کد خبر: 13009 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 06 اسفند 1398 - 08:23
همایش مهندسان صنعت برق در بوشهر برگزار شد

نوای جنوب:خست: خدمت رسانی به مشترکان و تامین رضایت ایشان و فروش انرژی به عنوان یک کالای اقتصادی

نوای جنوب:


همایش مهندسان صنعت برق و نظام مهندسی استان بوشهر با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره راه و شهرسازی استان و با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، اعضای هیئت مدیره تاسیسات برقی سازمانهای نظام مهندسی استانهای کشور، مسئولین استانی و مهندسین رشته برق عضو سازمان نظام مهندسی در شهر بوشهر برگزار شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بعنوان یکی از سخنرانان اصلی این همایش اظهار داشت: جایگاه و نقش شرکت های توزیع بعنوان مرحله نهایی از زنجیره برق و رابط بین صنعت برق و مشترکان، همواره با رشد مداوم وتغییر مستمر و سریع رفتار مصرف کنندگان از نظر کمی و کیفی مواجه است و نقشی چند سویه بر عهده دارد:

نخست: خدمت رسانی به مشترکان و تامین رضایت ایشان و فروش انرژی به عنوان یک کالای اقتصادی

 دوم:  ایفای نقش فنی برای نگهداری ، راهبری و توسعه شبکه های توزیع

سوم:  حفظ ارتباط و هماهنگی با بخش های بالادست صنعت برق به طوری که موجبات ادامه فرآیند تولید و عرضه برق حاصل گردد و راه توسعه صنعت هموار شود.

اردشیر مذکوری افزود: در راستای تامین برق مطمئن  و پایدار در سطح استان، این شرکت با 8600 کیلومتر شبکه فشار متوسط 7100 کیلومتر شبکه فشار ضعیف وتعداد 17600 دستگاه ترانس با ظرفیتی معادل 4100 مگاولت آمپر، برق 480000 مشترک را  تامین می کند.

وی ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر افزود:  برای تداوم این خدمت رسانی در ایام دهه مبارک فجر 31  پروژه با اعتبار بالغ بر۴۱ میلیارد تومان در بخش توسعه ونیرورسانی به بهره برداری می رسد و  11 پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۳.۲ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

 مذکوری بیان کرد: یکی از شاخص های اصلی تداوم برقرسانی به مشترکین ، میزان انرژی توزیع نشده  هر مشترک در سال می باشد که با تلاش شبانه روزی همکاران این شرکت  از سال 90 تاکنون روند کاهشی داشته بطوریکه این شاخص در صنعت برق استان بوشهر در حال حاضر 293 دقیقه به ازای هر مشترک در سال می باشد که نسبت به متوسط کشوری که حدود 600 دقیقه در سال است 50 درصد می باشد و انشالله روند کاهشی با برنامه ریزی های خوبی که انجام شده است ادامه خواهد داشت و به هدف 250 دقیقه در سال 99 خواهیم رسید.

وی با اشاره به لزوم مدیریت سمت تقاضا افزود: از ویژگی های بارز صنعت برق استان بوشهر متفاوت بودن سبد مصرف انرژی آن با کشور، یعنی پایین بودن مصرف صنعتی و غالب بودن مصرف خانگی است. به طوری که از نظر میزان انرژی مصرفی 71 درصد مصرف برق استان و از نظر تعداد مشترکین 81 درصد در حوزه تعرفه خانگی است.

همچنین شدت مصرف انرژی در استان بالا می باشد بطوریکه متوسط سرانه مصرف مشترکین خانگی در استان بوشهر 4 برابر متوسط کشور است. و این موضوع لزوم پیاده سازی ضوابط و الزامات مدیریت سمت تقاضا و مصرف برق در طراحی و اجرای تاسیسات برق در بخش های خانگی و تجاری را نشان می دهد که اهمیت و نقش سازمان نظام مهندسی را دو چندان می کند.

همچنین سیاست های تعرفه ای و غیر واقعی بودن قیمت برق باعث رواج بد مصرفی و عدم توجه به مقوله مدیریت مصرف و سوق دادن مشترکین به سمت استفاده از لوازم پر مصرف اما ارزان قیمت تر شده است. حاصل چنین امری رشد سرسام آور پیک بار در چهاردهه گذشته شده است. بطوریکه در صنعت برق استان پیک بار بطور میانگین رشد سالیانه  7 درصدی داشته است و این بدان معنی است که برای پاسخگویی به پیک بار، تاسیسات و شبکه برق ، هر ده سال دو برابر شده است  ادامه این روند با توجه به تنگناهای اقتصادی نه ممکن و نه لازم است لذا بایستی ذهنیت و نگاه مردم و مهندسین و طراحان حوزه ساختمان و برق به سمت مدیریت توامان عرضه و تقاضا تغییر یابد. در کنار توسعه سمت تقاضا به سمت مصرف و فرهنگ سازی در جهت ایجاد بستر لازم در حوزه مدیریت مصرف توجه بیشتری معطوف گردد.    مذکوری افزود: مدیریت مصرف یک امر تخصصی است و می بایست از تمام ظرفیت ها بویژه متخصصین علوم اجتماعی در جهت تحقق موضوع بهره گرفت.

پیک بار استان بوشهر در تابستان امسال برابر 1651 مگاوات اتفاق افتاده است و در حال حاضر(فصل زمستان) حدود450 مگاوات است که در شب حادث می شود یعنی 72 درصد کاهش نشان می دهد که عمدتاً بار سرمایشی و فصلی است، لذا در صورت مدیریت مصرف و کاهش 20 درصدی بار سرمایشی میزان 200 مگاوات مدیریت بار می تواند انجام گیرد که معادل یک نیروگاه 280 مگاواتی با هزینه 140میلیون یورو می باشد. این امر با استفاده از پنجره دو جداره، عایق کاری مناسب ساختمان ها و تغییر دمای کولرها به دمای آسایش یعنی  با تغییر دمای کولر از 18 به 24  درجه به راحتی قابل دستیابی است.

لذا شرکت توزیع نیروی برق به همین منظور و با توجه به اینکه حدود 81 درصد مصارف برق استان در حوزه خانگی و تجاری است طرح مشارکت مشترکین خانگی و تجاری در کاهش بار پیک بار تابستان 99 را با استفاده از پتانسیل های شرکت های مشاور استارت آپ، سازمان های مردم نهاد و شرکت های دانش بنیان در دستور کار دارد و طی فراخوان عمومی از همه فعالین در این حوزه ها جهت ترغیب و تشویق مشترکان خانگی و تجاری و جلب همکاری آنها جهت کاهش مصرف خود در ساعت اوج مصرف دعوت به همکاری می نماید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به وضعیت آینده انرژی در جهان در 30 سال آینده افزود: بررسی های علمی نشان می دهد در 3 دهه آتی بخش انرژی جهانی شاهد تحولات بزرگی خواهد بود از آن جمله می توان به افزایش عمق نفوذ برق  بطوریکه در سال 2035 نیمی از خودروهای جهان برقیخواهد بود  و تعداد خودروهای سنگین برقی از تعداد خودروهای دیزلی پیشی می گیرد، افزایش بازدهی انرژی و افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر اشاره کرد.

همچنین استفاده از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر در دستور کار بیشتر کشورهای جهان قرار گرفته است و پیش بینی شده است که تا سال 2050 تقاضای جهانی انرژی الکتریکی که حدود 2 برابر نسبت به مصرف فعلی افزایش می یابد، بیش از 65 درصد  آن توسط  انرژی های پاک نظیر مزارع بادی و خورشیدی تامین خواهد شد و بدین ترتیب دنیا شاهد پایان عمر اقتصادی سوخت های فسیلی و توسعه چشمگیر انرژی تجدید پذیر خواهد بود. لذا از جامعه مهندسین تقاضا داریم که در توسعه انرژی های تجدید پذیر در استان ما را یاری نمایند.

مذکوری در پایان با اشاره به دستاوردهای مدیریت هم بست بین دستگاهها افزود: در استان بوشهر همکاری بسیار خوبی بین شرکت توزیع نیروی برق، سازمان نظام مهندسی و اداره راه و شهرسازی وجود دارد که ماحصل این همکاری توسعه کیفیت سیستم ایمنی برق داخلی مشترکین، الزام استفاده مشترکین از تجهیزات حفاظت الکتریکی و اصلاح سیستم ارت ساختمانها می باشد. این اقدامات انجام شده در استان بوشهر بعنوان نمونه موفق کار گروهی و بین دستگاهی است که باعث خورسندی و افتخار می باشد. همچنین ضمن آرزوی سربلندی و موفقیت برای جامعه مهندسی از همه فعالان این حوزه تشکر و قدر دانی کردند.

 
لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/13009