نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 06 اسفند 1398 - 22:12
شامگاه سه شنبه

نوای جنوب:شامگاه سه شنبه با هماهنگی و تلاش سرکار خانم سالاری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نشست خبری اصحاب رسانه با حضور دکتر ارسطوزاده مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر برگزار شد

نوای جنوب:محمد حسین ارسطوزاده بعد از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه گوشه ای از فعالیت های این سازمان را رسانه ای کرد و از ظرفیت های منخصر به فرد این استان در عرصه قابلیت های گردشگری و صنایع دستی پرده برداشت.

ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر
* نمایشگاه های محلی، متطقه ای و بین المللی فرصت های خاص و ویژه ای است که باعث می شود مناطق مختلف کشور توانمندی ها، جاذبه های گردشگری در ابعاد مختلف را به نمایش گذارند.
* در سال گذشته دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی یک نمایشگاه هم در حول محور بوم گردی در استان ، یک نمایشگاه در تهران در قالب توانمندی های روستایی کشور با تمرکز بر بوم گردی در قالب سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگریی و سی و سومین نمایشگاه  ملی صنایع دستی در تهران برگزار شده است.
* استان بوشهر در این نمایشگاه با محوریت فعالان گردشگری با حضور ثمن ها و فعالین گردشگری انجام و استان بوشهر نیز به شکل ویژه ای در آن حضور داشت.
*به قضاوت برگزارکنندگان نمایشگاه تهران ، کمیت و کیفیت به نسیت سال گذشته متفاوت و به خوبی مورد استقبال قرار گرفت . در این نمایشگاه همه فعالان عرصه گردشگری به عنوان گردانندگان اصلی این رویداد حضور داشتند. اولین دست آورد این نمایشگاه این بود که تمرینی شد تا صنف شاغل و خاضر در صنعت گردشگری بوشهر بتواند با حضور مالی و معنوی خود را به نمایش گذارد و کمتر به دولت وابسته باشند.
*اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر را حلقه واسط بین دولت و بخش های خصوصی در عرصه گردشگری و معرفی توان صنایع دستی می دانیم . از روز اول اعلام کرده ایم همه فعالان عرصه گردشگری که به عنوان شغل به این موضوع نگاه می کنند باید به شکل حرفه ای در این صنعت حضور داشته باشند و به عنوان حاکمیت به  پشتیبانی آن بر می خیزیم.
* در میان همه استان هایی که به هر نوعی خود را در عرضه نمایش قرار داده بودند بوشهر، جایگاه خاصی داشت و تراکم جمعیت به گونه ای بود که بیشتر حول غرفه های این استان گرد می امدند و با ظرفیت های استان بیشتر آشنا می شدند.
* اقلام استفاده برای معرفی ظرفیت های استان را به سمت تبلیغات دیجیتال بردیم تا معرفی جامعی از صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر برای کل کشور در آید.
* شاخص های مهم همه این فعالیت ها، نتیجه محور بودن حضور استان در این نمایشگاه بود تا بتوانیم استان بوشهر را به خوبی در عرصه های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی و زمینه جذب سرمایه گذار به استان را ایجاد کنیم.
* معرفی کیفیت صنایع دستی استان بوشهر را به خوبی در این نمایشگاه دنبال کردیم که تعدد نمایش صنایع دستی را در این بخش به خوبی با نشان ملی از طرف استان بوشهر معرفی شد.
* یک بخش دیگری که به خوبی توانستیم در این نمایشگاه معرفی کنیم، بوم گردی استان بوشهر بود که با استقبال مناسبی توسط بازدیدکنندگان همراه شد.
* در بخش گردشگری امسال ، سیاست گذاری بر این روال بوده که معرفی آثار به گونه ای باشد که کمتر به سمت چاپ کاغذی برویم و بیشتر از طریق 5 اپلیکیشن و وب سایت انجام شود. وب سایت اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر را با چهار زبان فارسی، انگلیسی ، عربی و چینی طراحی کرده ایم که بخش فارسی آن راه اندازی شده است .
*  استفاده از بلوتوث برای انتقال داده های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از هر اثر تاریخی را برای بازدیدکنندگان راه اندازی کرده ایم که می تواند در معرفی این آثار به شکل مکتوب دیجیتال به بازدیدکنندگان تاثیرگذار باشد.
* تصب نقشه گردشگری را در قالب بیلبوردهایی در هر روستای دارای مکان های تاریخی و گردشگری با همکاری دهیاری ها مصوب کرده ایم.
* امسال 28 مرکز و بازارچه گردشگری در سطح استان راه اندازی خواهیم کرد و در این مراکز صنایع دستی استان عرصه می شود . بازارچه دائمی صنایع دستی در بافت تاریخی بوشهر را راه اندازی خواهیم کرد.
* چهار اقلیم در کشور وجود دارد که یکی از آنها گرم و مرطوب و مختص سواحل جنوبی کشور از جمله بوشهر است. بوشهر با داشتن یک اقلیم مرطوب و خشک دارای بافت تاریخی و منحصر به فرد است که با اجرای طرح فاضلاب ، اندیشه ای نو برای معرفی این بافت با مرمت برخی از بناهای ارزشمند همراه خواهد بود.
* استفاده از یک مبلمان شیک همراه با روشنایی مناسب و اطلاعات گردشگری در قالب تابلوهایی زیبا را در بافت تاریخی بوشهر به زودی آغاز و تا آذرماه سال آینده فاز اول آن به پایان می رسد که می تواند در معرفی این بافت تاریخی با جذب سرمایه گذاران تاثیرگذار باشد
* اعتبارات حوزه گردشگری را برای آماده سازی زیرساخت های گردشگری برای جذب سرمایه گذار در این بخش سوق داده و متناسب با سیاست های دولت در عرصه گردشگری کلید زده تا بخش خصوصی با امیدواری و توان مناسب و مضاعف وارد عرصه سرمایه گذاری شود.
* در حالی که تا دو سال پیش بوم گردی در استان صفر بوده از ابتدای امسال به 24 واحد رسیده و امروز شاهد وجود 50 مرکز بوم گردی در استان هستیم. نکته اساسی این است که به دنبال این هستیم که خدمات موجود در این مراکز به شکل استانداردی ارائه شود تا موضوع تولید ثروت در این مراکز و جذب گردشگر دچار وقفه نشود. در حال حاضر 60 مرکز در 30 روستای استان به دنبال اخذ مجوز از اداره کل میزاث فرهنگی هستند که نشان دهنده استقبال و اقبال عمومی در این حوزه می باشد.
* با توجه به این که مزیت استان بوشهر وجود سواحل زیباست و بخش عمده این مراکز بوم گردی در این روستاهای ساحلی قرار دارند، می توان از این مزیت ها برای حذب گردشگر استفاده کرد.
* در آستانه افتتاح یک موزه منطقه خلیج فارس در بوشهر و در محل موزه دریانوردی در منطقه سبزآباد هستیم که طی 12 سال گذشته این پروژه آغاز شده و امسال با حمایت وزارت خانه این پروژه آغاز و با فراهم شدن فضای محیطی این پروژه آغاز می شود. همه آثاری که طی سال گذشته  از این استان خارج و در استان های دیگر و حتی موزه ملی کشور، بود به این موزه برگشت داده شده است.

* طرح جامع گردشگری برای استان باید تدوین شود تا بر اساس آن بتوانیم برنامه ریزی لازم انجام شود . یکی از شهرستان های استان که به دلیل مجاورت با سیراف و مناطق نفت و گازی می تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد شهرستان دیر است . این شهرستان می تواند پوشش دهنده مناطق گردشگری جنوب استان است. البته با گفتگو بافرماندار این شهرستان به دنیال این هستیم که در کمیته برنامه ریزی این شهرستان در سال آینده این موضوع به تصویب برسانیم که در آن صورت می توان امیدوار به رونق گردشگری در این شهرستان بود.یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مدعی شد بدلیل اقدام شهرداری دیر در دیوار کشی بخشی از ساحل دیر باعث اعتراض فعالان حوزه گردشگری این شهر گردیده است .





















































کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار