کد خبر: 13105 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 11 اسفند 1398 - 05:50
مدرسه بدون کلاس و دیوار

نوای جنوب:در روزهایی که مدارس به دلیل بیماری کرونا تعطیل است، شبکه آموزش وظیفه آنها را انجام می دهد.

نوای جنوب:

با توجه به شیوع ویروس کرونا و متعاقباً تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به منظور حفظ سلامت بیشتر دانش‌آموزان و در کل جامعه، شبکه آموزش امکانات خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد و بخشی از ساعات خود را به موضوع آموزش تکمیلی دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف اختصاص می‌دهد. به همین منظور نشست شورای اندیشه‌ورزی این شبکه با حضور معاونان آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و مسؤولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی این وزارتخانه و مدیران و کارشناسان آموزشی و رسانه‌ای برگزار شد.

به گفته مدیر شبکه از امروز تا امتحانات خرداد در کنار برنامه‌های همیشگی شبکه، هر عنوان درس در پایه‌های مختلف تحصیلی در قالب ۲۵ دقیقه به صورت آموزش تکمیلی از راه دور روی آنتن می‌رود؛ از این رو با مدیر این شبکه و یک کارشناس تربیتی در این باره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

شبکه آموزش، بزرگ‌ترین فرصت عدالت آموزشی کشور

مسعود احمدی‌افزادی در خصوص برنامه‌های آموزش تکمیلی این شبکه گفت: شورای اندیشه‌ورزی شبکه آموزش حدود شش ماه پیش با توجه به تناوب تعطیلات در سطح کشور و احساس لزوم وجود یک سیستم آموزش مکمل برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها طرحی را با پیشنهاد معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تهیه و مصوب کرد که بتواند آموزش‌های زنده و برخط را ارائه کند. همزمان که این طرح بررسی می‌شد، با بیماری کرونا و شیوع آن در نقاط مختلف کشور و تعطیلی مراکز آموزشی مصادف شد. بنابراین با توجه به این مقوله و لزوم راه‌اندازی سیستم آموزشی مکمل شورای معاونان سازمان صداوسیما با بررسی این موضوع و با تاکید و دستور رئیس سازمان، موضوع آموزش برخط مکمل را به شبکه آموزش تکمیل کردند.

وی همچنین افزود: هفته گذشته در مذاکره فوری معاونت سیما با وزیر آموزش و پرورش آمادگی شبکه آموزش و برنامه‌های انجام شده را به اطلاع ایشان رساندند. بنابراین جلسات فوری در شبکه آموزش برگزار شد و قرار بر این شد تا از شنبه ۱۰ اسفند آموزش مکمل را راه‌اندازی کنیم. بنابراین با برنامه‌ریزی‌های شکل گرفته از امروز ۸ صبح برنامه‌های ما آغاز خواهند شد.

احمدی همچنین در پاسخ به این سوال که آموزش مکمل تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، بیان کرد: آموزش مکمل یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آموزشی دنیاست. شبکه آموزش هم به عنوان قوی‌ترین رسانه مکمل آموزشی برای وزارت آموزش و پرورش و با پوشش بسیار وسیع در کل کشور بالاترین فرصت برای تخصیص آموزش‌های مکمل محسوب می‌شود. از این رو می‌توانیم تا اول خرداد که همزمان با امتحانات دانش‌آموزان است، برنامه‌هایمان را به صورت متغیر ارائه بدهیم. یعنی بخشی از برنامه تا پایان اسفند و بخش دیگر متناسب با ایام نوروز و بخش دیگر در ماه رمضان. ضمن این‌که مدرسان برنامه‌های این شبکه همگی مؤلفان کتب درسی هستند.

با توجه به فراگیر شدن رسانه‌های تعاملی احمدی‌افزادی نیز درباره تعامل مخاطب با این شبکه توضیح داد: از امروز بحث تعاملی بودن رسانه را هم مدنظر داریم و سعی می‌کنیم بخش تعاملی برنامه‌ها را از دو روز آینده برنامه‌ریزی کنیم تا چنانچه دانش‌آموزی بحث آموزشی را متوجه نشد یا سوالی داشت، به معلم ارائه کند و پاسخ سوالش را هم بگیرد.

وی در پایان نیز گفت: من معتقدم حضور شبکه آموزش در مدارس بزرگ‌ترین فرصت عدالت آموزشی کشور است. به‌خصوص برای کسی که در دورافتاده‌ترین نقطه این کشور است و امروز می‌تواند با یک معلم مؤلف برنامه‌اش را پیش ببرد.

توصیه‌های یک کارشناس تربیتی به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان

حسین احمدی، کارشناس تربیتی با توجه به تدابیر صداوسیما توصیه‌هایی را به دانش‌آموزان و والدینشان دارد: تحت هر شرایط از تلاش خود دست برنداریم و در زمان مشکلات و بیماری‌ها نباید باعث شود به تنبلی عادت کنیم. تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به معنی استراحت و بیکاری نیست. دانش‌آموزان به خصوص آنهایی که در آستانه کنکور قرار دارند، برنامه‌ریزی منسجمی برای درس‌های خود داشته باشند و از آموزش غفلت نکنند. از مسافرت و مهمانی پرهیز کرده و بهانه‌ای برای شانه خالی کردن بچه‌ها از یادگیری و مطالعه ایجاد نکنند. از همه مهم‌تر این‌که والدین فضای خانه را برای بچه‌ها به گونه‌ای آماده کنند که بدون استرس و به دور از هر گونه شایعاتی فرزندانشان بتوانند در یک فضای گرم و آرام به آموزش و یادگیری خود مشغول شوند.

آموزش تلویزیون

آموزش از راه دور یکی از راه‌های کمک به آموزش مجازی کسانی است که به هر دلیلی از تحصیل و آموزش در محیط‌های آموزش حضوری جا مانده‌اند یا به دنبال تکمیل روند آموزشی خویش با استفاده از این شیوه نوین هستند. از جمله شیوع بیماری کرونا که باعث تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی شد. گرچه در دهه ۶۰ و همزمان با دوران جنگ تحمیلی، دانش‌آموزان از طریق برنامه‌های تلویزیون به یادگیری آموزشی می‌پرداختند.

نکته جالب و خاطره‌انگیز ماجرا پخش مجموعه‌ای به نام «اسکیپی» بود که در آن یک نوجوان که قهرمان اصلی داستان بود، به دلایلی مجبور بود به جای حضور در مدرسه از طریق رادیو تحصیل کند و همین مساله باعث می‌شد تا بچه‌ها با این شخصیت همذات‌پنداری کرده و روی یادگیری‌شان از طریق برنامه‌های تلویزیون هم موثر بود. هدف تلویزیون از آموزش مکمل این نیست که جایگزین آموزش رسمی در مدارس شود. بلکه این روش کارآمد آموزشی می‌تواند به عنوان مکملی تأثیرگذار، یادگیری رسمی در کلاس درس را ارتقاء بخشد.

جدول پخش برنامه‌های آموزشی مکمل در روز شنبه

۸:۰۰ ریاضی هفتم متوسطه اول

۸:۳۰ ریاضی هشتم متوسطه اول

۱۰:۳۰ فارسی اول ابتدایی

۱۰:۵۰ علوم سوم ابتدایی

۱۱:۱۰  فارسی پنجم ابتدایی

۱۱:۳۰  شیمی ٣ (پایه١٢متوسطه)

۱۵:۰۰  عربی ٢ (پایه ١١ علوم انسانی)

۱۵:۳۰  عربی ٣ (پایه ١٢ علوم انسانی)

۱۶:۰۰  درس اخلاق حرفه‌ای (هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش)

۱۶:۲۵  کار گاه نو آوری و کار آفرینی (پایه ١١ هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش)

کنداکتور برنامه‌های آموزشی مکمل در طول روزهای هفته تغییر می‌کند و در سایت شبکه آموزش اطلاع رسانی می‌شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/13105