیست، رییس جمهور از وضعیت سفید برخی استان ها مثل بوشهر سخن می گوید و اینکه دانش آموزان این استان می توانند زودتر از سایر نقاط به مدارس برگردند. آن هم بدون زیرساخت های لازم برای حفظ فاصله اجتماعی دانش آموزان. البته اگر چنین شرایطی هم بود، بسیاری از والدین حاضر به فرستادن فرزندان شان به مدارس نبودند.

از این رو ضروری است رییس جمهور ابتدا صریح و شفاف این پرسش را پاسخ دهد که آیا زنجیره شیوع بیماری قطع شده، آن وقت به سمت عادی سازی شرایط حرکت کرده و وضعیت استانی مثل بوشهر را سفید توصیف کند.

همچنین انتظار می رود نمایندگان کنونی استان (که البته مدتهاست خبری از آنها در دست نیست!) یا منتخبان جدید (که برخی شان برای انتقاد از دولت در سال پایانی آن پرانگیزه نشان می دهند!) و شاید هم استاندار، به شکلی گلایه مردم بوشهر از اظهارات امروز رییس جمهور را به ایشان و دفترشان منتقل کرده تا ضمن اصلاح آن، از تصمیمات و اظهارات ناپخته دیگر پیشگیری شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/13984