کد خبر: 12807 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 24 بهمن 1398 - 14:56
رونمایی از چند تن از همدستان روح‌الله زم +تصاویر

نوای جنوب:روز ۲۱ بهمن ماه، چهار ماه پس از دستگیری، اولین جلسه محاکمه روح الله زم مدیر کانال و سایت "آمد نیوز" در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. کیفرخواست او شامل ۱۷ بند اتهامی است که در ابتدای دادگاه، نماینده دادستان آن را قرائت کرد.

نوای جنوب:روز ۲۱ بهمن ماه، چهار ماه پس از دستگیری، اولین جلسه محاکمه روح الله زم مدیر کانال و سایت "آمد نیوز" در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. کیفرخواست او شامل ۱۷ بند اتهامی است که در ابتدای دادگاه، نماینده دادستان آن را قرائت کرد.سپاه پاسداران ۲۲ مهر ۱۳۹۸، اعلام کرد که در "یک عملیات اطلاعاتی پیچیده" توانسته است روح‌الله زم را بازداشت کند. زم در یک کشور خارجی بازداشت شد. درباره جزییات بازداشتش روایت‌های فراوانی منتشر شد که هیچ کدام قابل تائید نیست و سپاه پاسداران تاکنون در این باره توضیحی نداده است.

رونمایی از چند تن از همدستان روح‌الله زم

زم چهار ماه پیش با ترفندهای اطلاعاتی در یککشور خارجی بازداشت شد


نماینده دادستان، در جلسه دادگاه، با اشاره به اتهامات روح الله زم گفت: «وی متهم به «افساد فی الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، ارتکاب نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور است.»

او دیگر اتهام‌های زم را "جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام" عنوان کرد.

نماینده دادستان تصریح کرد: «فعالیت در کانال معاند سحام نیوز با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اتهامات متهم است.»

او افزود: «زم هزار و ۱۰۹ مورد از جمله مختصات مقر نیرو‌ها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه کرده است.»
 
برخی حقوقدانان معتقدند که با این اتهامات، حکم روح الله زم "اعدام" است.

دادگاه روح الله زم به صورت غیرعلنی برگزار شد، اما پس از آن صداوسیما و خبرگزاری میزان تصاویری از دادگاه منتشر کرد. روح‌الله زم، فرزند محمد علی زم، رئیس اسبق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و حوزه هنری است.

روح‌الله زم پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸، از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و مدتی را در بند دو الف. زندان اوین گذراند. وی پس از آزادی از کشور خارج شد و در نهایت به فرانسه رفت و مدتی در سحام نیوز سایت منتسب به مهدی کروبی فعال بود و سپس کانال تلگرامی آمدنیوز را راه‌اندازی کرد.
 

رونمایی از چند تن از همدستان روح‌الله زمچهار متهم دیگر در دادگاه زم

اطلاعات تازه از همدستان زم

در جلسه دادگاه روح الله زم چهار متهم دیگر هم حضور داشتند که تصویری از آن‌ها منتشر نشده و هویت شان روشن نیست. پیشتر از سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت ۵ فرد مرتبط با پرونده زم خبر داده بود.

شبی که اولین جلسه دادگاه روح الله زم برگزار شد صداوسیما یک گزارش طولانی با عنوان "پرسه در مه" از فعالیت‌های زم منتشر کرد که حاوی اطلاعات تازه درباره همدستان و همکاران او بود.

پیشتر در گزارش‌هایی که به صورت قطره چکانی از پرونده او منتشر شده بود، محمد حسین رستمی به عنوان یکی از مرتبطین با زم معرفی شد. رستمی پیش از این به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به حبس محکوم شده بود و در حال حاضر در زندان است. رستمی مدیر و پایه گذار سایت "عماریون" بود. عماریون به عنوان سایتی تندرو در اردوگاه اصولگرایان به شناخته می‌شد.

چند فایل صوتی از سخنان رستمی خطاب به زم منتشر شده است. بنا به گزارش‌ها رستمی اطلاعاتی درباره سوریه و عملکرد سپاه پاسداران در آن کشور به او داده و در ازایش پول گرفته است. رستمی از داخل زندان به وسیله یک فایل صوتی این اتهامات را رد کرده بود.

اما در گزارش "پرسه در مه" فردی به نام "علی" نیز به عنوان یکی از همداستان زم معرفی شد. در مستند تلویزیونی این فرد به طور کامل معرفی نشده بود، اما در رسانه‌ها هویت او اعلام شد. "علی غزالی"؛ فردی است که به عنوان همدست داخلی روح اله زم مطرح شده است.

اما علی غزالی کیست؟ در مستند تلویزیونی او به عنوان "عضو سابق هیئت مدیره شرکت‌های بزرگ اقتصادی" معرفی شد. غزالی مدیرمسئول پیشین وب‌سایت «بازتاب امروز» و داماد سابق یکی از فرماندهان سپاه پاسداران است. علی غزالی در سال‌های اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ به عنوان یک روزنامه نگار "افشاگر" شهرت یافت.

غزالی در سال۹۲، در پی انتشار گزارشی در مورد اضافه شدن هشت میلیون رأی به آرای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۳۸۸، بازداشت شد. غزالی در سال ۱۳۹۳ نیز به دلیل افشای اطلاعاتی در مورد تخلفات منتسب به بانک سپه مدت کوتاهی را در بازداشت گذراند و دو سال بعد، در مرداد ۱۳۹۵، نیز در پی افشاگری در مورد پرونده اعطای بورسیه‌های تحصیلی به افراد منتسب به برخی مقامات به یک سال زندان محکوم شد.

در مستند تلویزیونی نام نفر سومی هم به میان آمده است، "علیرضا" شخصی که گفته می‌شود با دولت حسن روحانی در ارتباط بوده است.

در مستند"پرسه در مه" از ارتباط زم با سرویس جاسوسی اسرائیل سخن گفته می‌شود. زم می‌گوید فردی به نام "مراد" که حدود ۲۷ سال سن داشته است با او همکاری کرده است. از طرف دیگر "ساغر کسرایی" رابط او با وزارت خارجه آمریکا بوده است.

گفته می‌شود رابط زم با تیم احمدی نژاد نیز عبدالرضا داوری بوده است. عبدالرضا داوری چندی پیش بازداشت شد. هنوز از دیگر مرتبطان پرونده زم رونمایی نشده، اما احتمالا به زودی اطلاعات بیشتری در این باره منتشر می‌شود. با این حال مشخص نیست افرادی که نام آن‌ها برده شد همان چهار نفری بودند که در دادگاه زم در جایگاه متهمین قرار داشتند.

 

 
لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/12807