نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 20 اسفند 1398 - 13:34
در جلسه با شورا

نوای جنوب:ماه عسل شورای شهر و شهردار بوشهر به روزهای تلخش رسیده، آنقدر تلخ که ساکنان عمارت امیریه در تکاپوی استیضاح شهردار قبل از تعطیلات نوروز و جایگزینی سرپرست شهرداری هستند.

نوای جنوب: سید نورالدین امیری که وارد هجدهمین ماه تصدی شهرداری بوشهر می شود، در جلسه علنی ظهر دوشنبه شورای شهر به سوالات اعضا پاسخ داد؛ جلسه ای که دو ساعت به طول انجامید و فرجام آن، رای 7 عضو مبنی بر قانع کننده نبودن توضیحات امیری بود؛ موضوعی که شهردار را به سمت استیضاح برد.

عمده سوالات اعضای شورا پیرامون اجرا نشدن مصوبات و پروژه ها بود آن هم در شرایطی که شهرداری امسال افزایش بودجه داشته است. در مقابل امیری نیز در اغلب توضیحاتش، تیمداری شاهین در لیگ برتر و افزایش حقوق و دستمزد را دلیل عقب ماندن یا اجرا نشدن پروژه ها توصیف کرد. توجیهی که شورای شهر آن را غیرواقعی می دانست و معتقد بودند اراده ای در شهرداری نیست.

در این نشست، 16 پرسش کیوان هاشم زاده، اکبر توسلی و طاهره شمشیری که امضای 4 عضو دیگر شورا را داشت مطرح شد که موارد مطرح شده را در ادامه می خوانید:

پروژه میدان روبروی پارک شغاب ضرورت نداشت

سوال: عدم مدیریت منابع مالی شهرداری با اجرای میدان روبروی پارک شغاب که با هزینه 1.5 میلیاردی ضرورت نداشته و برخی اشکالات در جانمایی تقاطع میدان مطهری که هزینه 250 میلیونی در پی داشت.

شهردار بوشهر در این خصوص گفت: میدان روبروی پارک شغاب مجوز شورای ترافیک شهرستان داشته و مانند اصلاح هندسی های دیگر در سطح شهر مثل سه راهی صدف، ضرورت داشت.

با این حال هاشم زاده آن را غیرضروری دانست و گفت: وقتی پروژه های متعددی در شهر زمین مانده، اختصاص 1.5 میلیارد برای این میدان که با درخواست شما، شورای ترافیک برای آن مجوز صادر کرده، از طرفی مجوز کمیسیون ماده 5 را نداشته، چون در طرح تفصیلی چنین میدانی نبوده است.

با این حال شهردار معتقد بود این پروژه در راستای اصلاح هندسی معابر بوده و نیازی به مجوز کمیسیون ماده 5 نداشت.

بدترین سناریوی شهرداری برایم رقم خورد

عدم پیگیری در جذب منابع درآمدی شهرداری غیر از ارزش افزوده

امیری با بیان اینکه اعتبارات ارزش افزوده حق شهرداری است و دولت منتی بابت پرداخت آن به شهرداری ندارد، گفت: در زمان تحویل شهرداری، سه سناریو مدنظرم بود که بدترین سناریو محقق شد. نخست ایجاد منطقه آزاد و رونق اقتصادی شهر و شهرداری، دوم تثبیت وضعیت سال 97 و سوم نیز مچالگی اقتصاد در کشور بود که دامنگیر شهرداری هم شده است.

وی با بیان اینکه تیمداری شاهین در لیگ برتر و مصوبه افزایش حقوق و دستمزد که بعد از تصویب بودجه ابلاغ شد، تعادل بودجه شهرداری را به هم زد و مجبور شدیم برخی پروژه های جدید را کار نکنیم. مثلا در بودجه اولیه برای تیم شاهین 4.5 میلیاردتومان پیش بینی کردیم که با صعود به لیگ برتر هزینه های آن به 18 میلیارد رسید، همچنین برای حقوق 44 میلیاردتومان پیش بینی شده بود که در پی مصوبه دولت، به 56 میلیاردتومان افزایش یافت.

در چرخ و فلک ناچار بودیم با سازنده تعامل کنیم

عدم اجرای مصوبه شورا پیرامون چرخ فلک، فانوس دریایی و اصلاح سنگفرش مرکز شهر

امیری با بیان اینکه قبل از حضور من، شورا مصوب کرد پیمانکار فانوس دریایی ماده 48 شده و کنار برود، گفت: اما برخی حواشی پیمانکار باعث شد تا ماهها گرفتار آن باشیم. البته از ابتدا ورود شهرداری به احداث چنین پروژه هایی کارشناسی نبوده و باید بخش خصوصی انجام می داد. از این رو پیگیر سپردن ادامه ساخت فانوس دریایی به سرمایه گذار شدیم، ولی در پی اتفاقات ماههای اخیر و گرفتار شدن برخی نیروهای شهرداری، سرمایه گذاران هم دست به عصا شده اند.

شهردار بوشهر درباره چرخ فلک 72 متری هم که با گذشت حدود چهارسال به بهره برداری نرسیده، اظهار داشت: قبل از من، 80 درصد پول آن را به شریک شهرداری داده بودند و کک سرمایه گذار هم نمی گزید، ضمن اینکه شکایت هم باعث می شد 2، 3 سال روند قضایی طی شود و چرخ و فلکی برای مردم درست نمی شد. از این رو چاره ای نداشتیم که پروژه را مدیریت کنیم.

وی افزود: روز اول این پروژه در حد چند پایه بود که انگار قرار است بالای آن منبع آب نصب شود، ولی اکنون کابین هایش هم نصب گردیده و در آستانه نصب موتور است. البته پیمانکار دنبال گرفتن 400 میلیون تومان باقی مانده پولش است، ولی به وی گفته ام باید ابتدا آن را به میزان پولی که قبلا گرفته برساند.

امیری درباره سنگ فرش مرکز شهر هم با بیان اینکه سازمان بازرسی روی این پروژه که قبل از من بوده دست گذاشته، افزود: برای اینکه مصوبه شورا درباره جمع آوری سنگفرش ها اقدام کنیم، باید ابتدا موضوع سازمان بازرسی حل شود. هرچند مشخص نیست برچه اساسی سنگفرشی که برای پیاده راه پیش بینی شده، مجوز عبور ماشین روی آن صادر شد.

در این خصوص هاشم زاده عضو شورا معتقد بود که شهردار اراده ای برای حل مشکل نداشته، وگرنه نیازی نبود بعد یکسال از مصوبه شورا، الان هنوز در کارشناسی مجدد مانده باشد.

پیش بیینی همه اتفاقات را کرده بودم جز کرونا!

عدم اجرای 15 پروژه مصوب در بودجه سالجاری با وجود محقق شدن درآمدهای شهرداری

امیری درخصوص این سوال، با بیان اینکه به دلیل افزایش هزینه ها ناشی از تیمداری شاهین و تغییر در حقوق و دستمزد نیروها، مانع از اجرای بسیاری از پروژه های جدید شد، درباره پروژه های موردسوال شورا به بیان توضیحاتی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه جاده سرتل-نیروگاه اتمی از اعتبارات استانی بوده، ولی ذیحساب شهرداری مناقصه رفتن آن را منوط به تخصیص بخشی از اعتبارش توسط استان دانست، وگرنه ما آماده مناقصه و اجرا شدیم.

هاشم زاده نیز شهردار را از نظر رایزنی با ذیحساب جهت متقاعد کردن وی برای شروع پروژه ضعیف خواند و افزود: اغلب ادارات با وجود عدم تخصیص اعتبار استانی، پروژه را شروع می کنند، اما شهرداری حتی از صاف کردن چاله های این جاده خاکی عاجز مانده، آسفالت آن پیشکش.

امیری همچنین با بیان اینکه بهسازی بازار قدیم، بازار صفا و ماهی فروش ها نیز به دلیل بودجه هایی که قبلا به شهرداری تحمیل شد، به آن ورود نکردیم، گفت:درباره ساماندهی گذر فرهنگ (حدفاصل مدرسه سعادت تا دانشکده هنر و معماری) چون تجربه تلح سنگفرش خیابان انقلاب را داشتیم، قرار شد کف آن مطالعه و سپس اجرایی شود. البته آماده شروع پروژه بودیم، ولی طبق مشورت های صورت گرفته، امکان جمع کردن آن قبل از سال نبود و به سال جدید موکول شد.

شهردار بوشهر سپس گفت: من پیش بینی همه اتفاقات از تحریم تا محقق نشدن بودجه را کرده بودم، غیر از کرونا و البته مدیر باید آینده نگر باشد.

در پی این اظهارنظر، هاشم زاده خطاب به امیری گفت: جناب شهردار! پیش بینی همه چیز غیر از کرونا را کرده بودید که پیشنهاد تیمداری شاهین در لیگ برتر را دادید و امروز می گویید که بابت آن،خیلی از پروژه ها را نتوانستید اجرا کنید.

امیری هم گفت خودتان هم می دانید من دل و دماغ تیمداری شاهین نداشتم، ولی خواست قاطبه شورا بود.

هاشم زاده پاسخ داد: اگر خواست شورا بود، باید می گذاشتید تا خودشان طرح دهند، ولی وقتی شما لایحه دادید، معنی اش این بود که پیش بینی جذب بودجه اضافه ای کرده اید. واقعیت این است که شما حاضر نشدید هزینه نارضایتی هواداران تیم شاهین را بپذیرید و این مشکل به شورا ارتباطی ندارد.

چوب شاهین را بر سر شورا نزنید

همچنین ابوذر دهدار رییس شورا به انتقاد از شهردار پرداخت و گفت: چوب تیمداری شاهین را بر سر شورا نزنید. البته اگر دنبال مقصر در این خصوص می گردید، بنده حاضرم بابت پیگیری تیمداری در لیگ برتر شریک شما باشم، ولی شما فقط 10 میلیاردتومان به شاهین در سالجاری پرداخته اید. از طرفی لایحه افزایش 3 میلیاردتومانی درآمدهایتان را به شورا داده اید. اما با وجود اینکه سالی استثنایی در جذب بودجه داشته ایم، 16 پروژه که در بودجه هم پیش بینی شده، توسط شهرداری حتی شروع نگردید و الان مدام بحث شاهین می کنید.

زمانی که دهدار گفت در شهرداری اراده ای برای کار نیست، امیری پاسخ داد: من چندین لایحه داده ام که در شورا بلاتکلیف مانده است.

دهدار هم گفت: شورا مکلف نیست عینا لایحه شهرداری را مصوب کند و ضمنا فرصت قانونی چندماهه برای بررسی دیده شده، اما شهرداری ملزم به اجرای مصوبات شورا می باشد. ما مصادیق زیادی داریم که شما پروژه های ذکر شده در بودجه را اجرا نکرده اید، با وجود اینکه بودجه شهرداری محقق شده است.

شهردار نیز با بیان اینکه من هم مصادیق زیادی از عدم همراهی شورا دارم که می توانم رسانه ای کنم، گفت: اغلب تحقق بودجه شهرداری مربوط به یکی دو ماه اخیر بوده و اینطور نیست که بصورت ماهانه و متوازن رقم مشخصی به ما برسد و با این وجود پروژه ها را زمین گذاشته باشیم.

امیری همچنین با بیان اینکه طرح اغلب تذکرات شورا مربوط به دی ماه بوده که حدود 10 نیروی ما مسئله دار شده و من مدام گرفتار پاسخگویی به دستگاههای نظارتی بودم، اظهار داشت: در این موقعیت باید دست ما را می گرفتید.

همچنین زمانی که امیری بخش عمده پروژه های جدید مثل شهربازی، گرمخانه، پلاژ بانوان و آقایان  را نیازمند ورود بخش خصوصی دانست، طاهره شمشیری از وی پرسید: شما برای ورود سرمایه گذار به آنها چه کاری کرده اید؟ شهردار هم گفت که برای برخی طرح های جدید افرادی متقاضی هستند، اما به دلیل شرایطی که پیرامون گرفتار شدن نیروهای شهرداری رخ داد، این افراد هم دست به عصا شده و منتظرند شرایط مشخص شود.

با این حال هاشم زاده توضیحات شهردار را قانع کننده ندانست و گفت: شما در مدت فعالیت تان، مورد مشخص پیرامون قرارداد با بخش خصوصی نداشته اید.

شهردار بوشهر سپس درباره سوالی پیرامون اجرایی نشدن سردر ورودی شهر توضیح داد: در جریان تخریب برج مقام از سوی شهرداری جهت احداث تقاطع میدان آزادی، چون ساخت آن توسط سپاه بوده، قرار بود در سردر جدید ورودی شهر نظر مشورتی سپاه درنظر گرفته شود و نهایتا چندین جلسه در این خصوص برگزار شد و با تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تا قبل از پایان سال مناقصه تعیین پیمانکارش برگزار می شود.

وی درخصوص سوالی مبنی بر عدم تعیین تکلیف آرامستان جدید بوشهر در جاده نیروگاه اتمی هم اظهار داشت: زیرساخت های دفن میت در آن فراهم شده، ولی مردم استفبال نمی کنند. پیگیر هستیم که مجوز تدفین یک شهید گمنام در آنجا دریافت کنیم تا قداست آن زمینه همراهی بیشتر برای دفن اموات را در این محل فراهم کند.

عدم تکمیل پارکینگ شهرداری در مجتمع تجاری خورشید (مجاور ساحل بوشهر) که با گذشت دو سال از کلنگ زنی آن هنوز در مراحل ابتدایی است

امیری با بیان اینکه پارکینگ مذکور نه پروانه داشته و نه نقشه و بخاطر همین زمین مانده، گفت: سازمان های نظارتی هم روی تفاهم نامه شهرداری و سازنده مجتمع دست گذاشته و کار به تعویق افتاد. اخیرا از دادستان درخواست کردم که مجوز دهد تا با صدور پروانه، مشکل مجتمع خورشید و احداث پارکینگ شهرداری که در تعهد سازنده است، حل شود.

عدم بهسازی عمارت های تاریخی مشروطه و بیلیارد

امیری با بیان اینکه عمارت مشروطه جزو پروژه های جدید بوده که به دلیل مسائل مالی از اجرا صرف نظر شد، گفت: عمارت بیلیارد نیز در مقطعی مطالبات پیمانکار باقی مانده و رها شد، ولی اخیرا 200 میلیون تزریق گردید و بهسازی آن شروع شد.

عدم اجرای مصوبه شورای شهر درباره کمک 150 میلیونی به مدرسه تاریخی سعادت

شهردار مرکز استان درخصوص این پرسش نیز گفت: چون این اعتبار ردیف مشخصی در بودجه نداشت، تنها راهکار جهت پرداخت این مبلغ، پیش بینی تفاهم نامه ای بین شهرداری و مدرسه سعادت بود. در این خصوص ابهام وجود داشت و منتظر اعلام نظر شورا بودیم و نهایتا درصورت امضای تفاهم نامه، می توان از بودجه آموزش شهروندی به مدرسه سعادت کمک کرد. اما باید ابتدا مشخص می شد مدرسه چه خدماتی می تواند به شهرداری ارائه کند.

با این حال طاهره شمشیری که این سوال را مطرح کرده بود، اظهار داشت: بجای اینکه نیروهای شما در شهرداری تفاهم نامه با مدرسه سعادت را بنویسند، بنده تفاهم نامه پیشنهادی را نوشتم که مثلا یکی از اتاق های مدرسه برای پاتوق و برنامه های هنری در اختیار شهرداری قرار داد، ولی اراده ای برای اجرا از سوی شهردار نبود.

مرخصی شهردار بدون مجوز شورا

امیری در خصوص این سوال، با بیان اینکه بابت دیسک کمر یکماه مرخصی استعلاجی داشته ام، ولی کل مرخصی من در مدت شهرداری دو روز بوده که در حق خودم و زن و بچه ام ظلم کرده ام، گفت: طبق مستنداتی که هست، این مرخصی هم طی نامه ای به استاندار و رونوشت به شورای شهر بود. به آنتالیا یا دیگر شهرهای خارجی هم نرفتم و در ایران بودم.

عدم ارائه لایحه ای پیرامون تاسیس مدرسه شهرداری

شهردار بوشهر درخصوص این سوال گفت: به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، این موضوع از دستور کار شهرداری خارج شد.

در مقابل طاهره شمشیری طراح این سوال گفت: ما فقط درخواست نوشتن اسناسنامه ای در این خصوص داشتیم، ولی از تیرماه امسال شما پاسخی نداید که مثلا تمایلی به ایجاد مدرسه شهرداری ندارید.

المان های نصب شده در شهر مصوبه کمیته زیباسازی را ندارد و بصورت سلیقه ای سفارش داده و نصب می شود

امیری با بیان اینکه کمیته زیباسازی در شهرداری نداشته و اگر هم قبلا وجود داشته، مصوباتش لازم الاجرا نیست، گفت: اغلب المان های نصب شده با رویکرد بومی و نتیجه تعامل طولانی با سازنده بوده، وگرنه می شد بصورت انبوه از تولیدکنندگان کشوری المان های تکراری سفارش داد. اگر هر شهرداری به اندازه ای که بنده در این خصوص اهتمام دارم وقت می گذاشت، بوشهر المان های زیباتری داشت.

وقتی شمشیری با بیان اینکه تشکیل کمیته زیباسازی مانع از نصب المان های سلیقه ای و پراکنده کاری توسط شهرداری می شود و الزام دارد، گفت: شهردار خرید این المان ها را در چارچوب اختیارات مالی 700 میلیونی اش می داند، درحالی که ردیف هزینه کرد آن از اعتبار 2 میلیاردی گرافیک شهری است. به نوعی شهردار معاملات را خرد می کند و ترک تشریفات را بدون اطلاع شورا انجام می دهد.

امیری در واکنش گفت: خرد کردن معامله با چیزی که شما درباره المان ها می گویید فرق می کند. عجیب است که فرد حقوقی و همکار ما در شهرداری هستید ولی اینگونه اظهارنظر می کنید. خرید این المان ها نیز در راستای خرید آثار هنری و از اختیارات شهردار بوده است.

با این حال شمشیری تاکید داشت که خرید آثار هنری باید با فراخوان و در چارچوب مشخصی باشد تا شهر امکان بهره مندی از استعداد سایر هنرمندان را هم داشته باشد.

تغییر در جانمایی سردر ورودی شهر و ابهام در اجرای راستگرد ورودی به خیابان امام علی

شهردار بوشهر درباره تغییر در واریانت (گزینه فنی) سردر ورودی شهر را با هدف دقیق بودن آن در ورودی شهر و براساس بررسی های کمیته زیربنایی استان دانست و گفت: درباره راستگرد میدان غدیر به سمت خیابان امام علی نیز بنده صرفا مسئول امضای خودم هستم و اگر فردی دستور تخلیه مصالح داده، باید خودش پاسخگوی دستگاههای نظارتی باشد.

امیری دلیل توقف راستگرد را عدم حضور فردی در مناقصه دانست و گفت: دلیل اجرای امانی پروژه این بوده که حدود یک میلیاردتومان پایین تر از شیوه پیمانکاری بود.

دهدار رییس شورای شهر نیز گفت: این راستگرد از مطالبات عمومی است، اما اعضای شورا درباره نحوه اجرای آن خصوصا به شکل امانی و ابهاماتی که پیش می آورد بحث دارند.

در نهایت توسلی که این سوالات را مطرح کرده بود، پاسخ های شهردار را قانع کننده ندانست.

امیری شهردار بوشهر نیز گفت: مرده من و زنده شما، راستگرد ورودی خیابان امام علی را اجرایی کنید، حتی مصوبه ای به شهرداری دهید تا بصورت امانی آن را به اتمام برساند.

نهایتا با اعلام خاتمه جلسه از سوی رییس شورا، دهدار از اعضا خواست تا درباره پاسخ های شهردار رای خود را ثبت کنند. نهایتا 7 عضو شورا پاسخ های امیری را قانع کننده ندانستند تا وی در مسیر استیضاح قرار بگیرد.

در حاشیه

  • این جلسه ساعت 12:20 دقیقه ظهر در سالن طبقه همکف شورا آغاز شد و دو ساعت طول کشید. پیش از آن، دهدار و امیری در این سالن با یکدیگر حضور داشته و صحبت می کردند.
  • معاون عمرانی و مدیران حقوقی و درآمد شهرداری، امیری را در این جلسه همراهی می کردند.
  • امیری به دلیل عود کردن دیسک کمر، با دشواری حرکت می کرد و با درخواست وی مبنی بر اینکه قادر به عبور از پله نیست، جلسه در طبقه همکف برگزار شد، سپس اعضا به صحن شورا در طبقه اول عمارت امیریه رفته و بصورت غیرعلنی، رای الکترونیکی خود را ثبت کردند.
  • با درخواست برخی اعضای شورا، چند تن از فعالین اجتماعی هم در این جلسه حضور داشتند.
  • در ابتدای جلسه، دهدار رییس شورا از خبرنگاران و حاضران خواست فیلمبرداری، عکسبرداری و ضبط صدا انجام نداده و فقط مذاکرات را ثبت کنند، عکس هم توسط روابط عمومی شورا در اختیار آنها قرار می گیرد!
  • گفته می شود اکثریت شورا درنظر دارند طی روزهای آینده جلسه استیضاح امیری را برگزار و پس از تغییر وی، سرپرست شهرداری تعیین کنند.


کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
استیضاح شهردار

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار