کد خبر: 13905 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 15 فروردين 1399 - 09:23
رسانه ملی یا روابط عمومی استانداری؟
سانسور منتخبان مجلس در صداوسیمای بوشهر/‏‬ وقتی مطالبه‌گری رها می‌شود

نوای جنوب:در حالی که انتظار می‌رود صدا و سیمای بوشهر مطالبه‌گر حقوق مردم استان، پیگیر مشکلات و نیازهای استان باشد، تبدیل به بلندگوی مدیران استانداری بوشهر شده است.





نوای جنوب:(وارده) در حالی که انتظار می‌رود صدا و سیمای بوشهر مطالبه‌گر حقوق مردم استان، پیگیر مشکلات و نیازهای استان باشد، تبدیل به بلندگوی مدیران استانداری بوشهر شده است.
رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان نقش و رسالت بسیار مهمی در انعکاس خواسته‌ها، مطالبات و نیازهای مردم و همچنین بیان دستاوردهای حاکمیت برای مردم بر عهده دارد.
اینکه چه میزان از وقت یک رسانه در اختیار مردم و پیگیر مسائل مربوط به مردم باشد و چه میزان وقت به مسئولان و حاکمیت برای پاسخگویی و ارائه عملکردها باشد، بستگی به رسالت، مأموریت و اهداف آن رسانه دارد.
وقتی که یک رسانه عنوان رسانه ملی را بر خود می‌گذارد بدیهی است که بخش عمده وقت باید در اختیار مردم و نمایندگان ملت باشد تا مطالبات و دغدغه‌های آنها را پیگیری کند و بخشی هم برای پاسخگویی به مطالبات مردم در اختیار مسئولان باشد.
اما در صدا و سیمای بوشهر این موضوع آنگونه که باید دیده نمی‌شود و این رسانه بیش از آن و پیش از آنکه بخواهد مطالبه گر حقوق حقه مردم این استان و محلی برای بیان دیدگاه‌های نمایندگان و منتخبان مردم باشد، به تریبون و بلندگوی مسئولان دولتی در استان تبدیل شده و گاهاً تصور می‌شود صدا و سیمای بوشهر، بخشی از روابط عمومی استانداری بوشهر است.
در روزهای که کرونا شرایط خاصی را در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده است، نمایندگان فعلی استان بوشهر که در مجلس آینده جایی ندارند، بعضا  خبری از حضور آنها در بین مردم برای پیگیری مسائل و مشکلاتشان نیست.
چهار منتخب استان بوشهر در مجلس آینده زودتر از آنکه وارد مجلس شود، وارد عرصه خدمت شده‌اند و از ماه‌ها پیش پیگیر مشکلات و مسائل مردم و موکلان خود هستند تا به نوعی کم‌کاری نمایندگان فعلی را جبران کنند.
در این شرایط می‌طلبد که صداوسیمای استان بوشهر به عنوان بخشی از رسانه ملی در کنار منتخبان مردم باشد و بتواند از طریق این افراد پیگیر نیازهای مردم و مطالبه‌کر حقوق آنان باشد ولی گویا صداوسیمای بوشهر منتخبان مردم را سانسور کرده است.
صدا و سیمای استان باید در فضای فعلی به عنوان یک رسانه ملی و مرجع این مطالبه را مطرح و برای آن محتواسازی کند که نمایندگان فعلی استان که تا خرداد ماه وظیفه وکالت مردم را بر عهده دارند، در زمانی که موکلانشان در وضعیتی بسیار بغرنج قرار گرفته‌اند کجای معادلات مردم هستند؟ هر چند کم کاری و سکوت عجیب صدا و سیمای استان با پویش‌های مردمی مانند #کجایی‌دقیقاکجایی بی پاسخ نماند.
اینکه پیگیری‌های حجت الاسلام احمدی برای سیل زدگان از رسانه ملی هیچ پوششی داده نمی‌شود، یا فعالیت‌های دیگر منتخبان مردم در سرکشی به خدمات رسانی‌ها و تلاش‌های جهادی جمیری، رضایی و کرمی از گناوه و دیلم گرفته تا روستاهای دورافتاده دشتستان و دشتی و تنگستان با بی‌میلی مواجه می‌شود نشان می‌دهد که صدا و سیمای استان در رسالتش موفق نبوده است.
اینها در شرایطی است که عملکرد و حرکات  برخی دولتی ها  در دورافتاده‌ترین نقاط استان بوشهر نیز به صورت جزء به جزء اطلاع رسانی می‌شود.
البته منتخب جدید دشتستان به علت اشتغال حرفه‌ای خود در حوزه رسانه نشان داده است که می‌تواند به راحتی جای این بی مهری‌ها را پر کند و خود رسالت رسانه ملی را بر دوش بکشد؛ چنانکه کلیپ تصویری منتقدانه او حتی به رسانه‌های مطرح ملی نیز راه یافت و بازنشر شد و در برخی موارد تحسین مخاطبان ملی و محلی و حتی منتقدان او را نیز برانگیخت؛ محتواهایی که در فضای کرخت و یخ زده فعلی، بارقه امیدی را برای دشتستانی‌ها گشوده است.
چنین رفتاری را اگر عامدانه تفسیر کنیم به این نتیجه می‌رسیم که صدا و سیمای استان که باید رسانه همه استان باشد تبدیل به رسانه استانداری شده است که به خاطر وابستگی‌اش به دولت حاضر به پوشش خبری منتخبان جدید نیست و چه غیرعامدانه و بر اثر سهل انگاری‌ها و سستی‌های مدیران این نهاد حاکمیتی، نشان می‌دهد که صدا و سیمای استان بر یک دوراهی قرار گرفته است که یا باید بتواند از یکسو عَلَم مطالبه گری از نمایندگان فعلی را به دوش بکشد و از سوی دیگر قفل بی مهری به منتخبان جدید را بشکند یا منتظر آن باشد که رسانه‌های جدید گوی سبقت را از او را بربایند. انتخاب با مدیران رسانه ملی است، بقول علما الامر علیهم.

نوای جنوب در صورتی که صداو سیمای مرکز بوشهر پاسخی در خصوص مطلب فوق داشته باشد درج آن را در دستور کار قرار خواهد داد

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/13905