کد خبر: 13097 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 11 اسفند 1398 - 05:39
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳ نفر رسید

نوای جنوب:رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان با مثبت شدن جواب آزمایش یک بیمار در زاهدان به ۳ نفر افزایش یافت.

نوای جنوب:به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، دکتر محمد هاشمی شهری اظهار داشت: فردی که نتیجه آزمایش آن مثبت شده ساکن شهرستان زاهدان بوده و به دلیل مساعد بودن وضعیت جسمانی و حال عمومی وی، در بیمارستان بستری نیست.

وی افزود: با توجه به اصول بهداشت عمومی، مسیرهای تردد نامبرده در مدت زمان ۲ هفته قبل از شروع علائم شناسایی شده و مراقبت‌های سندرمیک لازم برای افرادی که از نزدیک با وی در تماس بوده‌اند نیز انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن دعوت مردم سیستان و بلوچستان برای حفظ خونسردی و ادامه اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی و با توجه به بروز مورد جدید مثبت در استان و همچنین پیش بینی شدت گرفتن موج همه گیری در هفته پیش رو، توصیه جدی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عدم حضور در مجامع عمومی، مراسم مذهبی و غیرمذهبی و ماندن در منزل، خودداری از مسافرت‌های غیرضروری، حفاظت از افراد در معرض خطر مانند افراد مسن و بیماران مزمن و رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت دست است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات اپیدمیولوژیک، بیش از ۸۰ و یا حتی ۹۰ درصد از مبتلایان به کووید -۱۹ نیازی به بستری در بیمارستان نداشته و به صورت سرپایی و در منزل امکان سپری کردن دوره نقاهت را دارند.

وی با بیان اینکه اقلام دارویی به صورت رایگان در اختیار این گروه از بیماران قرار گرفته گفت: از بیماران درخواست می‌شود تا در طول مدت درمان حتماً در منزل بمانند و حداکثر یک نفر از اعضای خانواده با لحاظ شرایط بهداشتی مراقبت از این عزیزان را بر عهده داشته باشد.

هاشمی شهری افزود: پیش‌بینی‌های لازم از قبیل حضور پزشک متخصص عفونی و تأمین فضا و امکانات اختصاصی برای ارائه خدمات به بیماران مشکوک و یا بیماران مثبت در تمام بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فراهم شده است.

وی ادامه داد: این مراکز شامل بیمارستان‌های خاتم الانبیا (ص)، نبی اکرم (ص)، علی ابن ابیطالب (ع) و تأمین اجتماعی در زاهدان، امام خمینی (ره) در خاش، دارالشفاء در میرجاوه و رازی در سراوان است.

وی اظهار داشت: همچنین در صورت شدت گرفتن همه گیری، بیمارستان بوعلی به عنوان مرکز ارجاعی بیماری‌های عفونی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه برای پذیرش بیماران بدحال و نیازمند به خدمات تخصصی در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اورژانس ۱۱۵ نیز بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و با هدف تسهیل در خدمت رسانی به بیماران احتمالی، توزیع بیماران میان بیمارستان‌های تابعه را انجام خواهد داد و هر گونه ارجاع بیماران مشکوک و یا بیماران مثبت بین مراکز بیمارستانی صرفاً بر اساس نظر پزشکان متخصص معالج و با برنامه‌ریزی ستاد هدایت و اطلاع رسانی دانشگاه انجام خواهد شد.

وی از مردم خواست در صورت وجود علائمی مانند تب، سرفه خشک، گلودرد و تنگی نفس حتماً به یکی از مراکز بیمارستانی و یا پایگاه‌های غربالگری پنجگانه در شهرهای زاهدان، میرجاوه، سراوان، خاش و سیب و سوران مراجعه کنند.

هاشمی شهری افزود: همچنین افراد از تجمع و تردد بی‌مورد در بیمارستان‌ها بویژه بخش‌هایی که برای بستری بیماران تنفسی در نظر گرفته شده به صورت جدی خودداری کنند زیرا این اقدام منجر به تسریع در انتقال آلودگی و افزایش خطر ابتلاء می‌شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/13097